Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja poda... - Interpretacja - OG-005/7072006/PD II/415-30/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2006, sygn. OG-005/7072006/PD II/415-30/06, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatniczki z dnia 07.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 14.03.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 06.04.2006 r. (data wpływu - 11.04.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dot. zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu umowy zlecenia jako asystenta koordynatora przy realizacji projektu szkoleniowego finansowanego z bezzwrotnej pomocy stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 07.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 14.03.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 06.04.2006 r. (data wpływu - 11.04.2006 r.) wynika, iż podatniczka od miesiąca października 2005 r. jest zatrudniona na podstawie umowy zlecenia przy bezpośredniej realizacji projektu szkoleniowego jako asystent koordynatora projektu. Jej zakres obowiązków obciąża ją odpowiedzialnością za prowadzenie projektu, jego dokumentacji oraz za sprawozdawczość związaną z realizacją projektu. Od wynagrodzeń podatniczki były i są pobierane zaliczki na podatek dochodowy.

Podatniczka dołączyła kserokopię umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz kserokopię wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach SPO RZL 2004-2006.

Podatniczka uważa, że jako asystent koordynatora projektu jest zaangażowana w bezpośrednią realizację projektu, dbając o zrealizowanie i osiągnięcie założonego celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i powołuje przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniający dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej....

Ponadto podatniczka zadaje pytanie, czy i w jaki sposób może odzyskać pobrany podatek dochodowy.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub agencji rządowych,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, o ile osoby te wykonują pracę na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Stwierdzenie czy wynagrodzenia zaangażowanych do realizacji projektu pracowników mogą być wyłączone z opodatkowania, wymaga dodatkowo ustalenia czy zatrudnione osoby wykonują czynności bezpośrednio realizujące cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy odróżnić prace o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących pracę o charakterze pomocniczym (np. obsługa księgowości i sekretariatu) czy organizacyjnym (np. funkcje kierownicze, nadzorcze i koordynacyjne) które pomimo tego, że są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu.

Jednocześnie może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków osoba fizyczna wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu (np. w oparciu o karty czasu pracy, ze szczegółowym rozliczeniem wykonywanych prac na rzecz projektu, zaakceptowane przez przełożonego) oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności. Tym samym sam fakt pracy przy przedmiotowym projekcie nie przesądza, iż wynagrodzenia wszystkich osób przy nim zatrudnionych wykonujących określone prace korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska o możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywanego przez podatniczkę wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia jako asystenta koordynatora projektu.

Jednocześnie nadmieniamy, iż zgodnie z art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Nie poddawano ocenie załączników do złożonego wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach