Pismem Nr ... z dnia 06 grudnia 2005 r. (wpływ: 12.12.2005 r.) Areszt Śledczy w X, zwrócił się prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakre... - Interpretacja - U.S.XIII-415/37/210/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.02.2006, sygn. U.S.XIII-415/37/210/05, Urząd Skarbowy w Suwałkach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem Nr ... z dnia 06 grudnia 2005 r. (wpływ: 12.12.2005 r.) Areszt Śledczy w X, zwrócił się prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 35 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych areszt śledczy jest płatnikiem podatku dochodowego z tytułu należności za pracę przypadającej tymczasowo aresztowanym i skazanym, a nie zakład pracy zatrudniający w/w osoby. Z okazji świat podmioty zatrudniające osoby tymczasowo aresztowane oraz skazane przyznały tym osobom bony towarowe.

Areszt Śledczy w X prosi o wyjaśnienie określenia właściwości płatnika odpowiedzialnego za:naliczanie i odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w przypadku otrzymania przez osoby osadzone od zatrudniających ich pracodawców świadczeń w postaci bonów towarowych,sporządzenie informacji podatkowej związku z udzieleniem w/w świadczeń.

Zdaniem Aresztu Śledczego, świadczenia rzeczowe przyznawane tymczasowo aresztowanym oraz skazanym przez podmioty zatrudniające, nie podlegają rozliczeniu w sposób przewidziany w art.125 Kodeksu karnego wykonawczego, w związku z powyższym winny być traktowane jako przychody z "innych źródeł", o których mowa w art.10 ust.9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Areszt Śledczy stoi na stanowisku, iż podmioty zatrudniające osadzonych mają obowiązek sporządzenia na tę okoliczność informacji imiennej PIT-8C, ujmując wartość bonów towarowych jako przychody z innych źródeł. W/w przychody nie są zdaniem Aresztu Śledczego należnościami za pracę przypadającej tymczasowo aresztowanym i skazanym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Zgodnie z art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.z 2000 r. 14, poz.176 ze zm.) "Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku".

Świadczenie w postaci bonów towarowych nie zostało przez ustawodawcę zwolnione od podatku dochodowego w ramach kategorii zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21, 52, 52a, 52c w/w ustawy. Również Minister Finansów nie wydał na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej żadnego rozporządzenia o zaniechanie poboru podatku od tego rodzaju świadczeń. W ramach zwolnień przedmiotowych zawartych w art.21 ust.1 wyżej cytowanej ustawy funkcjonuje w pkt 67 zwolnienie obejmujące wartość świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Jednakże jak stanowi w/w przepis w dalszej części "rzeczowym świadczeniami nie są bony, talony i inne należności uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi". Podkreślenia wymaga również, iż przedmiotowe zwolnienie adresowane jest wyłącznie świadczeń otrzymanych przez "pracownika", za którego w rozumieniu niniejszej ustawy uważa się osobę pozostająca w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art.12 ust.4).

Wyżej wymienione świadczenie rzeczowe nie jest także wymienione jako składnik wynagrodzenia osoby tymczasowo aresztowanej oraz skazanej, którego płatnikiem byłby areszt śledczy lub zakład karny, gdyż zgodnie z art.125 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. Kodeksu karnego wykonawczego (Dz.U. z 1997 r. Nr 90, poz. 557 ze zm.) "Skazany otrzymuje w całości, bez potrąceń w wysokości 20% na cele pomocy, o której mowa w art.43, dodatki za pracę uciążliwą, niebezpieczną lub szkodliwą dla zdrowia, nagrody regulaminowe i przysługujące mu z tytułu zatrudnienia, premie za oszczędność surowca, wynagrodzenie za racjonalizatorstwo i wynalazczość oraz wynagrodzenie za pracę wykonywaną ponad określoną normę pracy lub normę czasu pracy". Zgodnie z art. 35 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych z tytułu w/w należności obowiązane są jako płatnicy areszty śledcze oraz zakłady karne.

Według art.11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych "Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 -16, art.17 ust.1 pkt 6 i 9, art. 19 i art.20 ust.3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń". Świadczenia w postaci bonów towarowych stanowią przychody z tzw. "innych źródeł" - według art.10 ust.1 pkt 9 i art.20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od w/w przychodów nie występuje w trakcie roku obowiązek obliczania, pobierania i wpłacania na konto właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42 a ustawy o podatku dochodowym "Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art.20 ust.1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art.21 art.52, art.52a i art.52 c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobrać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje wg ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika (...)"- PIT-8C.

Reasumując, wartość bonów towarowych przyznanych osobom tymczasowo aresztowanym oraz skazanym przez podmioty na rzecz których w/w osoby wykonywały pracę stanowi przychód z "innych źródeł" według art. 10 ust.1 pkt 9 i art.20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z wydaniem świadczeń rzeczowych przez w/w podmioty osobom skazanym, podmioty te obowiązane są do wystawienie imiennych informacji o wysokości przychodu PIT-8C .

Wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych (bonów towarowych) podatnik powinien uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w ciągu roku, podlegającym opodatkowaniu na ogólnych zasadach tj. według skali podatkowej.

Zgodnie z art.14 b § 1 ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - art.14 b § 2 w/w ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które były przedmiotem interpretacji. Na niniejsze postanowienie stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Suwałkach