Postanowienie - Interpretacja - DP.I 415/2/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. DP.I 415/2/06, Urząd Skarbowy w Kraśniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie, które wpłynęło do tut. urzędu dnia 23 stycznia 2006 r. postanawia: uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny: Ze złożonego wniosku wynika, iż podatnik w dniu 21 października 2003 r. rozpoczął budowę budynku mieszkalnego wolnostojącego, zgodnie z pozwoleniem na budowę. W dniu 5 lipca 2005 r. podatnik złożył zawiadomienie do Nadzoru Budowlanego od którego nie otrzymał sprzeciwu. Wybudowany budynek został zasiedlony przez podatnika 15 sierpnia 2005 r. We wrześniu zakupił piec C.O. i grzejniki(faktura z 06.10.2005) a także dokonał modernizacji pomieszczeń przez nałożenie powłoki wygładzającej,malowanie ścian oraz podwieszenie sufitów(faktura z 06.10.2005). Następnie w październiku podatnik zamontował wewnętrzne drzwi skrzydłowe (faktura z 03.11.2005).

Stanowisko pytającego: Podatnik stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy ( Dz. U. Nr 156, poz. 788), roboty budowlane podwyższające standard budynku mieszkalnego, wykonane po dniu jego zasiedlenia i zgłoszenia do użytkowania należą do wydatków rozliczanych w ramach tzw. ulgi remontowej.

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe i znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego.

Odliczenie z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego z dniem 1 stycznia 2004 r. zostało wykreślone z katalogu ulg podatkowych przewidzianych w ustawie z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Natomiast podstawę do dokonywania w latach 2004-2005 odliczenia od podatku wydatków poniesionych w tych latach z w/w tytułu, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 202, poz. 1956).

W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Wysokość wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej - art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy.

Do uzyskania prawa do ulgi z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego niezbędne jest zatem równoczesne spełnienie warunków określonych w art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 3 pkt 2 lit. b) oraz ust. 4-7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:1) podatnik musi ponieść wydatki na wskazany w ustawie cel, tj. na remont lub modernizację, 2) podatnik musi wykazać, iż wydatki dotyczą budynku mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego,3) wydatki muszą być poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe,4) wysokość tych wydatków należy udokumentować fakturami lub dowodami odprawy celnej,5) podatnik musi ponieść wydatki na minimalną kwotę wynoszącą 567,00 zł.

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, że 5 lipca 2005 r. złożył Pan, w celu przyjęcia do użytkowania budynku, zawiadomienie do Nadzoru Budowlanego, na które właściwy organ nie zgłosił sprzeciwu. W dniu 15 sierpnia 2005 r. zasiedlił Pan wybudowany budynek a następnie we wrześniu 2005 dokonał modernizacji wyżej wymienionych elementów budynku.

Zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę można przystąpić, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. W kontekście ulgi remontowo-budowlanej, za datę uzyskania tytułu prawnego do zajmowania budynku mieszkalnego należy uznać moment, w którym podatnik (będący właścicielem) uzyskał pozwolenie na jego użytkowanie. Uzyskanie takiego pozwolenia potwierdza bowiem fakt zakończenia budowy budynku mieszkalnego, jak również legalizuje jego użytkowanie. Dopiero wówczas istnieje prawo do zajmowania budynku mieszkalnego, a wydatki poniesione po zakończeniu budowy, mogą zostać odliczone od podatku w ramach ulgi remontowej.

Odliczane wydatki, muszą w myśl art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, mieścić się w zakresie robót, materiałów i czynności określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r., Nr 156, poz. 788).

Załącznik Nr 1 do tego rozporządzenia obejmuje wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego, i obejmuje:1. Remont lub modernizacje przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące:- przyłącza wodociągowe, hydrofornie,- przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków- przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie,- przyłącza do linii energetycznych2. Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej3. Remont lub modernizacje fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące:- wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie- izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,- osuszanie fundamentów.4. Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące:- konstrukcji stropów,- konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,- konstrukcji i pokrycia dachu,- docieplania stropów i stropodachów,- kanałów spalinowych i wentylacyjnych,- pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dzwiękochłonnych.5. Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:- tynki i okładziny zewnętrzne,- malowanie elewacji,- docieplanie ścian budynku,- obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku.6. Przebudowa nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych.7. Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca:- sanitariaty i kuchnie,- dźwigi osobowe,- wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych elementów związanych z udostępnianiem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych.8. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku, obejmujące rozprowadzenie po budynku instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:- instalacji sanitarnych,- instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia,- instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,- instalacji przyzywowych(domofony) i alarmowych,- przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.9. Wykonanie nowych instalacji gazowych.10. Remont części wspólnej budynku(ciągów komunikacyjnych, piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni).

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że może Pan skorzystać z odliczenia od podatku 19% kwoty wydatków poniesionych w 2004r. po dacie zasiedlenia budynku mieszkalnego, pod warunkiem spełnienia innych wyżej wymienionych przesłanek uprawniających zastosowanie przedmiotowej ulgi.

Końcowo informuje się, iż w/w ulga obejmuje lata 2003-2005. Limit ustalony na ten okres w przypadku budynku mieszkalnego wynosi 5670,00 zł. Limit ten ulega podwyższeniu o kwotę 945 zł w przypadku remontu i modernizacji instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych w budynku mieszkalnym. Wyżej określony limit dotyczy podatnika oraz łącznie małżonków bez względu na liczbę remontowanych budynków mieszkalnych. Zgodnie z powyższym należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Kraśniku