Postanowieniami Sądu Rejonowego w Łodzi dla Łodzi - Śródmieścia podatnik został wyznaczony w dwóch przedsiębiorstwach do wykonywania czynności syndyk... - Interpretacja - IX-005/182/Z/K/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2006, sygn. IX-005/182/Z/K/06, Urząd Skarbowy Łódź-Widzew

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowieniami Sądu Rejonowego w Łodzi dla Łodzi - Śródmieścia podatnik został wyznaczony w dwóch przedsiębiorstwach do wykonywania czynności syndyka sprawującego swoje funkcje w postępowaniu upadłościowym. Jednocześnie jako radca prawny prowadzi działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego. Prowadzona działalność według załączonego do wniosku Zaświadczenia Regon z 2006 r. została określona według PKD kod 7411Z jako działalność prawnicza.

W załączonym do wniosku Zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z 11.05.2006 r. jako przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej podano również działalność prawniczą PKD 74.11.Z. Datą rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z danymi zawartymi w ww. Zaświadczeniu jest 29.08.2005r.

Jednocześnie na tle przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług Podatnik wyraził swoje stanowisko w sprawie stwierdzając, że jego zdaniem czynności syndyka nie powinny być opodatkowywane podatkiem VAT jednakże zastosował się w tym zakresie do interpretacji Ministra Finansów odprowadzając podatek należny VAT według stawki VAT 22 %.

Ponieważ z wyjaśnień Ministra Finansów wynika, że działalność syndyka jest działalnością gospodarczą i podlega na tej podstawie opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik uważa że działalność ta opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza określona art. 10 ust. 1 pkt 3 updof.

Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew stwierdza, co następuje:

Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. ustawodawca wprowadził bardzo szeroko rozumianą definicję działalności gospodarczej. Ponadto definicja ta za działalność gospodarczą uznaje taką działalność, która w rozumieniu przepisów określonych w odrębnych ustawach za działalność gospodarczą nie jest uznawana.

Definicja ta została określona w art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów,handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z brzmienia ww. przepisu nie można wnioskować - jak czyni to Podatnik - że przepisy dotyczące działalności uregulowane w odrębnych ustawach, tj. m.in. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych miały zastosowanie w odniesieniu do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym zakresie i na własny rachunek lub cudzy rachunek, z której przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 -9.

Natomiast na gruncie przepisów w/w ustawy przychody uzyskiwane przez syndyka kwalifikowane są jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, czyli ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 - konkretyzacja przepisów art. 13 pkt 6 ustawy, który stanowi, iż za przychody z tej działalności uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Takie określenie przychodów ustanawia zasadę, iż wykonywane czynności osoby (syndyka) związane są ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więziami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego ich wykonanie.

Warunki powyższe spełnia funkcja syndyka. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, wyznaczenie syndyka następuje w postanowieniu sądu o ogłoszeniu upadłości. Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanego. Wynagrodzenie pokrywane jest z masy upadłościowej. Oznacza to, że tak określone funkcje ograniczają ryzyko gospodarcze i statuują wykonywane czynności syndyka jako źródło działalności wykonywanej osobiście.

W związku z powyższym, po przeanalizowaniu przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego zdaniem tutejszego organu podatkowego uzyskane przez Panią wynagrodzenie za wykonywanie czynności jako syndyka jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 30.05.2006r. wniosku z dnia 29.05.2006r. w sprawie interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy Łódź-Widzew