P O S T A N O W I E NI E - Interpretacja - PD.423-15/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2006, sygn. PD.423-15/06, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Uczelni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 10 marca 2006r.( data wpływu do Urzędu 22.03.2006r.), Nr FF/110/06 uczelnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego: Uczelnia

realizuje projekt ze środków UE nr MTKD-CT-2004-014058 pt. "Nowoczesne Materiały Kompozytowe Stosowane w Lotnictwie, Budownictwie i Inżynierii Mechanicznej: Modelowanie Teoretyczne i Weryfikacja Doświadczalna" w ramach 6. Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej, Akcja: Marie Curie. Przy realizacji w/w projektu istnieje konieczność zatrudnienia profesorów z innych państw, a także pracowników uczelni.Środki na realizację projektu pochodzą z Unii Europejskiej. Zostały one przelane na konto dewizowe Uczelni przez Komisje Europejską ( Dyrekcja Naukowa D-czynnik ludzki, mobilność i aktywność Marie Curie ) w Brukseli. Celem projektu jest zaktywizowanie międzynarodowej współpracy naukowej na uczelni. Będzie to osiągnięte poprzez wyjazdy naukowców z uczelni do uczelni w Europie Zachodniej w celu prowadzenia pracy naukowej, przygotowywania publikacji, zdobywania nowej wiedzy. W projekcie przewidziano również przyjazdy profesorów zagranicznych w celu prowadzenia wykładów dla pracowników uczelni oraz prowadzenia pracy naukowej wspólnie z pracownikami uczelni. Pracownicy naukowi pracujący w projekcie ( zatrudnieni na uczelni oraz profesorowie zagraniczni ) będą zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę ( długi okres zatrudnienia - do dwóch lat ) oraz na zasadzie umowy - zlecenia (krótki czas zatrudnienia - 2 tygodnie . Pracownicy administracyjni do obsługi projektu będą zatrudnieni na zasadzie umowy - zlecenia.

Stanowisko podatnika: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 litera b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. z późn. zm.). Uczelnia realizując wyżej opisany projekt - osobom, które zatrudnione są przy projekcie zarówno na umowę o pracę jak też umowę zlecenie odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych.

Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego uwzględniając przedstawiony stan faktyczny przez podatnika stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r.Nr 14, poz.176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b, tj. pochodzą z określonych źródeł (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a)) i są uzyskiwane przez określone osoby (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ), przy czym , w związku z zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez podatnika zlecającego wykonanie określonych czynności , o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) należy rozumieć osobę fizyczną.

Dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy (osobą prawną) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, ww. zwolnienie nie znajduje zastosowania. Przepis ten definiuje źródło pochodzenia środków i podatnika korzystającego ze zwolnienia - jest nim osoba fizyczna, bezpośrednio realizująca cel finansowanego ze środków programu. Przepis ten wyłącza ze zwolnienia dochody osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizacja programu.

Oznacza to, że zwolnienie adresowane jest tylko i wyłącznie do "pierwszej" osoby fizycznej, która bezpośrednio realizuje cel programu, finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Tak więc, aby skorzystać ze zwolnienia, środki muszą pochodzić ze źródeł zagranicznych, a podatnik winien być podmiotem - osobą fizyczną bezpośrednio realizującą cel programu. Natomiast od pozostałej kwoty pochodzącej z budżetu państwa winien być odprowadzony podatek dochodowy. Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w piśmie z 6.11.2002r. nr PB 5/HM-2276-033-330/02, ze zwolnienia podatkowego korzystają wyłącznie wynagrodzenia osób wykonujących w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym. Nie korzystają więc z tych preferencji osoby fizyczne, które nie realizują zadań bezpośrednio, na które otrzymano środki pomocowe, ale np. . wykonują prace o charakterze pomocniczym ( administracyjnym, tłumaczenia ). Ministerstwo Finansów, wyrażając swoją opinię na temat przedmiotowego zwolnienia w piśmie z dnia 27.06.2003r. znak: PB5/IMD-033-21-1128/03 stwierdziło, że zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy ( na przykład umowy zlecenia ) zawartej z osobą prawną, która jako "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ) korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. Od 1 stycznia 2004r. ustawodawca dodał, ze na brak możliwości zastosowania zwolnienia nie ma wpływu rodzaj umowy, na podstawie której osoby fizyczne wykonują wzmiankowane zlecone czynności. Nie jest zatem możliwe zastosowanie zwolnienia, jeżeli wynagrodzenie - mimo że finansowane ze środków pomocowych - dotyczy innych zadań niż te, dla realizacji których środki otrzymano. Należy nadmienić, iż w sytuacji , gdy dochody osiągane są za pośrednictwem płatnika, płatnik ma obowiązek prawidłowego zakwalifikowania dochodu według źródeł przychodów wymienionych w ustawie oraz ustalenia , czy dany dochód spełnia warunki do objęcia zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Aby więc skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Lubelski Urząd Skarbowy