Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005-0884/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.10.2004, sygn. BI/005-0884/04, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Pracodawca posiadający status pracy chronionej chcąc uzyskać pomoc finansową na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakład pracy chronionej (Dz. U. Nr 98 poz. 989) - w roku 2004 rezygnuje ze zwolnień podatkowych, o których mowa w treści art. 31 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.).

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z treścią art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

  1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego prze-działu skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, przekazują:

  2. a) w 10% na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    b) w 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
  3. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, przekazują na zasadach określonych w ust. 1.

    Kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy będący zakładami pracy chronionej przekazane na PFRON i zakładowy fundusz rehabilitacji wykazują w poz. 49 deklaracji PIT-4, którą zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. są obowiązani przesłać do właściwego urzędu skarbowego.

    W myśl § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004r. intensywność pomocy wynosi do 100 % poniesionych wydatków, o których mowa w § 4, nie więcej jednak niż 75 % zwolnień, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r.

    Stosownie zaś do brzmienia art. 31 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z:

    1. podatków, z zastrzeżeniem ust. 2, (...) oraz
    2. opłat, z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym.

    Przy czym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy:

    1. podatku od gier,
    2. podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego,
    3. cła,
    4. podatków dochodowych,
    5. podatku od środków transportowych.

    Mając na uwadze wyżej powołane unormowania prawne zwolnienie z podatków, o którym mowa w art. 31 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. nie dotyczy podatków dochodowych, zatem rezygnacja z tego zwolnienia pozostaje bez wpływu na poprawność wypełnienia poz. 49 w druku PIT4, gdyż pozycja ta jak i cała deklaracja dotyczy podatku dochodowego.

    Zaś przekazanie zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. zaliczek na PFRON i zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych jest obowiązkiem płatnika nałożonym przez ustawę, a nie zwolnieniem podatkowym, z którego można zrezygnować.

    Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym rezygnacja w 2004r. przez zakład pracy chronionej z ulg w zapłacie podatków i opłat przewidzianych w treści art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. nie daje podstaw prawnych do korekty dotychczas złożonych deklaracji PIT-4.

    Izba Skarbowa w Gdańsku