Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest importerem i producentem towarów i wyrobów z branży kosmetycznej. Spółka stosuje różn... - Interpretacja - ZD/406-4/1/PIT/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2006, sygn. ZD/406-4/1/PIT/06, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest importerem i producentem towarów i wyrobów z branży kosmetycznej. Spółka stosuje różnego rodzaju działania wspierające sprzedaż. Jednym z podejmowanych działań jest organizacja konkursów dla konsumentów, polegających m. in. na odpowiedzi na opublikowane pytania konkursowe, bądź utworzeniu hasła reklamowego, przesłaniu najciekawszego zdjęcia o określonej tematyce, bądź innych podobnego rodzaju wymogów, a następnie przyznaniu przez Spółkę ustalonych wcześniej nagród. Konkursy są organizowane przez Wnioskodawcę bądź przez podmiot, który organizuje taki konkurs na zlecenie Spółki (np. agencję reklamową) i w zależności od grupy docelowej są ogłaszane w prasie, radio, w punktach sprzedaży bądź w Internecie, a jednostkowa wartość nagród waha się od kilkunastu złotych do kilkuset złotych (w wyjątkowych przypadkach może nawet przekraczać kwotę 760 PLN, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej ustawa o PDOF).

Wnioskodawca wskazał, iż organizacja konkursów ma na celu zachęcanie klientów/konsumentów do dokonywania zakupów towarów Spółki oraz budowania pozycji sprzedawanych marek, ma pozytywny wpływ na osiągane przychody i często stanowi dla konsumentów dodatkowy bodziec do zakupu sprzedawanych przez Nią towarów.

W związku ze stanem faktycznym opisanym powyżej, powstała wątpliwość, czy w przypadku, jeżeli konkurs jest organizowany przez Spółkę bądź inny podmiot na zlecenie Spółki oraz jest ogłaszany w środkach masowego przekazu (obejmujących między innymi, ale nie tylko, prasę, radio i telewizję) mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, a w konsekwencji, czy nagrody wydawane w ramach takiego konkursu mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PDOF, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach, organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza 760 złotych. Dokonując interpretacji powyższych przepisów pojawia się kwestia, czy nagroda w konkursie organizowanym przez Spółkę i ogłaszanym na stronach portali internetowych (np. Interia, Onet, wp itp.), a w którym wartość jednostkowa nagród nie przekracza 760 złotych, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. Z uwagi bowiem na fakt, iż w art. 21 ust. 1 pkt 68 jako środek masowego przekazu nie jest wskazany Internet, nie jest jasne czy jakikolwiek środek masowego przekazu inny niż wymienione w tym przepisie pozwala na skorzystanie z tego zwolnienia.

Zdaniem Spółki, na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1984r. prawo prasowe "prasą są także wszelkie istniejące oraz powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe". Na podstawie tej definicji, która w otwarty sposób traktuje ewoluującą praktykę życia w zakresie środków komunikacji należy uznać, iż ogłoszenie konkursu w Internecie powinno zostać uznane za ogłoszenie dokonane za pośrednictwem środków masowego przekazu (tj. prasę).

Jednocześnie, podkreślić należy, iż zdaniem Wnioskującej, interpretacja pierwszej części przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PDOF, zgodnie z którą konkurs musi być organizowany i ogłaszany przez środki masowego przekazu, nie oznacza, iż prawo do zastosowania tego zwolnienia mają jedynie podmioty, które prowadzą działalność w zakresie mass mediów (tj. wydawnictwa, stacje telewizyjne i radiowe), lecz wszystkie podmioty, które organizują i ogłaszają konkursy za pośrednictwem środków masowego przekazu.

Zdaniem Spółki, konkursy organizowane przez Nią i ogłaszane za pośrednictwem środków masowego przekazu (w tym za pośrednictwem Internetu), w których wartość nagród nie przekracza 760 złotych, podlegają zwolnieniu od PDOF. Jednocześnie, w przypadku jeżeli wartość jednostkowa nagrody przekracza 760 złotych bądź w sytuacji, gdy konkurs nie jest ogłaszany za pośrednictwem środków masowego przekazu, powstaje obowiązek pobrania i zapłaty przez Spółkę 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości przekazanych nagród.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, w pełni uzasadnione jest stanowisko, że nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę i ogłaszanych środkach masowego przekazu, których jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 760 PLN, powinny korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się, co następuje:

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30 a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej.

Jednocześnie, podnieść należy, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych funkcjonuje jednak katalog zwolnień przedmiotowych, stanowiących odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż każda ulga podatkowa, jako czyniąca wyłom w zasadzie powszechności opodatkowania i równego traktowania podmiotów, musi być stosowana ściśle. Co do zasady - nie są dopuszczalne interpretacje wyjątków ustanawiających ulgi i zwolnienia podatkowe poza literalne ich brzmienie. Zatem, również normę zawartą w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy odczytać z uwzględnieniem tej dyrektywy.

Z regulacji art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez konkretne środki masowego przekazu, tj. prasę, radio i telewizję. W sytuacji, gdy środek masowego przekazu jest albo prasą albo radiem albo telewizją, wówczas wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez ten środek masowego przekazu, będzie korzystała że zwolnienia przedmiotowego, do wysokości 760 złotych.

Z przedstawionego przez Wnioskującą stanu faktycznego wynika, iż Spółka organizuje konkursy, które w zależności od grupy docelowej ogłaszane są w prasie, radio, punktach sprzedaży bądź w Internecie. Jednostkowa wartość nagród waha się od kilkunastu do kilkuset złotych.

W opinii organu podatkowego, w sytuacji, gdy wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) przekroczy kwotę 760 złotych lub gdy konkurs nie jest organizowany i ogłaszany za pośrednictwem środków masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), enumeratywnie wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany przychód (dochód) podlegał będzie w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podmiotem obowiązanym (płatnikiem), na mocy wskazanych powyżej przepisów, do pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od całej wartości nagrody oraz złożenia stosownej deklaracji, jest podmiot dokonujący wypłaty nagrody.

Jednocześnie, tutejszy organ podatkowy podziela pogląd Wnioskodawcy, iż prawo do zastosowania zwolnienia, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają nie tylko podmioty, prowadzące działalność gospodarczą w zakresie mass mediów (tj. wydawnictwa, stacje telewizyjne i radiowe), lecz wszystkie podmioty, które organizują konkursy (gry) za pośrednictwem środków masowego przekazu, rozumianych jako prasa, radio i telewizja.

Zasadnym jest bowiem by uznać, iż przyimek "przez" zastosowany w redakcji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 pełni funkcję wykładnika relacji między czynnością, a sposobem jej wykonania, narzędziem, przedmiotem lub wykonawcą pośredniczącym w działaniu. W tym znaczeniu, wyrażenie "organizowanych i emitowanych przez ...", to organizowanych i emitowanych za pomocą ..., za pośrednictwem...., przy użyciu....

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa, należało orzec jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu