POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-1/415-53/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.11.2005, sygn. D-1/415-53/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30.09.2005 r. wpłynął wniosek ......... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dn. 21.10.2005 r. oraz 28.10.2005 r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik jest beneficjentem realizującym bezpośrednio Projekt o nazwie "Regionalny Portal Gospodarczy" nr Z/2.06/II/2.6/05/05 w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach.

Projekt finansowany jest w 75 % ze środków Unii Europejskiej i 25 % ze środków budżetu państwa. Środki te przekazywane są Spółce w formie zaliczek na wyodrębniony rachunek bankowy i z tych środków są wypłacane wynagrodzenia.

Zatrudnione osoby fizyczne przy bezpośredniej realizacji projektu to:
- kierownik projektu
- osoba prowadząca biuro projektu
- osoba obsługująca rozliczanie projektu
- eksperci.

Podatnik jest również beneficjentem realizującym bezpośrednio Projekt o nazwie "Podniesienie kompetencji ....... S.A. w zakresie zarządzania parkiem naukowo-technologicznym oraz tworzenia i rozwoju spółek technologicznych" nr WKP 1/1.3/1/2005/27/59/U.

Ten projekt finansowany jest 75 % ze środków unijnych, 12,5 % ze środków budżetu państwa oraz 12,5 % ze środków własnych.

Zatrudnione osoby fizyczne przy bezpośredniej realizacji projektu to:
- menadżer projektu
- eksperci.

W tym projekcie poniesione koszty na wypłatę wynagrodzeń są wypłacane ze środków Spółki, a po złożeniu wniosku o płatność będą refundowane.

Jednostka pyta czy zatrudniając pracowników na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło przy realizacji tych projektów, może skorzystać ze zwolnienia stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 i tym samym nie będzie potrącała zaliczek na podatek dochodowy ?

Zajęto następujące stanowisko:

Zdaniem Spółki dochody pracowników zatrudnionych przy bezpośredniej realizacji projektów uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia określonego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe ; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z wykładni przytoczonego przepisu wynika, że do zastosowania przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
1) źródło finansowania dochodów musi pochodzić w całości ze środków o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ze środków unijnych),
2) dochody osób fizycznych muszą pochodzić od bezpośredniego beneficjenta pomocy (a nie od osoby trzeciej),
3) podatnik - osoba fizyczna - jest bezpośrednim wykonawcą celu programu finansowanego ze środków unijnych przyznawanych przez rządy państw obcych w ramach bezzwrotnej pomocy.

Powyższe wskazuje, że zwolnienie nie dotyczy dochodów (wynagrodzeń) podatników finansowanych ze środków własnych beneficjenta oraz budżetu państwa. Przychody wypłacane z tych źródeł nie korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego:

Przychody osób fizycznych zatrudnionych przez bezpośredniego beneficjenta bezzwrotnej pomocy unijnej (bez względu na rodzaj zawartej umowy), w celu bezpośredniej realizacji programu objętego bezzwrotną pomocą i sfinansowane ze środków pochodzących z tej pomocy, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało natomiast zastosowania w sytuacji gdy podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu pomocowego, zleci wykonanie określonych prac innym osobom fizycznym i wynagrodzenia tych osób sfinansuje ze środków pomocowych.

Przychody osób fizycznych (wynagrodzenia) zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy a wypłacane z budżetu państwa lub ze środków własnych beneficjenta pomocy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie