Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik... - Interpretacja - OP/415/434/151/TB/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2006, sygn. OP/415/434/151/TB/05, Zachodniopomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że jako szkoła wyższa prowadząca studia doktoranckie przyznawał na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych (Dz. U. Nr. 58, poz. 249 ze zm.) studentom dziennych studiów doktoranckich stypendia doktoranckie. Doktorant skreślony z listy uczestników studiów doktoranckich, zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie warunków i trybu organizowania, prowadzenia i odbywania studiów doktoranckich oraz przyznawania i zwrotu stypendiów doktoranckich (Dz. U. Nr 115, poz. 964), może zostać zobowiązany przez podmiot, który przyznał to stypendium, do jego zwrotu. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek osoby otrzymującej stypendium, podmiot który przyznał stypendium, może obniżyć wysokość kwoty podlegającej zwrotowi.

W związku z powyższym wnioskodawca ma wątpliwości, czy uczelnia była zobowiązana do poinformowania właściwego urzędu skarbowego o wielkości obniżenia kwoty stypendium doktoranckiego przypisanej do zwrotu doktorantowi skreślonemu z listy uczestników studiów doktoranckich?

Na tle powyższych okoliczności, wnioskodawca podkreśla, iż na różnych szkoleniach z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych wyjaśniano, że kwota obniżenia winna stanowić przychód do opodatkowania. W dotychczasowej praktyce, uczelnia wystawiała informację podatkową zawierającą kwotę stypendium obniżonego (tj. którego zwrotu się niedomagała) i przekazywała ją do właściwego urzędu skarbowego i do osoby zainteresowanej. Uczelnia stoi jednak na stanowisku, że podejście to nie było właściwe i kwota obniżenia stypendium doktoranckiego nie powinna stanowić przychodu do opodatkowania.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 ze zm.), uczestnik studiów doktoranckich może otrzymać stypendium doktoranckie. Natomiast § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych (Dz. U. Nr 58, poz. 249 ze zm.) stanowi, że uczestnicy dziennych studiów doktoranckich mogą otrzymać na czas trwania studiów stypendium w wysokości określonej przez organ tworzący studia doktoranckie. Przyznane w trakcie studiów doktoranckich stypendium ma charakter pomocy finansowej udzielonej studentowi w trakcie studiów, przy spełnieniu warunków określonych w regulaminie studiów. Student, który nie wykazywał dostatecznych postępów w pracy naukowej, a zwłaszcza nie zaliczał egzaminów w terminach przewidzianych programem studiów, nie wykonywał określonych w harmonogramie etapów pracy doktorskiej lub nie złożył rozprawy doktorskiej w terminie określonym programem studiów - zostaje skreślony z listy uczestników studiów doktoranckich.

W przypadku skreślenia osoby z listy uczestników studiów doktoranckich, osoba ta zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie warunków i trybu organizowania, prowadzenia i odbywania studiów doktoranckich oraz przyznawania i zwrotu stypendiów doktoranckich (Dz. U. Nr 115, poz. 964), może zostać zobowiązana przez podmiot, który przyznał to stypendium, do jego zwrotu. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek osoby, o której mowa w ust. 1, podmiot, który przyznał stypendium, może obniżyć wysokość kwoty podlegającej zwrotowi.

Przed wejściem w życie rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r., kwestię tę regulował § 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych. Stypendium otrzymane przez osobę wpisaną na listę uczestników studiów doktoranckich, otrzymane w trakcie studiów, stanowi przychód, który zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzysta ze zwolnienia podatkowego przedmiotowego. W okresie tym uczelnia jako płatnik nie ma obowiązku pobierania zaliczek ani sporządzania informacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Skreślenie z listy studentów, osoby tracącej status uczestnika studiów doktoranckich, powoduje, iż cel na jaki zostało przyznane stypendium doktoranckie nie został osiągnięty, a w związku z tym u osoby, która je wcześniej pobierała, powstanie przychód w tej części pobranego stypendium, która w związku z obniżeniem kwoty podlegającej zwrotowi nie musi zostać przez byłego studenta zwrócona.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są inne źródła. Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Podstawę obliczenia podatku, stanowi dochód ustalony, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy.

Ponadto organ podatkowy pragnie podkreślić, że na wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconych podatnikowi należnościach lub świadczeniach (PIT - 8C), o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przekazać tę informację w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i obowiązuje do czasu jego zmiany. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej).

Zachodniopomorski Urząd Skarbowy