Umową oddania gruntu w użytkowanie wieczyste i sprzedaży budynku letniskowego (akt notarialny Rep. A nr 49/88 z dnia 27.01.1988r.) małżonkowie X nabyl... - Interpretacja - PD-415/P/7/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.04.2006, sygn. PD-415/P/7/2006, Urząd Skarbowy w Piszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Umową oddania gruntu w użytkowanie wieczyste i sprzedaży budynku letniskowego (akt notarialny Rep. A nr 49/88 z dnia 27.01.1988r.) małżonkowie X nabyli od Skarbu Państwa prawo wieczystego użytkowania działki gruntu nr 62/3 położonej w Y oraz prawo własności budynku mieszkalnego parterowego z przeznaczeniem na cele letniskowe wybudowanego przed rokiem 1945. Decyzją nr RL 6013-1/177/98 z dnia 18.12.1998r. prawo użytkowania wieczystego zostało przekształcone w prawo własności. § 7 w/w aktu notarialnego stanowi, iż nabyty budynek mieszkalny należy stosownie do postanowień decyzji wyremontować w okresie dwóch lat. Zgodnie z tym zapisem budynek został wyremontowany i znajduje się w nim kuchnia, pokój-sypialnia, pokój gościnny, przedpokój, łazienka i wc oraz nieużytkowy strych. W budynku tym znajduje się ponadto instalacja wodnokanalizacyjna oraz system ogrzewania na opał stały (węgiel, drewno, brykiet). Posiada więc warunki do całorocznego zamieszkania. W latach 1998-2000 podatnicy zamieszkiwali w w/w budynku z rodziną tylko przez część roku. Od 2000r. kiedy to dzieci podatników wyjechały na studia zamieszkali w tym budynku na stałe, ale bez zameldowania. W 2005r. Pani X zmieniła miejsce stałego zameldowania z Y na XY, czyli do w/w budynku. Pan X jest zameldowany w Y, ale faktycznie zamieszkuje z żoną i codziennie razem dojeżdżają do pracy w Y. W roku 2005 podatnicy zwrócili się do Burmistrza Y o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w celu przeprowadzenia remontu w przedmiotowym budynku w celu poprawy warunków zamieszkania. Decyzję taką otrzymali dnia 06.12.2005r. Następnie podatnicy zlecili opracowanie dokumentacji na remont i modernizację w/w budynku. Zgodnie z projektem dobudowany będzie wiatrołap oraz część sypialni, zaadoptowane będzie poddasze na użytkowe i wykonany taras górny oraz dokonana rozbudowa łazienki. Nastąpi także wymiana blachy na dachu. Po zgromadzeniu niezbędnych dokumentów podatnicy wystąpili do Starostwa Powiatowego w Piszu o wydanie pozwolenia na remont i modernizację. Decyzja taka została wydana dnia 27.12.2005r. Po uzyskaniu zezwolenia na przeprowadzenie remontu podatnicy zakupili niezbędne materiały budowlane do jego wykonania. Podatnicy we wniosku stwierdzają, iż nie występowali o zmianę przeznaczenia w/w budynku mieszkalnego położonego w XY na budynek letniskowy oraz że budynek ten nigdy nie zmienił swojego przeznaczenia z mieszkalnego na letniskowy, ani nie była wydawana decyzja w sprawie zmiany takiego przeznaczenia. Po wykonanym remoncie budynek również nie zmieni swojego przeznaczenia i pozostanie jako mieszkalny. W związku z powyższym kwestią do rozstrzygnięcia jest, czy w świetle obowiązujących przepisów prawa w rozliczeniu dochodów podatników za 2005r. można zastosować ulgę podatkową na zakupione materiały na remont budynku położonego w XY. Zdaniem pytających w powyższym rozliczeniu mogą oni uwzględnić poniesione wydatki na remont budynku w XY, gdyż uważają, iż spełniają warunki do skorzystania z ulgi, mimo zapisu w akcie notarialnym o budynku mieszkalnym przeznaczonym na cele letniskowe. Budynek ten spełnia bowiem wymogi budynku mieszkalnego oraz zaspokaja potrzeby mieszkaniowe podatników, gdyż stale w nim zamieszkują.

