
Temat interpretacji
Odnosząc się do złożonego zapytania jak i stanowiska pytającego w kwestii możliwości zastosowania zwolnień podatkowych wynikających z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 b oraz pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób lirycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w stosunku do nierezydentów jak i rezydentów należy wyjaśnić, co następuje.
Sposób kwalifikowania przychodów uzyskiwanych przez podatnika jest ściśle powiązany z obowiązkiem podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli maja miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Kwestie obowiązku podatkowego nierezydenta reguluje zaś art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy, w myśl którego, osoby liryczne, jeżeli nie maja na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Ustawodawca przy tym wskazał, że zgodnie z art. 4a powyższej ustawy, przepis art. 3 ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których strona jest Rzeczpospolita Polska.
Zatem, w stosunku do osób podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kontekście złożonego zapytania, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wraz z całym katalogiem zwolnień przedmiotowych wskazanych w przepisie art. 21 ww. ustawy.
Natomiast w przypadku przychodów uzyskiwanych na terytorium Polski przez nierezydenta podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uwzględnić należy również postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których strona jest Rzeczpospolita Polska. Stad jeżeli z treści umowy zawartej z państwem nierezydenta przebywającego w Polsce na zaproszenie
Uczelni wynika, że przychody opisane w zapytaniu podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również zwolnienie przedmiotowe uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 16b tejże ustawy.
Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu ponadto podziela stanowisko pytającego, iż ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust.
1 pkt 114 powołanej wyżej ustawy, korzystać będą świadczenia poniesione na rzecz nierezydentów lub ich refundacja w ramach rządowych programów.
Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są otrzymane nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rzeczowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
