W odpowiedzi na zapytanie z dnia 29.12.2003 r. (data wpływu do Urzędu 31.12.2003 r.), uzupełnione pismem z dnia 7.01.2004 r., na podstawie art. 14a u... - Interpretacja - PO.V/413-1/04

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.01.2004, sygn. PO.V/413-1/04, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 29.12.2003 r. (data wpływu do Urzędu 31.12.2003 r.), uzupełnione pismem z dnia 7.01.2004 r., na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy informuje o zakresie stosowania przepisów podatkowych w przedstawionym stanie faktycznym:

Zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r., zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), odliczeniu od podatku podlegają wydatki poniesione przez podatników na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonej na podstawie odrębnych przepisów. Limit tej ulgi podatkowej został określony na okres trzyletni. Wysokość odliczenia określona jest kwotą odpowiadającą 19 % poniesionych w latach 2003 - 2005 wydatków. Wysokość odliczenia w odniesieniu do lokalu mieszkalnego nie może przekroczyć kwoty 4.725,00 zł. W sytuacji, gdy wykonywany jest remont instalacji gazowych, urządzeń eksplozymetrycznych, urządzeń gazowych i w związku z tym zostanie przekroczony wskazany limit ulgi remontowej, to w myśl zapisu art. 27a ust. 4 ww. ustawy ulega on podwyższeniu o kwotę 945,00 zł. Odliczeń można dokonywać w dowolnym roku lub latach podatkowych w okresie trzyletnim. Należy zwrócić jednak uwagę, iż zgodnie z zapisem art. 27a ust. 5 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jest możliwe w tym roku podatkowym, w którym suma wydatków na remont i modernizację poniesionych od początku okresu trzyletniego przekroczy kwotę 567,00 zł. Dokonanie wydatków na powyższą kwotę uprawnia do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi remontowej, ale tylko wydatków poniesionych w danym roku podatkowym, a nie w okresie trzyletnim.

Warunkiem koniecznym dla dokonania odliczenia, stosownie do zapisu art. 27a ust.6 ww. ustawy, jest posiadanie dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków w postaci faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodów wpłat. Obowiązek wystawienia faktury ciąży w szczególności na podatnikach dokonujących sprzedaży towarów. Faktura powinna zawierać datę, ceną jednostkową bez podatku, kwotę podatku, wartość sprzedaży, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 32 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Przepis ten nie wyklucza jednak możliwości wystawienia przez spółdzielnię mieszkaniową faktur (refaktur) dla lokatorów, jeżeli dysponuje ona jakimkolwiek tytułem do obciążenia lokatorów kosztami wykonanych prac dociepleniowych bloku. "Refakturowanie" w praktyce polega bowiem na fakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania marży. Ceny netto jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odsprzedaż usług dla poszczególnych lokatorów są takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu - do części podlegającej odsprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy remont i modernizację przeprowadza spółdzielnia mieszkaniowa, członkowie spółdzielni, którzy ponieśli wydatki na sfinansowanie zakupu materiału i usług związanych z remontem bądź modernizacją zajmowanego przez nich mieszkania, mogą odliczyć wydatki w części przypadającej na zajmowane przez nich lokale, tylko wówczas gdy zarząd spółdzielni mieszkaniowej obciąży poszczególnych lokatorów kosztami przeprowadzonego remontu poprzez wystawienie faktury, a lokatorzy dokonają stosownej wpłaty należności wynikającej z faktury. Niezależnie od tego odliczeniu będą podlegały wpłaty lokatorów na fundusz remontowy spółdzielni. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zwraca uwagę, że wystawienie faktury (refaktury) winno odbywać się w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) i powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko spółdzielni, że istnieje możliwość refakturowania kosztów wykonanych prac remontowych lokali mieszkalnych dla poszczególnych lokatorów, co umożliwi im korzystanie z ulgi podatkowej na remont lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego na przedstawionych powyżej zasadach.

Urząd Skarbowy w Dębicy