Ustosunkowując się do powyższego organ podatkowy zważył co następuje.Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003r. podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Artykuł ten mimo, iż uchylony obowiązywał na dotychczasowych zasadach do 2005r. włącznie. Stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a tej ustawy. Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d) ustala się na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty. Poniesione wydatki mogą być odliczone, jeżeli dotyczą budynków mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.Z powyższych przepisów wynika, iż podstawą odliczeń (oprócz wpłat na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej) są tylko faktury VAT wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowody odprawy celnej. Warunkiem korzystania z ulgi jest, by remontowany czy modernizowany budynek mieszkalny był zajmowany przez podatnika na podstawie tytułu prawnego. Tytułem prawnym w opisanym przypadku jest tytuł własności. W 1988r. podatnicy nabyli budynek mieszkalny z przeznaczeniem na cele letniskowe. Powyższe znajduje potwierdzenie w akcie notarialnym Rep. A nr 49/88, w którym zakupiony budynek został określony jako "budynek mieszkalny (...) z przeznaczeniem na cele letniskowe". Z decyzji o warunkach zabudowy z dnia 06.12.2005r. wynika natomiast, iż dotyczy ona ustalenia warunków zabudowy do rozbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budowę budynku gospodarczego na działce nr 62/3 w XY. Według uzasadnienia decyzji teren przedmiotowej inwestycji nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, dlatego zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym warunki zabudowy ustala się w drodze decyzji. Stwierdza się dalej, iż działka nr 62/3 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym. Z załączonego projektu także wynika, iż dotyczy on rozbudowy i modernizacji oraz remontu budynku mieszkalnego i budowy budynku gospodarczego na działce nr 62/3 w XY.

Punktem wyjścia musi być rozstrzygnięcie, czy mają w omawianym przypadku zastosowanie w/w przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r. Z treści powołanego przepisu wynika, że prawo do skorzystania z przedmiotowego odliczenia uzależnione jest od spełnienia następujących warunków, a mianowicie:

  • wydatki należy ponieść w roku kalendarzowym, którego dotyczy odliczenie,
  • wydatki muszą być przeznaczone na remont lub modernizację budynku mieszkalnego,
  • wydatki muszą być ponoszone w celu zaspokajania własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Jak wynika z wniosku, podatnicy ponieśli w 2005r. wydatki na materiały budowlane, więc pierwszy z warunków został spełniony. Mimo, iż akt nabycia budynku traktuje o budynku mieszkalnym przeznaczonym na cele letniskowe, to z decyzji o warunkach zabudowy oraz z projektu wynika, iż chodzi o budynek mieszkalny stąd należy uznać za spełniony także drugi warunek. Istotne w przedmiotowej sprawie jest więc ustalenie celu poczynionych wydatków, a mianowicie, czy w istocie zostały przeznaczone na remont lub modernizację budynku mieszkalnego służącego zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych, czy też spełniającego inne cele. Nawet bowiem w sytuacji budynku mieszkalnego podatnik nie nabywa prawa do odliczenia, gdy nie ma on na celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. A zatem rozstrzygające znaczenie przy ocenie prawa do skorzystania z tej ulgi ma wymóg spełnienia warunku "własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika". Nie ulega wątpliwości, iż funkcją budynku mieszkalnego jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, lecz dopiero sposób faktycznego wykorzystania budynku (mającego przymiot budynku mieszkalnego) jest wyznacznikiem jego kwalifikacji dla potrzeby zastosowania omawianej ulgi. O charakterze budynku nie decydują zatem jego warunki techniczne, a jego przeznaczenie i położenie. Należy również odwołać się do obiektywnego miernika potrzeb mieszkaniowych. Chodzi tu o potrzeby mieszkaniowe w sensie obiektywnym, a zatem takie, które są zaspokajane w miejscu stałego zamieszkania danej osoby, czyli miejscowości, w której ta osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Z wniosku wynika, iż podatnicy mieszkają w XY, choć tylko jeden z małżonków zameldował się pod adresem pod którym znajduje się ich dom. W świetle powyższego należy uznać, iż dom podatników służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Poza w/w ustaleniami trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż przyszła inwestycja oprócz remontu i modernizacji ma dotyczyć także rozbudowy budynku mieszkalnego i budowy budynku gospodarczego. W związku z tym wydatki poniesione na zakupione materiały budowlane znajdujące się w katalogu, które zostaną przeznaczone na rozbudowę domu i budowę budynku gospodarczego nie mogą być odliczone od podatku. Szczegółowy katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). Wydatki na remont i modernizację mogą być odliczone jeżeli suma wydatków poniesionych przez podatnika wyniosła co najmniej 567zł w całym trzyletnim okresie, a wysokość odliczenia nie przekroczyła w przypadku remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego kwoty 5670zł. Powyższy górny limit odliczenia może być zwiększony w przypadku remontu lub modernizacji instalacji gazowej, urządzenia eksplozymetrycznego lub urządzeń gazowych o kwotę 945zł.

Reasumując, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą odliczyć w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej 19% wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku mieszkalnego położonego XY na podstawie posiadanych faktur VAT. W tym stanie sprawy postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatników, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piszu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Od wniesionego od postanowienia zażalenia należna jest opłata skarbowa w wysokości 5,00zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Piszu