Zasady prowadzenia w roku 2004 podatkowej księgi przychodów i rozchodów określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r... - Interpretacja - US35/FD1/415/9/04/GW

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.02.2004, sygn. US35/FD1/415/9/04/GW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zasady prowadzenia w roku 2004 podatkowej księgi przychodów i rozchodów określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm. ). Definicje użytych w w/cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów określeń zawarte zostały w § 3. Zgodnie z pkt 1 § 3 tego rozporządzenia, za "towary" uważa się towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby ( półfabrykaty ), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym, że:a) towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzetworzonym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej;b) materiałami ( surowcami ) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się także materiały stanowiące część składową ( montażową ) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone ( np. opakowania - puszki, butelki ) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku ( np. transportery, palety ), jeśli opakowania te nie są środkami trwałymi. c) materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. Natomiast zgodnie z zawartymi w w/cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( pkt 10 ), w kolumnie 10 księgi: " zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" kolumna ta przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych wg cen zakupu. Natomiast kolumna 14 księgi jest przeznaczona ( pkt 14 objaśnień ) do wpisywania pozostałych kosztów ( poza wymienionymi w kolumnach 10-13 ), z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity: dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm. ). W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki jak: czynsz za lokal, oplaty za: energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłaty za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczace remontów, amortyzacji środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, wartość zakupionego wyposażenia. Ponoszone przez Pana wydatki na zakup lekarstw, materiałów do wypełnień, innych środków higieniczno-medycznych bezpośrednio związanych z zabiegami leczniczymi czy też koszty zakupu protez należy zatem traktować jako zakup materiałów - bądź podstawowych ( materiały do wypełnień, protezy ) bądź pomocnicznych ( lekarstwa). Natomiast koszty zakupu różnych środków higieniczno - medycznych, jak tampony czy pasty czyszczące, należy traktować jako "pozostałe wydatki", zapisując koszty te w pozycji 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów - pozostałe wydatki. Wobec powyższego jest Pan zobowiązany - zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodow - Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm. ) do sporządzenia spisu z natury towarów handlowych, materiałów ( surowców ) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego , na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności gospodarczej. Spis taki winien być sporządzony w sposób staranny i trwały oraz zakończony i zaopatrzony w podpisy osób w nim uczestniczących ( § 28 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku ), podlega także wpisaniu do księgi przychodów i rozchodów wg poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej sumie, jeśli na podstawie spisu sporządzone zostało odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników ( § 29 ust. 5 ).

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście