DECYZJA - Interpretacja - PF-I-41171/INT/1/KB/06

shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.03.2006, sygn. PF-I-41171/INT/1/KB/06, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej zmienia postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego z dnia 28 grudnia 2005r. Nr PD I/415-69/2005 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez osoby zatrudnione przy realizacji projektu ?Wsparcie działalności Centrum Rozwoju Lokalnego - Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego finansowanego ze środków przedakcesyjnych PHARE 2003.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 22 listopada 2005r. Fundacja.........oraz Wspierania Inicjatyw.......zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione przy realizacji projektu zatytułowanego ?Wsparcie działalności Centrum Rozwoju Lokalnego - Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego" finansowanego ze środków programu Unii Europejskiej PHARE 2003.

Z przedstawionego we wniosku jednostki oraz nadesłanych załączników stanu faktycznego wynika, że na mocy umowy podpisanej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości Fundacja otrzymała dotację na realizację w/w projektu. W celu realizacji projektu zatrudnionych zostało 15 osób w tym :
1. na podstawie umowy o pracę; koordynator szkoleń oraz trener, asystent koordynatora projektu oraz trener, koordynator projektu, regionalny animator , asystent regionalnego animatora,
2. na podstawie umowy zlecenia; doradcy, specjalista d/s promocji , specjalista d/s strony internetowej, obsługa finansowa , obsługa kont księgowych, specjalista d/s monitoringu i ewaluacji szkoleń.

W opinii Fundacji wyrażonej we wniosku wynagrodzenia w/w osób winny być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanowieniem nr PDI/415-69/2005 z dnia 28 grudnia 2005r. udzielił interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym uznał, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez asystenta regionalnego animatora, doradców, specjalisty ds. promocji, specjalisty ds. strony internetowej, obsługi finansowej i obsługi kont księgowych oraz specjalisty ds. monitoringu i ewaluacji szkoleń.

Nie zgadzając się z interpretacją organu podatkowego I instancji podaną w w/w postanowieniu zażaleniem z dnia 4 stycznia 2006r. wniesiono o uchylenie postanowienia organu I instancji, zarzucając przy tym, iż w udzielonej odpowiedzi Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego nie odniesiono się w kwestii przedmiotowego zwolnienia do stanowiska koordynatora projektu. Ponadto- zdaniem Fundacji - zwolnieniu z opodatkowania w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej podlegają również osoby zatrudnione w charakterze doradców i specjalistów, ponieważ wykonują oni czynności o charakterze merytorycznym , a nie jak przyjął organ podatkowy I instancji o charakterze pomocniczym.

Odnosząc się do zarzutów zawartych w zażaleniu tut. organ odwoławczy stwierdza, że w części zasługują na uwzględnienie.

Stosownie do art. 14a § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.

Dokonując weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że organ I instancji mając na uwadze zakres wykonywanych czynności przy realizacji przedmiotowego projektu zawężająco przyjął, że cel programu bezpośrednio realizują : ? koordynator szkoleń oraz trener, koordynator szkoleń, regionalny animator".

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów , właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania dochodów stosownie do regulacji ustawowej ma zastosowanie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki tj.
a) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w powołanym przepisie i
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Tym samym z powyższego wynika, iż nie każdy pracownik zatrudniony przez podmiot wykonujący zadania finansowane ze środków pomocowych i otrzymujący wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę ( umowy zlecenia ) korzysta z niniejszego zwolnienia.
Ustalona wykładnia językowa tego przepisu prowadzi bowiem do wniosku, że realizacja otrzymanych przez wykonawcę zadań, finansowanych ze środków pomocy zagranicznej uprawnia do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników uczestniczących w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu tych zadań.
Programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź inne jednostki organizacyjne, przy czym oczywistym jest , że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z beneficjentem pomocy . W tym przypadku korzystają ze zwolnienia dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę bezpośrednio z beneficjentem pomocy, a przedmiotem tej umowy jest bezpośrednia realizacja celu programu pomocowego.

W niniejszej sprawie Fundacja..........(...) będąca beneficjentem pomocy zawarła umowy ( o pracę, zlecenia ) z określonymi osobami wykonującymi w ramach programu ,; Wsparcie Działalności Centrum Rozwoju Lokalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego" czynności o charakterze merytorycznym jak i pomocniczym ( administracyjnym ). Wynagrodzenia tych pierwszych osób - w świetle cytowanego przepisu w/w ustawy - będą zwolnione od opodatkowania, natomiast wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym ( administracyjnym) podlegaj ą opodatkowaniu

