
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 17.06.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam podzielić Pani stanowisko w przedmiotowej sprawie w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu najmu ponoszonej przez Panią opłaty rocznej z tytułu trwałego wyłączenia gruntu z użytkowania rolniczego podczas trwania umowy najmu.
Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że na działce będącej Pani własnością w okresie od 2002 do maja 2005 roku prowadziła Pani budowę budynku usługowo - handlowego z przeznaczeniem na wynajem. W ramach wykonywania inwestycji, uzyskała Pani decyzję zezwalającą na wyłączenie z produkcji rolnej gruntu stanowiącego użytek rolny, ustalającą jednocześnie opłatę roczną z tego tytułu płatną przez 10 lat, tj. od roku 2003 do roku 2012.
Obecnie inwestycja została zakończona, a od miesiąca maja 2005 roku część budynku jest wynajmowana i stanowi źródło przychodu z tytułu najmu.
Z treści złożonego pisma wynika, iż Pani zdaniem:
1. opłata roczna ponoszona w okresie trwania umowy najmu stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu najmu;
2. opłaty poniesione w okresie trwania inwestycji, tj. przed oddaniem budynku do
użytkowania należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego i rozliczać je w formie odpisów amortyzacyjnych.
Przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Jak z powyższego wynika, między przychodem a kosztem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy, to znaczy wydatek musi mieć wpływ bezpośredni lub pośredni na powstanie przychodu. Ustalona opłata roczna z tytułu wyłączenia gruntu z produkcji rolnej pod budowę budynku usługowo - handlowego z przeznaczeniem na wynajem związana jest z uzyskiwanymi przychodami z najmu, a poza tym art. 23 ustawy nie wymienia jej jako wydatku nie stanowiącego kosztu uzyskania przychodu.
Stosownie zaś do unormowań art. 22 ust. 8 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodu są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 w/cyt. ustawy.
Zasady obliczania wartości początkowej środków trwałych zostały sformułowane w przepisach art. 22g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do przywołanej regulacji, przy obliczaniu tej wartości stosować należy unormowanie ust. 4 w /w artykułu definiujące pojęcie kosztu wytworzenia. Wg powyższego za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.
Wydatki dotyczące opłaty rocznej z tytułu wyłączenia z produkcji rolnej gruntów stanowiących użytki rolne zajęte w celu realizacji
inwestycji nie zwiększają wartości nakładów inwestycyjnych. Ponadto należy zauważyć, iż w tym przypadku nie ma również możliwości zaliczenia powyższych wydatków w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne, jak wynika z art. 22c pkt 1 ustawy grunty, choć będące środkami trwałymi, nie podlegają amortyzacji.
W związku z powyższym nie podziela się Pani stanowiska wyrażonego w piśmie otrzymanym w dniu 17.06.2005 r. w części dotyczącej zaliczenia do wartości początkowej środka trwałego i rozliczenia w formie odpisów amortyzacyjnych poniesionych przez Panią opłat w okresie prowadzenia inwestycji.
Informuje się, że w myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.
Od niniejszego postanowienia przysługuje Pani prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia.
