
Temat interpretacji
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 7.03.2005 r., uzupełnionego w dniu 29.03.2005 r., w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, art. 30 ust. 1 pkt 4 z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za nieprawidłowe.
Wnioskiem z dnia 7.03.2005 r., uzupełnionym 29.03.2005 r., Urząd Gminy w B. zwrócił się z zapytaniem czy od wydanych z funduszu socjalnego bonów towarowych emerytom i rencistom należy potrącić podatek dochodowy od osób fizycznych.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 17, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Zatem otrzymywane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe, także w postaci bonów towarowych, oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280 zł w roku podatkowym. Nadwyżkę ponad kwotę zwolnioną od podatku płatnik jest obowiązany opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).Natomiast w myśl postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 zwolnieniem od podatku objęta jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towar lub usługi.
Regulacja ta daje podstawę do zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika z wyjątkiem m.in. bonów towarowych do wysokości 380 zł rocznie, o ile świadczenia te zostały sfinansowane bądź dofinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych.
Powołane wyżej przepisy funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez emerytów i rencistów, od tego rodzaju świadczeń przekazywanych pracownikom. Jedynie w przypadku otrzymywania świadczeń rzeczowych przez pracowników ustawodawca wprost wykluczył korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.