Jednocześnie należy w tym miejscu podkreślić, że zwolnienie o którym mowa wart. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonym źródłem przychodu, w tym przypadku przychodem ze środków pomocowych udzielonych przez międzynarodowe instytucje finansowe, albo rządy obcych państw. Za przedmiotowym charakterem tego zwolnienia przemawia także cel, którym w niniejszej sprawie jest sfinansowanie działalności Centrum Rozwoju Lokalnego - Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego .
Bezspornym w sprawie jest , że podpisana została umowa o udzielenie wsparcia finansowego pomiędzy Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości jako ? Jednostką Kontraktującą", a Fundacją............ oraz Wspierania Inicjatyw......... jako ? Beneficjentem".
Z postanowień umowy wynika, że Fundacja, otrzymała dotację ze środków programu PHARE 2003 na realizację projektu zatytułowanego ?Wsparcie Działalności Centrum Rozwoju Lokalnego - Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego. Finansowanie przedsięwzięcia - zgodnie z art. 3 umowy - nastąpi w 75 % ze środków PHARE, a w 25% ze środków budżetu państwa.
W opracowanym przez Fundację wniosku o udzielenie wsparcia finansowego na realizację zadań objętych w/w projektem wskazano, że zasadniczym celem projektu jest pomoc przy przygotowaniu i wdrażaniu lokalnych inicjatyw służących rozwojowi społeczno gospodarczemu, które to inicjatywy mogą uzyskać współfinansowanie projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pomoc realizowana byłaby m. innymi poprzez zachęcanie i wspieranie społeczeństwa i instytucji działających w województwie ............do składania projektów i korzystania z możliwości sfinansowania ich ze środków Unii Europejskiej, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również polegałaby na zapewnieniu bezpośredniej pomocy w postaci nieodpłatnych usług informacyjnych, doradczych i szkoleniowych.
Działania podejmowane przez Fundację zmierzające do realizacji w/w projektu zostały we wniosku jednostki o udzielenie wsparcia finansowego ujęte w trzech podstawowych grupach określonych jako : Działanie A, Działanie B i Działanie C.
Działanie A - to przede wszystkim działalność szkoleniowa polegająca na prowadzeniu seminariów, warsztatów, szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji i wiedzy projektodawców odnośnie zarządzania projektami finansowanymi przez Europejski Fundusz Społeczny. Nakreślone w ramach Działania A cele szczegółowe realizowane będą przez koordynatorów szkoleń oraz trenerów, asystenta koordynatora projektu oraz trenerów.
Działanie B - ma na celu zapewnienie wsparcia doradczego potencjalnym projektodawcom w opracowywaniu projektów i zarządzaniu projektami. Jak wskazano we wniosku w realizacji tego działania kluczową rolę będzie pełnił regionalny animator jako osoba odpowiedzialna w projekcie za merytoryczną realizację przedsięwzięcia. Niezależnie od powyższego do dyspozycji regionalnego animatora pozostają - w zależności od tematyki z zakresu której udzielane jest doradztwo - doradcy zatrudnieni na umowę zlecenia.

Przedstawione przez Fundację zakresy czynności osób zatrudnionych w Fundacji na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia opracowane dla potrzeb realizacji celów szczegółowych nakreślonych obszarami działań ( ABC) wskazują, że nie wszyscy pracownicy wykonują czynności o charakterze merytorycznym.

W ocenie tut. organu odwoławczego do osób bezpośrednio realizujących cele programu finansowanego ze środków PHARE 2003 i wykonujących czynności o charakterze merytorycznym należą akredytowani trenerzy Krajowego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego tj.
1. koordynator szkoleń oraz trener,
2. asystent koordynatora projektu oraz trener,
3. koordynator projektu zarządzający projektem pod względem technicznym i administracyjnym,
4. regionalny animator odpowiedzialny za kompleksową realizację Działania B pod względem merytorycznym podejmujący działania mające na celu zapewnienie wsparcia doradczego projektodawcom w opracowywaniu i zarządzaniu projektami, a także sprawujący kontrolę i koordynację pracy zespołu doradców,
5. doradcy ( 5 osób ) - świadczący usługi doradcze - na umowę zlecenia - dla potencjalnych beneficjentów Europejskiego Funduszu Społecznego w sprawach organizacyjnych związanych z opracowywaniem wniosków i realizacjąprojektów.
Odnośnie pozostałych osób zatrudnionych przez Fundację w celu realizacji projektu wykonujących zadania organizacyjno - administracyjne i promocyjne to należy stwierdzić, że uzyskiwane przez te osoby wynagrodzenia nie będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania pomimo, że finansowane są ze środków PHARE. Wynika to z wniosku Fundacji w którym szczegółowo wskazano na obowiązki powierzone poszczególnym osobom zatrudnionym przy realizacji projektu.
Z analizy charakteru wykonywanych czynności przez osoby zaangażowane w realizację przedsięwzięcia jednoznacznie wynika, że czynności wykonywane przez te osoby mają administracyyno - pomocniczy charakter.
Dotyczy to osób pełniących następujące funkcje
1. asystenta regionalnego animatora do obowiązków którego należy przede wszystkim obsługa pracy biura regionalnego animatora,
2. specjalisty d/s promocji - zatrudnionego na mowę zlecenia, którego zadaniem jest szeroko pojęta promocja działalności Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego,
3. specjalisty d/s strony internetowej - odpowiedzialnego za obsługę strony internetowej Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego, w szczególności w zakresie informacji dotyczącej aktualnej działalności Ośrodka,
4. specjalisty d/s monitoringu i ewaluacji szkoleń - do obowiązków którego należy badanie efektywności podejmowanych przez ROS działań doradczych i szkoleniowych, a także badanie efektywności pracy zespołu bezpośrednio realizującego projekt,oraz osób pełniących obowiązki w zakresie obsługi finansowej i obsługi kont księgowych zatrudnionych na umowę zlecenia.

W tym stanie rzeczy tut. organ odwoławczy stwierdza, że nie jest prawidłowe stanowisko Fundacji według którego wolne od podatku dochodowego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są również wynagrodzenia w/w osób, ponieważ osoby te nie spełniają przesłanki określonej w w/w przepisie ustawy, bowiem - jak już wskazano - bezpośrednio nie realizują celu projektu.

Jednocześnie tut. organ odwoławczy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i prawnego istniejącego w dniu jej wydania.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Opolu