
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),po rozpatrzeniu wniosku Pana A. B. zam. Radom, ul. ... z dnia 20.01.2006r. (data wpływu 20.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczenia od uzyskanego w 2005 roku dochodu kwoty zwróconej prowizji,
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w
Radomiu stwierdza, że:stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 20.01.2006r. Pan A. B. wystąpił do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz stanowisko w sprawie:W roku 1999 byłem zatrudniony na umowę zlecenie przez PZU Życie S.A. W tym roku pobierałem wynagrodzenie w formie prowizji. W roku 2000 złożyłem zeznanie podatkowe za rok 1999 i wykazałem prowizję jako swój dochód i zapłaciłem należny podatek za rok 1999.
Następnie na mocy orzeczenia Sądu Rejonowego w Radomiu z dnia 04.08.2005r. zostałem zobligowany do zwrotu części prowizji w kwocie 10.860,00zł na rzecz PZU Życie S.A.
Zwrotu
tej kwoty dokonałem w dniu 23.12.2005r. w kasie PZU Życie S.A. Stoję na stanowisku, że zwróconą kwotę 10.860,00zł powinienem odliczyć od swojego dochodu w roku 2005.
Stanowisko organu podatkowego:
W obowiązującym polskim modelu opodatkowania dochodów (przychodów) osób fizycznych istotną rolę zajmują ulgi podatkowe. W ich ramach możliwe jest odliczanie od podstawy opodatkowania albo od podatku całości lub części wydatkowanych wcześniej kwot.
W piśmiennictwie wskazuje się, że ulga podatkowa to najogólniej rzecz biorąc zmniejszenie kwoty podatku. Jest to odniesienie się do samego skutku, bowiem różne mogą być mechanizmy, które do niego prowadzą. W przypadku podatku dochodowego są dwa podstawowe mechanizmy ulg podatkowych: po pierwsze odliczenia od podstawy opodatkowania oraz po drugie odliczenia od samego podatku.Ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania. W związku z powyższym jednolicie przyjmuje się, że
istnieje konieczność ścisłej, przede wszystkim gramatycznej, wykładni przepisów o ulgach podatkowych.
Przewidując możliwość wystąpienia sytuacji, w których na mocy odrębnych przepisów podatnicy będą zobowiązani do zwrotu świadczeń uprzednio opodatkowanych podatkiem dochodowym, ustawodawca na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyznał podatnikom prawo do odliczenia tego świadczenia od dochodu.
Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż z jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z pewnymi zastrzeżeniami, suma dochodów ze
wszystkich źródeł przychodów. W myśl art. 9 ust. 2 dochodem ze źródła przychodów jest (...) nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.
Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy, co do zasady, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23.
W myśl przepisu art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli
zwroty te nie zostały potracone przez płatnika.
Omawiana ulga podatkowa jest ściśle związana z osobą podatnika, co oznacza, iż podlega ona odliczeniu tylko od jego dochodu. Może w związku z tym wystąpić sytuacja gdy uzyskany dochód nie pozwoli na dokonanie odliczenia w całości ponieważ okaże się niższy od kwoty zwróconego nienależnie pobranego świadczenia lub w ogóle nie zostanie osiągnięty.
Dlatego ustawą z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2002r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) ? art. 1 pkt 19 lit. h - od 1 stycznia 2004r. wprowadzono przepis art. 26 ust. 7h. Przepis ten stanowi, iż kwota dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek, przekraczająca kwotę dochodu, ustalonego zgodnie z art. 26 ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po
sobie następujących 5 latach podatkowych.
Powołany wyżej przepis art. 26 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy znajduje w pełni zastosowanie w sytuacji Podatnika.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2005 roku dokonał Pan zwrotu wynagrodzenia pobranego w formie prowizji z tytułu umowy zlecenia zawartej w 1999r. Kwota ta we wcześniejszym okresie (w 1999r.) stanowiła Pana dochód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, od którego został zapłacony podatek dochodowy.
Tym samym spełnione zostały przesłanki do zastosowania przy dokonywaniu rocznego rozliczenia podatkowego za rok 2005, odliczenia z art. 26 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie
z przepisem art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00zł uiszczanej w znakach opłaty skarbowej.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b ust. 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
