
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego , działając na podstawie art. 14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. ), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.05.2005r. ( data wpływu 27.05.2005r. ) uzupełnionego następnie pismem z dnia 13.06.2005r. ( data wpływu 17.06.2005r. ) stwierdza, iż zawarte w nich stanowisko w zakresie zaliczenia w całości w miesiącach od września 2004r. do lutego 2005r. do kosztów uzyskania przychodów odpisów amotyzacyjnych od zakupionych środków trwałych, których zakup został następnie w miesiącu marcu 2005r. dofinansowany z programu SAPARD jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Z treści wniosku o pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego złożonego w dniu 27.05.2005r. i następnie uzupełnionego pismem w dniu 17.06.2005r. wynika następujący stan faktyczny: w dniu 16.07.2004r. podatnik zawarł umowę z w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach programu SAPARD na zakup maszyn, urządzeń i budowę drogi, które zostały zakupione w miesiącu sierpniu i wrześniu 2004r. W dniu 10 listopada 2004r. Podatnik wystąpił do w/w Agencji z "WNIOSKIEM O PŁATNOŚĆ" o przekazanie kwoty w wysokości 1.994.136,00zł stanowiącej 50% kosztów przedsięwzięcia kwalifikowanych do refundacji ze środków programu SAPARD. Kwota dofinansowania wpłynęła na konto zakładu w miesiącu marcu 2005r. Zakupione maszyny i urządzenia zostały oddane do użytkowania w miesiącach VIII-X 2004r. Od w/w środków trwałych w okresie IX/2004 - II/2005 dokonywano odpisów amortyzacyjnych, które w całości były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w miesiącach od września 2004r. do lutego 2005r. W miesiącu marcu 2005r. po otrzymaniu dotacji wyłączono z kosztów uzyskania przychodu część odpisów amortyzacyjnych za m-c marzec 2005r. . stanowiącą równowartość 50% odpisu amortyzacyjnego maszyn i urządzeń sfinansowanych z programu SAPARD. Na tle wskazanego stanu faktycznego Podatnik sformulował następujące pytania:Czy postąpiono prawidłowo zaliczając w całości odpisy amortyzacyjne za okres IX/2004 - II/2005 w koszty uzyskania przychodu oraz czy do ww. miesięcy należy zrobić korektę kosztów uzyskania przychodów ? Według wnioskodawcy postąpiono prawidłowo, ponieważ w momencie rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych nie było jeszcze podstawy do wyłączenia części tych odpisów z kosztów uzyskania przychodu oraz nie było jeszcze pewne jego uzyskanie. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 14 poz. 176 z 2000 r. z późn. Zmian.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22 a - 22 o cyt. ustawy, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (np. w formie dotacji ). Środki trwałe amortyzuje się od wartości początkowej od pierwszego miesiąca po miesiącu (z zastrzeżeniem amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 KŚT w pierwszym roku podatkowym), w którym te środki wprowadzono do ewidencji środków trwałych (art. 22 h ust. 1 pkt. 1 tej ustawy). Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy podatnicy mają obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych od całości wartości początkowej środków trwałych (ustalonej wg ceny nabycia lub kosztu wytworzenia), jednak w zależności od udziału dotacji w finansowaniu kosztów tych składników majątkowych część dokonywanych odpisów amortyzacyjnych nie będzie kosztem podatkowym od miesiąca, w którym otrzymano dotację. Zatem, w światle powyższego, zaliczenie w całości w okresie od września 2004r. do lutego 2005r.do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od zakupionych środków trwałych, których zakup został w miesiącu marcu 2005r. dofinansowany z programu SAPARD jest prawidłowe i Podatnik nie ma obowiązku dokonywać korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymanym w miesiącu marcu 2005r. dofinansowaniem z programu SAPARD. W związku z tym, iż pytanie nr 2 i nr 3 zawarte w złożonym wniosku są ze sobą ściśle powiązane odpowiedzi na te pytania udzielono łącznie w niniejszym postanowieniu. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania interpretacji. Zgodnie z art.14b § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art.14b § 5 Ordynacji podatkowej. Natomiast w myśl postanowień art.14b § 1 Ordynacji podatkowej - interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika. Na niniejsze postanowienie na podstawie art.14a § 4 zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej , za pośrednictwem Naczenika Urzędu Skarbowego w Wysokiem Mazowieckiem, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia.
