Postanowienie - Interpretacja - PDIII/415-28/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. PDIII/415-28/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 12.03.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 15.03.2005 r.), uzupełnione pismem z dnia 18.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu w dniu 19.04.2005 r.) dot. prawa odliczenia od podatku za 2004 r. wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy oraz wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, do którego podatnik nie posiada tytułu prawnego - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny opisany we wniosku: z opisanych okoliczności wynika, że wnioskodawca od 20 lat mieszkał w lokalu mieszkalnym, do którego tytuł prawny posiadała jego babcia, która zmarła w marcu 2004 r. Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w Katowicach z dnia 16 czerwca 2004 r. spadek po zmarłej nabyły jej córki - po #189; . W 2004 r. - po śmierci babci wnioskodawca poniósł wydatki na remont lokalu mieszkalnego oraz dokonywał wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. W piśmie z dnia 18.04.2005 r. wnioskodawca stwierdził, że "podstawą do opłacania czynszu we wspólnocie mieszkaniowej jest to, że tam mieszkam, aktualnie sam i poczuwam się do obowiązku opłacania czynszu. Opłacam również podatek od nieruchomości po przyjęciu oświadczenia w tej sprawie przez Urząd Miejski w Katowicach". I dalej "Moja mama i jej siostra przekazują mi to mieszkanie jako spadek - sprawa będzie miała dalszy ciąg po opłaceniu podatku spadkowego, na co mama i ciocia mogą złożyć stosowne oświadczenia".

Stanowisko wnioskodawcy: Z uwagi na stałe zameldowanie w remontowanym lokalu ponosząc wydatki na remont oraz dokonując wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy nabywam prawa do ulgi remontowej, mimo że nie posiadam żadnego tytułu prawnego.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Z dniem 1 stycznie 2004 r. został uchylony przepis art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W przepisie tym regulowane były zasady korzystania z szeregu ulg podatkowych w tym m. in. z ulgi remontowej obejmującej wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego (lub budynku) oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. O ile w przypadku większości ulg, uchylenie art. 27a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznaczało, że rok 2003 był ostatnim, w rozliczeniu za który można było skorzystać z odliczenia (pomijając prawa nabyte), o tyle w przypadku ulgi remontowej takie odliczenie było możliwe za 2004 r. i jest aktualne za rok 2005. Ustawodawca uwzględnił bowiem fakt, iż ulga ta realizowana jest w okresie 3-letnim. W związku z powyższym w przepisach przejściowych przewidział możliwość korzystania z ulgi remontowej do końca obecnego okresu 3-letniego, a więc do dnia 31 grudnia 2005 r.

Przepisami przejściowymi, o których mowa, są przepisy art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.). W odniesieniu do wydatków poniesionych przez podatników w latach 2004 - 2005 zastosowanie ma przepis art. 12 ust. 2 ww. noweli, zgodnie z którym wydatki remontowe poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Reasumując, podatnicy ponoszący w latach 2004 - 2005 wydatki remontowe mogą korzystać z ulgi remontowej na zasadach identycznych do obowiązujących przed 2004 r., a uchylenie przepisów dotyczących ulgi remontowej ma dla nich znaczenie tylko teoretyczne.

Zgodnie z brzmieniem art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 roku, podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki:
1. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
2. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),
3. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).
O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanymi przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:1. własność, 2. umowę użyczenia,3. umowę najmu lub dzierżawy,4. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

Z opisu okoliczności faktycznych rozpatrywanej sprawy wynika, że wnioskodawca w 2004 r. nie posiadał żadnego tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, na remont którego poniósł w tym roku wydatki oraz za który opłacał czynsz - a w nim wydatki na wyodrębniony fundusz remontowy. Fakt zameldowania nie jest równoznaczny z posiadanym tytułem prawnym. Wnioskodawca ewentualnie nabędzie dopiero prawo do lokalu mieszkalnego po prawnym przekazaniu prawa własności lokalu mieszkalnego przez jego spadkobierczynie, np. w drodze darowizny.

W konsekwencji powyższego, wydatki poniesione przez wnioskodawcę w 2004 r. na remont i modernizację lokalu mieszkalnego nie mogą być odliczone w zeznaniu rocznym, z uwagi na brak tytułu prawnego do tego lokalu.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach