
Temat interpretacji
Ze złożonego w dniu 13.01.2005 roku w tut. organie podatkowym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania otrzymywanych przez ławników rekompensat wynika, że Sąd Rejonowy jako płatnik dokonuje wypłat rekompensat pieniężnych dla ławników za czas wykonywania czynności w sądzie, na podstawie ustawy z dnia 27.07.2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.). Zdaniem wnioskodawcy powyższe rekompensaty należy traktować jako zwrot kosztów utraconych korzyści, jakie mógłby ławnik osiągnąć nie wypełniając swoich obowiązków, a co za tym idzie miałoby w tym przypadku zastosowanie zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Sąd jako płatnik obowiązany byłby tylko do wystawienia rocznej informacji PIT-R.
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarocinie stwierdził, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w punkcie 7.
W świetle powołanego unormowania wypłacane ławnikom rekompensaty stanowią przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym. Dlatego też Sąd jako płatnik obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 w/w ustawy (102,25 zł miesięcznie, nie więcej niż za rok podatkowy 1.227,00 zł) pomniejszone o składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Obliczone zaliczki, stosownie do art. 41 ust. 1a w/w ustawy, należy zmniejszyć, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 tej ustawy, o kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Pobrane zaliczki na podatek dochodowy płatnik obowiązany jest przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru PIT-4 (uwzględniając zaliczkę w poz. 50) - art. 42 ust. 1 w/w ustawy. W terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązany przesłać podatnikom (ławnikom) oraz urzędom skarbowym, właściwym według miejsca zamieszkania podatnika (ławnika), imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru PIT-11/8B (poz. 7 w źródłach przychodu) - art. 42 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy.
Natomiast, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia od podatku dochodowego będą korzystały wypłacone ławnikom diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu i noclegu, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2.280,00 zł.
Uwzględniając zapisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawiony stan faktyczny wypłacone rekompensaty stanowią więc przychód podlegający opodatkowaniu, od którego płatnik zobowiązany jest pobrać zaliczki na podatek.
