
Temat interpretacji
PDIII/415-24/04, informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz.U. Nr 8 ,poz.60) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 06.01.2005r. uzupełnionym w dniach 18.01.2005r i
24.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię zasadności poboru zaliczki na podatek dochodowy od świadczenia wypłaconego pracownikowi z ZFŚS tytułem zwrotu kosztów za wycieczkę szkolną zorganizowaną w 2004r. przez Kościół na której przebywało dziecko pracownika nie mające ukończonego 18 roku życia
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać, iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zakład pracy wypłacił pracownikowi z ZFŚS zwrot kosztów za wycieczkę szkolną organizowaną w 2004r. przez Kościół Parafialny, na której przebywało dziecko pracownika nie mające ukończonego 18 roku życia. Tytułem zwrotu kosztów przyznano pracownikowi kwotę 130zł, od której płatnik potrącił zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki 19% w wysokości 24,70zł
Zdaniem strony, podatek winien być naliczony i pobrany.
Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2000r. Dz.U. Nr 14, poz.176 z późn. zm. ) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku organizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18 :
- a)z funduszu socjalnego, zakładowego funduszy świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości ,
b) z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł.
Z analizy treści tego przepisu wynika, iż ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą swoje usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jak i również te które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością.
Z przepisu art. 92a ust.1 ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty (j.t. z 2004r.Dz.U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wynika, iż w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Art. 92 ust.2 w/w ustawy stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia, warunki jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania.
Rozporządzeniem z dnia 21.01.1997r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. Nr 12, poz.67 ze zm ) Minister Edukacji Narodowej zarządził co następuje:
- w § 2 - organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
w § 3 - wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska ) i w formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej "placówkami wypoczynku"
Zgodnie z art. 39 pkt 6 ustawy z dnia 17.05.1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29 , poz.154 ze zm. ) działalność charytatywno- opiekuńcza Kościoła obejmuje w szczególności udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującej się w potrzebie.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że zarówno szkoły i kościoły mogą prowadzić działalność w zakresie wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, koloni, obozów i zimowisk, wobec czego dofinansowanie z ZFŚS do organizowanego w tych formach, przez te jednostki wypoczynku dzieci do lat 18 pracowników korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust.1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przyjmując, że wycieczkę można uznać również za formę wypoczynku, to jednak nie została ona wymieniona w katalogu zwolnień określonym w art. 21 ust.1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Oznacza to , że w przypadku dofinansowania z ZFŚS do wycieczki dziecka - brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).
Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
