
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żorach stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2005 r., który wpłynął w dniu 02.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania przychodów uzyskanych w 2006 r., z tytułu zawartych umów zlecenia pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu: 02.01.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Żorach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz( prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że w roku 2006 zamierza przeprowadzić jednorazowo szkolenie dla absolwentów studiów prawniczych, celem przygotowania ich do egzaminów na aplikacje prawnicze. W tym celu, z każdym uczestnikiem kursu podatnik podpisze umowę zlecenia, obejmująca czynności związane z tym szkoleniem. Szkolenie zostanie przeprowadzone tylko w 2006 r., w okresie od stycznia do września, bez zamiaru jak podkreśla podatnik, wykonywania tej czynności w latach następnych, w sposób ciągły i zorganizowany. Podatnik zaznaczył również, że jest zatrudniony na podstawie umowy o prace w kancelarii prawniczej.
W świetle tych okoliczności podatnik formułuje swoje stanowisko, iż tak uzyskane dochody z tytułu osobistego świadczenia usług na podstawie umowy-zlecenia, uzyskane bez pośrednictwa płatników w myśl art. 44 ust. 1a pkt 3 w związku z art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winien opodatkowywać w wysokości 19 % podatku, w formie zaliczek miesięcznych przy uwzględnieniu 20 % kosztów uzyskania przychodu. Zaliczki podlegałyby wpłacie do 20-go następnego miesiąca, za m-c poprzedni w którym uzyskał dochód, składając jednocześnie deklarację PIT-53. Pnadto, po zakończeniu roku podatkowego winien powyższe dochody wykazać w zeznaniu rocznym.
Mając na względzie przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny umocowany przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żorach uprzejmie informuje;
Kwestie dotyczące zawierania między stronami umów zlecenia /o dzieło regulują przepisy kodeksu cywilnego, przy czym ustawodawca dopuścił możliwość zawierania tych umów między osobami fizycznymi nieprowadzacymi działalności gospodarczej przy braku wyłączeń odnośnie stron tych umów.
Działalność wykonywana osobiście jest jednym ze źródeł przychodów wymienionych expressis verbis w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, a katalog przychodów z tej działalności wymienia przepis art. 13 pkt 2-9.
Wskazane tym przepisem umowy cywilnoprawne, obejmujące m. in umowy zlecenia/o dzieło będące podstawą źródeł uzyskiwania przychodów, są zaliczane do działalności wykonywanej osobiście pod pewnymi warunkami.
Stosownie bowiem do postanowień art. 13 pkt 8 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
b) właściciela /posiadacza/ nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z ta nieruchomością
z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zwieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Tak wiec przychody uzyskane z tytułu realizacji umowy zlecenia/o dzieło, od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wypełniają bowiem dyspozycji art. 13 pkt 8 tej ustawy.
W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zleceniodawcy w tym przypadku nie ciąży obowiązek płatnika, a na zleceniobiorcy obowiązek wpłacania zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego. Tak uzyskany dochód zleceniobiorca jest zobligowany wykazać w zeznaniu rocznym, składanym po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia następnego roku podatkowego (art. 45 ust. 1 ustawy) wraz z innymi uzyskanymi dochodami i od łącznej sumy dochodów obliczyć podatek należny za dany rok podatkowy, wypełniając jednocześnie postanowienie ustępu 4 artykułu 45.
Odnosząc się z kolei do kwestii kosztów uzyskania przychodu, to w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są to wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Użyte w art. 22 ust. 1 ustawy sformułowanie - koszty poniesione " w celu" uzyskania przychodu, nie może być interpretowane jako wymóg poniesienia kosztu skutkującego faktycznym uzyskaniem tego przychodu, co przy wykładni gramatycznej oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są koszty, które podatnik ponosił, dążąc do osiągnięcia przychodu. Bezspornym jest konieczność udowodnienia przez podatnika faktu poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości.
Podkreślić należy również, że w sytuacji gdy działalność jest wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (cykliczny lub stały), prowadzona jest we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, to mamy do czynienia z pozarolniczą działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy (co wiąże się z koniecznością zarejestrowania tej działalności).
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. w roku 2006
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
