POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-69/05/MS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.01.2006, sygn. DF/415-69/05/MS, Urząd Skarbowy w Kartuzach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 24 listopada 2005 roku (data wpływu do tut. organu podatkowego: 25 listopada 2005 roku), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2006 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodów ze świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendium szkolne i zasiłek szkolny)

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca zwrócił się do tut. organu podatkowego o wyjaśnienie, czy kwoty stypendiów socjalnych wypłacane na podstawie rozdziału 8a "Pomoc materialna dla uczniów" ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, podstawą którego jest art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednostka uważa, że w/w świadczenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym nie ma obowiązku wystawiania podatnikom informacji o wysokości wypłaconego stypendium (PIT-8S).

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy Rozdziału 8a (art. 90b - 90u) ustawy o systemie oświaty. Według art. 90b ust. 1 w/w ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa, budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej. Zgodnie z art. 90c ust. 2 tej ustawy świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

  1. stypendium szkolne;
  2. zasiłek szkolny.

Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, w myśl art. 90f cyt ustawy o systemie oświaty, uchwala rada gminy. Ponadto, stosownie do art. 90m przywołanej ustawy, świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Udzielanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w oparciu o art. 90p tej ustawy, jest zadaniem własnym gminy, a na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa (art. 90r ust. 1 ustawy).

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast według art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są (...) świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zatem wypłacana przez gminę pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym, o której mowa w rozdziale 8a ustawy o systemie oświaty, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ przepis ten nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia, całość wypłaconej pomocy materialnej dla uczniów zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie w/w przepisu. W tej sytuacji organ dokonujący wypłat pomocy nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zobowiązuje go do tego, a przepis art. 35 ust. 10 cyt. ustawy, określający obowiązek sporządzania tej informacji, dotyczy wyłącznie płatników stypendiów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Kartuzach