
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Z nadesłanego do tutejszego Urzędu zapytania wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski na lata 2004-2006 przyjęty Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948) oraz uzupełnieniem programu przyjętym Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172).
Stowarzyszenie realizuje projekt jako partner na podstawie:
1) umowy z dnia 21.12.2005 r. zawartej z Fundacją Partnerstwo na Rzecz Rozwoju,
2) umowy z dnia 22.02.2006 r. o dofinansowanie zawartej z w/w Fundacją Partnerstwo dla Środowiska.
Środki na realizację w/w projektu pochodzą m. in. z Europejskiego Funduszu Społecznego, który wspiera działania zmierzające do zapobiegania i zwalczania bezrobocia oraz rozwoju zasobów ludzkich i społecznej integracji rynku pracy w celu sprzyjania wysokiemu poziomowi zatrudnienia, równości kobiet i mężczyzn, trwałego rozwoju oraz spójności gospodarczej i społecznej.
Cele powyższego programu są realizowane przez pracowników Stowarzyszenia zatrudnionych na podstawie umów o pracę, jak i przez osoby nie będące pracownikami (osoby fizyczne nie prowadzące i osoby prowadzące działalność gospodarczą) w ramach umów cywilnoprawnych takich jak umowy zlecenia, umowy o dzieło.
Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powołanego przepisu wynika jednoznacznie, że warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:
1. środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
2. podatnik realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Paragraf 7 załączonej do zapytania umowy o dofinansowanie z dnia 22.02.2006 r. stanowi, że rozliczenia finansowe pomiędzy Administratorem i Stowarzyszeniem "Bałt" jako Partnerem dokonywane są zgodnie z harmonogramem realizacji projektu po przeprowadzeniu weryfikacji merytorycznej i akceptacji przez Administratora projektu dokumentów przedstawionych przez Partnera (m. in. potwierdzonych za zgodność oryginałem kopii faktur lub innych dokumentów finansowych o równoważnej wartości księgowej, potwierdzających dokonanie wydatków zgodnie z budżetem Działania i kwalifikowalnością wydatków określoną wg. zasad kwalifikowalności kosztów w realizacji projektów EQUAL.
Mając zatem na uwadze przytoczony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy środki finansowe pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone na realizację w/w projektu (w tym m.in. na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych) stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu, środki te nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej.
W związku z powyższym, od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 32 wymienionej ustawy podatkowej.
Opodatkowaniu podlegają również dochody osób fizycznych realizujących projekt zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Przy czym wynagrodzenia z tego tytułu należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast podstawę prawną do poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy stanowi art. 41 ust. 1 ustawy.
Podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie znak: PB5/KD-066-25-578/06 z dnia 22.02.2006 r.
