
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z 04.01.2006 r. (data wpływu: 06.01.2006 r.), jako nieprawidłowe.
Wnioskodawca jest Wspólnotą Mieszkaniową, nie posiadającą osobowości prawnej, a tym samym nie posiadającą własnego majątku. Zarządza ona jedynie majątkiem swoich członków w takim zakresie, w jakim wchodzi on w skład nieruchomości wspólnej Wspólnoty mieszkaniowej na podstawie ustawy o własności lokali. Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) dokonują wpłat zaliczek na poczet kosztów i z udziału poszczególnych członków w nieruchomości wspólnej. Na podstawie art. 17 wyżej wymienionej ustawy Wspólnota Mieszkaniowa opłaca wydatki niezbędne do utrzymania nieruchomości wspólnej. Po zakończeniu roku kalendarzowego Wspólnota Mieszkaniowa przedkłada właścicielom lokali rozliczenie z zebranych środków i poniesionych wydatków polegające na wyliczeniu, w jakiej części wydatków Wspólnoty partycypuje każdy z jej członków.
Wspólnota Mieszkaniowa otrzymuje ponadto środki finansowe od dzierżawcy gruntu pod garaż. Dzierżawca jest członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Środki pieniężne pochodzące z dzierżawy gruntu przeznaczone są na utrzymanie nieruchomości wspólnej. W stosunku do osób zalegających z opłatami lub wnoszących je po terminie, zgodnie z postanowieniami ustawy o własności lokali, Wspólnota Mieszkaniowa nalicza odsetki ustawowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii:
- Czy zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali we wspólnocie na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej są przychodami, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, są kosztami uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 i następnych wskazanej wcześniej ustawy?
- Czy dochodem, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest różnica pomiędzy przychodami z tytułu wynajmu części nieruchomości wspólnej, przychodami z wpłaconych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej i utrzymania lokali indywidualnych a kosztami poniesionymi w związku z wynajmem części nieruchomości wspólnej oraz kosztami ściągania nieterminowych wpłat.
Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty ponoszone przez członków Wspólnoty z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej nie stanowią przychodów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ opłaty te odnoszą się do wewnętrznych rozliczeń właścicieli lokali, wynikających z faktu współwłasności nieruchomości i stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej przez ich członków. Koszty utrzymania nieruchomości wspólnej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca uzasadnia swój pogląd powołaniem się na stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie Nr PP1-811/912/03/JW z 23.12.2003 r.
Wnioskodawca uważa również, iż przychodem Wspólnoty Mieszkaniowej są natomiast należne kwoty z tytułu wynajmu lub dzierżawy nieruchomości wspólnej, nawet wówczas, gdy nie są jeszcze opłacone, a także opłacone odsetki od nieterminowego regulowania należności, gdyż obydwie te pozycje nie stanowią wewnętrznego rozliczenia z tytułu
kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Zaś kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione przez Wspólnotę Mieszkaniową w celu przysposobienia części nieruchomości wspólnej do wynajmu lub dzierżawy oraz koszty ponoszone w trakcie dzierżawy lub najmu, wynikające z treści zawartej umowy.
Tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowisko Wnioskodawcy.
Wspólnota Mieszkaniowa utworzona na podstawie ustawy o własności lokali jako jednostka nie posiadająca osobowości prawnej podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności między innymi otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Ustawodawca przewidział przychody neutralne podatkowo, a więc nie stanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu. Wymienia je art. 12 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. Katalog zwolnień wskazany w tym przepisie ma charakter zamknięty, którego zakres nie podlega rozszerzeniu poprzez stosowanie analogii, czy też wykładni rozszerzającej.
Tym samym w przedmiotowej sprawie przychodem Wspólnoty są wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na jej rachunek, w tym zarówno zaliczki wpłacane przez jej członków na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, jak i należne kwoty z tytułu wynajmu gruntu będącego częścią nieruchomości wspólnej a także otrzymane odsetki z tytułu nieterminowego regulowania należności.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.W przedstawionym stanie faktycznym kosztami podatkowymi Wspólnoty będą wydatki ponoszone
na uregulowanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz wydatki związane z utrzymaniem lokali. Do kosztów uzyskania przychodów Wspólnota będzie mogła zaliczyć także wydatki poniesione na dochodzenie ściągniętych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat oraz wydatki poniesione w celu przysposobienia części nieruchomości wspólnej do wynajmu lub dzierżawy i koszty ponoszone w trakcie dzierżawy lub najmu.
Dochodem Wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych będzie nadwyżka sumy omówionych wyżej przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.Należy dodać, iż dochód wspólnot mieszkaniowych, na mocy postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4m wyżej wymienionej ustawy będzie zwolniony z opodatkowania o ile zostanie przeznaczony lub wydatkowany na:
- cele dotyczące utrzymania zasobów mieszkaniowych (tj. utrzymania lokali przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkaniowe, a więc takich które służą zaspokajaniu potrzeb bytowych i mieszkaniowych ludzi) oraz
- są na rzecz członków wspólnoty.
Wyżej wymieniony przepis art. 17 ust. 1 pkt 4m został co prawda pierwotnie uchylony z dniem 01.01.2004 r. na podstawie art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), jednakże po zmianach określonych w art. 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) ustawodawca przedłużył do 31.12.2006 r. czas obowiązywania zwolnienia obejmującego dochody wspólnot mieszkaniowych na dotychczasowych zasadach.Powyższe oznacza, iż jeżeli Wspólnota uzyska dochód i przeznaczy go na wyżej wymienione cele z uwzględnieniem treści art. 17 ust. Ib cytowanej wyżej ustawy, to w tej części będzie ona mogła skorzystać z przedmiotowego zwolnienia do końca 2006 r.
Wskazane przez Wnioskodawcę pismo Ministerstwa Finansów Nr PP1-811/912/03/JW z 23.12.2003 r. wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej dotyczyło zagadnień rozliczeń pomiędzy wspólnotami mieszkańców a jej członkami w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a nie do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ponadto tutejszy organ informuje, iż:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia, interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu
prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.
W przypadku złożenia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.JP/JP
