
Temat interpretacji
W dniu 31.01.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego, przesłany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Świętokrzyskim, wniosek Pana w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zaewidencjonowania w kosztach roku 2005 wydatków poniesionych przez Pana w roku 2004 w formie zaliczek na poczet kampanii reklamowej, która będzie zrealizowana w roku 2005.
Potrzeba wyjaśnienia sposobu stosowania tych przepisów powstała na tle następującego stanu faktycznego:
Prowadzi Pan działalność gospodarczą na własne nazwisko w zakresie usług gastronomicznych - Pizzeria "D." z siedzibą w O. Działalność ta opodatkowana jest w formie zasad ogólnych przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Od miesiąca września 2004r. otrzymuje Pan miesięczne faktury zaliczkowe na poczet kampanii reklamowej, która zgodnie z umową będzie zrealizowana dopiero w roku 2005. Wpłaconych zaliczek na poczet tej usługi nie zalicza Pan do kosztów roku 2004. Uczyni to Pan dopiero w roku jej realizacji.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy oprzeć się na przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym (Dz. U. z 2000r Nr. 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika więc, że muszą być spełnione równocześnie dwa warunki a mianowicie:
- poniesienie wydatku musi nastąpić w celu uzyskania przychodu,
- nie może to być koszt wymieniony w katalogu wydatków wyszczególnionych w art. 23 ustawy.
A zatem kwoty uiszczonych w 2004r. zaliczek nie są dla Pana kosztem uzyskania przychodu w tym roku, gdyż wydatki te nie wiążą się z uzyskaniem przychodów.
Związek pomiędzy poczynionymi wydatkami a przychodem powstanie dopiero po zrealizowaniu usługi. Tak więc z chwilą zakończenia zlecenia i otrzymania faktury wartość poniesionego wydatku stanie się kosztem uzyskania przychodów.
Reasumując, z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że poniesione przez Pana w roku 2004 wydatki (zaliczki) na poczet usługi staną się kosztem uzyskania przychodu dopiero z chwilą jej wykonania zgodnie z zawartą umową na realizację kampanii reklamowej a więc dopiero w 2005 r.
