
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko podatników - przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 17 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu wystawiania faktur z tytułu wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku mieszkalnego oraz rodzaju wydatków podlegających odliczeniu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 marca 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 31 marca 2005 r. tut. organ podatkowy wezwał podatników do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 18 kwietnia 2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści ww. wniosku wynika, iż podatnicy planują przeprowadzenie prac remontowych i modernizacyjnych w otrzymanym na podstawie umowy dożywocia budynku mieszkalnym znajdującym w miejscowości położonej poza miejscem ich stałego zamieszkania. Ponadto w miejscu stałego zamieszkania tj. w Katowicach, podatnicy posiadają mieszkanie własnościowe. Poniesione wydatki związane z remontem i modernizacją budynku mieszkalnego zamierzają odliczyć od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Wobec powyższego podatnicy zwracają się z zapytaniem czy w przedstawionej powyżej sytuacji, faktury dotyczące wydatków na remont mieszkania mają być wystawiane na adres ich zamieszkania czy też na adres remontowanego budynku mieszkalnego oraz czy podlegają odliczeniu od podatku wydatki poniesione z tytułu usług architekta i geodety.
Zdaniem podatników, faktury mogą być wystawiane na adres ich zamieszkania. Ponadto odliczeniu od podatku w ramach ulgi remontowej podlegają wydatki z tytułu prac wykonanych przez geodetę i architekta.
Stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., podatek dochodowy zmniejsza się jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne cele mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Z kolei zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., wysokość wydatków na cele określone w ww. przepisie ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.
Należy zaznaczyć, że wyżej powołany art. 27a z dniem 1 stycznia 2004 r. został uchylony. Jednakże na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), wydatki poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w ww. art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
Zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy i ich adresy (§ 9 ust. 1 pkt 1 rozp. Min. Fin. z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - opublikowanego w Dz. U. Nr 95, poz. 798 - obow. od 1.06.2005 r.).
Zatem w świetle powyższego przepisu, wydatki ponoszone przez podatników na remont i modernizację budynku mieszkalnego mogą być dokumentowane fakturami Vat zawierającymi adres ich zamieszkania, bądź adres remontowanego budynku mieszkalnego.
Rodzaje wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza sie podatek dochodowy określone są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na zakup usług obejmujących, m.in. wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Wobec powyższego, zakupione przez podatników usługi geodety i architekta (udokumentowane fakturami Vat) w związku z przeprowadzanym remontem i modernizacją przedmiotowego budynku mieszkalnego, podlegają odliczeniu od podatku w myśl powołanego na wstępie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tej sytuacji stanowisko podatników w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
.
