Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja p... - Interpretacja - OG/005/17/PDI/415-6/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2006, sygn. OG/005/17/PDI/415-6/2006, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13-01-2006 r., uzupełnionego w dniu 13-02-2006 r., o interpretację z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie opodatkowania dochodów uzyskanych w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą ?Nadzór i prowadzenie budów (...)?, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Pomiędzy przedsiębiorstwem Podatnika a firmą X. w Warszawie została zawarta umowa cywilno-prawna na osobiste wykonanie usługi w zakresie pełnienia funkcji Inspektora Robót Drogowych na kontrakcie pod nazwą ?Zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-2 Konin ? Łódź, odcinek Konin ? Dąbie nr 2004/PL/16/C/PT/001-3?, bezpośrednio realizując cel programu finansowego ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

Firma X zawarła umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na Zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-2 Konin - Dąbie. Kontrakt na ?Zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-2 Konin ? Łódź, pododcinek Konin (km 257 + 100) ? Dąbie (km 303 + 100) nr 2004/PL/16/C/PT/001?.Na podstawie Decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 29 grudnia 2004 r. projekt ?Budowa autostrady A2, odcinek Konin ? Emilia? otrzymał pomoc w zakresie Funduszu Spójności 2004/PL/16/C/PT/001 w wysokości 82% wartości projektu (pomoc bezzwrotna).

Spółka X jako dostawca usługi otrzymała środki pomocowe przekazane przez ich dysponenta ? Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na wyodrębniony rachunek bankowy.

Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Strona uważa, iż uzyskane dochody z pracy na kontrakcie są zwolnione z opodatkowania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w części obejmującej bezzwrotną pomoc tj. w 82% na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy.

Zgodnie z zapisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatników, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do przychodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wskazany powyżej przepis zawiera zwolnienie od podatku, dochodów osób fizycznych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod warunkiem, że zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku dochodów osób fizycznych, którym podatnik ? bezpośrednio realizujący cel programu ? zlecił wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 powyżej cytowanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122.

W sytuacji opisanej w przedmiotowym wniosku jest Podatnik osobą, która bezpośrednio realizuje cel projektu finansowanego z Funduszu Spójności, wobec powyższego dochody osób fizycznych z tytułu wykonywania zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia wynikającego z powyżej powołanego przepisu (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy), jednocześnie wydatki (koszty) bezpośrednio sfinansowane z powyższych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Mając na względzie powyższe stanowisko strony jest prawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach