W dniu 02.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa... - Interpretacja - PDFD I/415-47/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.12.2005, sygn. PDFD I/415-47/05, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 02.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Jak wynika z wniosku w 2005 roku podatnik dokonał darowizny na cele charytatywno ? opiekuńcze kościelnych osób prawnych i chce uzyskać informację czy ma prawo odliczenia od podstawy opodatkowania całej darowanej kwoty. Według podatnika możliwość odliczenia całości darowizny dopuszcza przepis art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29 poz. 154 ze zm.)

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika tutejszy organ podatkowy wyjaśnia co następuje:
Przepis art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dopuszcza możliwość odliczenia od dochodu przed jego opodatkowaniem kwot darowizn przekazanych na cele:
a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego,organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
b) kultu religijnego
- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6 % dochodu.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odliczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna ? dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Darowizny na cele kultu religijnego, to środki przeznaczone dla kościołów, związków religijnych i kościelnych osób prawnych.
Przez działalność charytatywno ? opiekuńczą należy rozumieć wspieranie osób będących w niedostatku i potrzebujących pomocy.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) sfera zadań publicznych obejmuje zadania m.in. w zakresie działalności charytatywnej. W myśl art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Przepisem szczególnym w stosunku do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uregulowanie zawarte w art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.), które stanowi, że darowizny na kościelną działalność charytatywno ? opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym (...), jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz ? w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny ? sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.
W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.

Zatem darowizny na działalność charytatywno ? opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne są w całości wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (podlegają odliczeniu w pełnej wysokości bez ograniczeń).
Reasumując, rzeczywiste darowizny podlegają odliczeniu bezlimitowo po spełnieniu wyżej określonych warunków.
Zatem stanowisko podatnika w przedstawionym stanie faktycznym, dopuszczające możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania w całości kwoty dokonanej darowizny na działalność charytatywno ? opiekuńczą kościelnych osób prawnych w 2005 r. - jest prawidłowe.

Nadmienia się, iż z dniem 1 stycznia 2006 r. do odliczenia kwot darowizn od dochodu przed jego opodatkowaniem mają zastosowanie przepisy zawarte w art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199), wprowadzające zmiany do zapisu w artykule 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Stosownie do powyższego podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wynikającego z odrębnych ustaw są obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, a w szczególności jego nazwę i adres.
Ponadto do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw ma zastosowanie powołany powyżej przepis artykułu 26 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący dowodów, na podstawie których ustalana jest wysokość odliczeń.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Urząd Skarbowy w Sosnowcu