
Temat interpretacji
Zgodnie z przepisami art.94 ust.1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz. U. Nr 30 , poz.179 ze zm.) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.Szczegółowe zasady oraz tryb przyznawania tej pomocy w latach 1992-1997 zostały określone przepisami:
1/ zarządzenia nr 86 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 września 1991r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji i Urzędu Ochrony Państwa oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSW Nr 3 , poz.77)-obowiązującego do dnia 31 grudnia 1992r., 2/ zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSW i A z 1993r. nr 3, poz.40 ) - obowiązującego do dnia 29 października 1997r. 3/ zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 1997r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu przez policjantów (M.P. nr 76, poz.709),
Na podstawie § 15 ust.1 cyt. zarządzenia nr 86 Ministra Spraw Wewnętrznych pomoc finansowa udzielona funkcjonariuszom , których okres służby wynosi co najmniej 10 lat , a także emerytom i rencistom - nie podlega zwrotowi , z wyjątkiem przypadków określonych § 16 ust.1 pkt.2 ( przewidującym obowiązek zwrotu pomocy finansowej w pełnej wysokości w pięciu określonych w tym przepisie przypadkach .Pomoc finansowa przyznana osobom uprawnionym co do zasady miała charakter bezzwrotny.
Analiza przepisów powołanego zarządzenia nr 41 z dnia 19 marca 1993r. prowadzi do wniosku, iż w przypadkach w nim określonych, kwota pomocy finansowej może być umorzona albo może nastąpić jej zwrot (częściowo lub w całości).W myśl bowiem przepisów §13 ust.1 w/w zarządzenia: 1/ pomoc finansowa udzielona funkcjonariuszom, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytom i rencistom - nie podlega zwrotowi, 2/ w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem okresu, o którym mowa w pkt.1, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.
Natomiast w ust.2 § 13 zarządzenia nr 41 określone zostały przypadki, w których pomoc finansowa podlega zwrotowi w pełnej wysokości ( np. nieopróżnienie dotychczas zajmowanego lokalu mieszkalnego, czy ustanie członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej).Jeżeli funkcjonariusz przepracował w służbie stałej 10 lat, udzielona pomoc finansowa nie podlega zwrotowi, a kwota tej pomocy zostaje wówczas umorzona.Powyższe potwierdza :1. zapis § 4 pkt.6 zarządzenia Nr 41 , który stanowi iż weksel podlega zwrotowi w razie umorzenia pomocy finansowej lub zwrócenia pomocy finansowej przypadkach określonych w niniejszym zarządzeniu, a także2. zapis § 13 ust.1 pkt.2 w/w zarządzenia, w którym stwierdza się , iż pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.
Z przepisu tego bowiem wynika, iż ta część pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszowi Policji przypadająca na okres przepracowany w służbie stałej podlega umorzeniu (gdyż następuje przysporzenie majątkowe dla policjanta), zaś pozostała część przypadająca na okres brakujący do upływu 10 lat służby stałej - podlega zwrotowi. W przedmiocie zwrotu udzielonej pomocy orzekano w formie decyzji.
W świetle powyższego należy stwierdzić , że wypłacana pomoc nie miała charakteru pożyczki, ponieważ nie podlegała umorzeniu lecz ewentualnemu zwrotowi ale tylko w określonych przypadkach czyli z zasady w odróżnieniu od pożyczki miała charakter świadczenia bezzwrotnego ( w przedmiocie zwrotu następuje orzeczenie w formie decyzji ) .do wszystkich otrzymujących ją funkcjonariuszy.
Zgodnie z art. 10 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 1993r. Dz. U. Nr 90 poz.416 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 1997r.,źródłem przychodów jest między innymi stosunek służbowy.W świetle art.11 w/w ustawy przychodami , z zastrzeżeniem art.14-16, art.17 pkt.6 , art.19 i art. 20 ust.3 , są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Za przychody ze stosunku służbowego w myśl art.12 ust.1 w/w ustawy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.W świetle ww. przepisów prawa podatkowego , przychód w rozumieniu art.11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstał w momencie otrzymania pomocy finansowej , to jest w okresie 1992- do dnia 29 .10.1997r.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 1997r. nie wyłączały z przychodów kwot pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe , wypłacanej funkcjonariuszom Policji na podstawie art.94 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz.U. Nr 30 , poz.179 ze zm.) i powołanego zarządzenia.
Reasumując - momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszom Policji na budownictwo mieszkaniowe w okresie 01.01.1992r.-29.10.1997r. jest data faktycznego uzyskania pomocy, a nie data z jaką pomoc ta stała się bezzwrotna (nastąpiło jej umorzenie).
