Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 uwiera. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatr... - Interpretacja - 1473/WP/415/381/56/05/JK/1

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2005, sygn. 1473/WP/415/381/56/05/JK/1, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 uwiera. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku firmy.... z dnia 11 października 2005 r. (data wpływu : 17 października 2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 11 października 2005 r.(data wpływu : 21 listopada 2005 r.) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z póź. zm. ) w zakresie opodatkowania ekwiwalentów pieniężnych za pranie odzieży roboczej.
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza,
że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


Uzasadnienie


Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje wypłaty ekwiwalentu przysługującego pracownikom naszej spółki z tytułu prania odzieży roboczej i ekwiwalentu za używanie własnego obuwia pracownika oraz opłacamy abonament za świadczone obowiązkowe usługi medyczne dla wybranej grupy pracowników (tj. dyrektorów i kierowników). Zakład pokrywa wydatki za w/w usługi medyczne w formie ryczałtu.


W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Przedsiębiorstwo postawiło następujące pytane:

- Czy ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Spółki świadczenia te nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 237 Kodeksu pracy.Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2004 roku zwolniony od podatku był ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego. Od 1 stycznia 2005 roku brzmienie tego przepisu zostało zmienione ustawą z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2004 r. Nr 263 poz. 2619). W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Przepis ten, w porównaniu z poprzednio obowiązującym brzmieniem, nie wskazuje wprost, że wolne od podatku są ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej nie oznacza to, że ekwiwalenty te nie korzystają obecnie ze zwolnienia. Ekwiwalenty te przysługują bowiem na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a tym samym korzystają nadal ze zwolnienia. Stosownymi przepisami Kodeksu pracy są w omawianym przypadku przepisy : - art. 2379 § 3 Kodeksu pracy, iż jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika.

Reasumując, jeżeli ekwiwalent za pranie odzieży roboczej został pracownikowi wypłacony na podstawie powyższych przepisów, będzie wolny od podatku, pomimo iż nie jest wymieniony wprost w art. 21 ust. 1 pkt 11 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu