
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek
postanawia
uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego złożonym w dniu 19 kwietnia 2005r. i uzupełnionym w dniach: 11 maja 2005r. i 29 maja 2005r. za prawidlowe
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż, prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność prawnicza, sklasyfikowana PKD 74.1. Ponadto, poza ww. działalnością współpracuje Pani w sposób "dorywczy" z wydawnictwami oraz czasopismami wykonując czynności polegające na:
1. opracowywaniu (tłumaczeniu) tekstów polskich ustaw w języku angielskim, które ukazują się w wydawnictwie w formie książki i w stosunku do których zawierana jest umowa wydawnicza z przeniesieniem praw autorskich - przychody z tego tytułu stanowią przychody z praw autorskich,
2. autorstwie lub współautorstwie książek naukowych o tematyce prawniczej, w stosunku do których zawierane są umowy wydawnicze z przeniesieniem praw autorskich - przychody z tego tytułu stanowią również przychody z praw autorskich,
3. pisaniu artykułów o tematyce prawniczej publikowanych w czasopismach prawniczych, przy czym współpraca (tj. sporządzanie artykułu prawnego) realizowane jest na podstawie zamówienia danego czasopisma. Przychody z tego tytułu są przychodami:
a) z praw autorskich, jeżeli zawierana jest umowa o przeniesienie praw autorskich,
b) z działalności wykonywanej osobiście (umowy o dzieło), jeżeli udzielana jest w stosunku do nich licencja niewyłączna.
W odniesieniu do powyższych dzieł, w zależności od wydawnictw oraz typu dzieła, zawierane są umowy wydawnicze (związane z przeniesieniem praw autorskich na wydawcę) bądź też współpraca odbywa się bez pisemnej umowy o przeniesienie praw autorskich. W przypadku opisanym w punktach 1, 2 i 3 lit. a, podstawą wypłaty honorariów są umowy pisemne, a w przypadku opisanym w punkcie 3 lit. b umowa ustana. Za wykonanie opisanych wyżej czynności nie wystawia Pani żadnych rachunków. Jako autor otrzymuje Pani wynagrodzenie z wydawnictw już po potrąceniu należnego podatku dochodowego.
W związku z powyższym wystąpiła Pani z zapytaniem, czy może Pani skorzystać z możliwości określenia kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskanego przychodu. Pani zdaniem wykonując opisane wyżej czynności może Pani korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów z uwagi na to, że zawsze mają one charakter dzieła.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:
- zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Powołany wyżej przepis ustawy podatkowej uzależnia skorzystanie z 50% kosztów uzyskania przychodów od tego, czy dany rezultat pracy stanowi podmiot prawa autorskiego w rozumieniu art.1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.).
Zgodnie z przepisami art.1 ust.1 cytowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór). Z oczywistych względów nie każde dzieło, powstałe w wyniku wykonania umowy o dzieło, spełnia przesłanki utworu. Przyjęty pogląd głosi, iż o ile element świadomości tworzenia utworu nie powinien stanowić o przyznaniu ochrony autorskoprawnej, to warunkiem koniecznym przyznania takiej ochrony jest posiadanie przez utwór indywidualnego piętna jego twórcy. Twórca w czasie tworzenia dzieła powinien dysponować swobodą w kształtowaniu treści i formy tego utworu, zaś sam utwór musi wyróżniać się twórczym charakterem, cechującym się tym, że rezultat jest zawsze pierwszy, niepowtarzalny, w przeciwieństwie np. do pracy mechanicznej, którą cechuje pewna rutyna i powtarzalność efektów. Każde dzieło winno być zatem rozpatrywane, z punktu widzenia spełnienia przez nie cech utworu, odrębnie z uwzględnieniem właściwego dla niego stanu faktycznego. W sytuacji gdy konkretny efekt pracy stanowi utwór, z umowy zawartej z twórcą powinno wyraźnie wynikać, iż dokonuje on przeniesienia majątkowych praw autorskich na zamawiającego lub udziela mu licencji wyłącznej bądź niewyłącznej.
Jeżeli zatem dzieło powstałe w wyniku wykonania zawartych umów o dzieło spełnia przesłanki utworu w rozumieniu cytowanej wyżej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wówczas ma Pani prawo zastosować 50% kosztów uzyskania przychodów.
Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
