Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,... - Interpretacja - PD-II/OG/005/50/253/2004

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.10.2004, sygn. PD-II/OG/005/50/253/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 06.09.2004 r. w sprawie obowiązku sporządzenia deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 przez spółkę z o.o., która powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, informuje, że wraz z zaprzestaniem dokonywania wypłat wynagrodzeń kończą się wszelkie obowiązki płatnika związane z obliczaniem, pobieraniem i odprowadzaniem zaliczek na podatek. Z przedłożonych dokumentów wynika, że "P" Sp. z o.o. powstałe w dniu 01.07.2004 r., do którego wniesiono nabyte uprzednio przez osobę fizyczną przedsiębiorstwo państwowe "G" jako aport, dokonało w dniu 07.07.2004 r. zgłoszenia rejestracyjnego w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Kielcach na druku NIP-2 i VAT-R oraz złożyło wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

Z pisma wynika, że wszyscy pracownicy byłego przedsiębiorstwa państwowego zostali przejęci przez nowopowstałą spółkę na mocy art. 23 Kodeksu pracy. Zmiana w stosunku pracy nastąpiła jedynie po stronie pracodawcy.

Pomimo, iż wniosek do rejestru przedsiębiorców o wyrejestrowanie przedsiębiorstwa państwowego został złożony dopiero w dniu 04.08.2004 r., to jednak "G" status przedsiębiorstwa państwowego posiadało tylko do dnia 30.06.2004 r.

Mimo, iż przepisy Kodeksu pracy dopuszczają sytuację, w której nowy pracodawca może wstąpić w miejsce dotychczasowego, to jednak nie oznacza to, iż na gruncie przepisów prawa podatkowego nie mamy do czynienia z dwoma odrębnymi płatnikami. Interpretując przepisy podatkowe należy mieć, bowiem na względzie ich autonomię względem innych gałęzi prawa, między innymi przepisów prawa pracy.

Obowiązki płatnika podatku dochodowego zatrudniającego osoby w ramach umowy o pracę (lub umowy pokrewnej) oparte zostały na definicji zawartej w art. 31 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziałów w nadwyżce bilansowej.

Analiza powyższej definicji wskazuje, iż zakładem pracy są poszczególne osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wypłacające przychody w ramach stosunku pracy lub stosunków pokrewnych.

Wypłacenie w ramach tych stosunków wynagrodzenia przez inną osobę niż pierwotny pracodawca, rodzi automatycznie powstanie nowego płatnika. W związku z powyższym w deklaracji PIT-4 kwotę wypłaconych wynagrodzeń i pobranych zaliczek winna wykazać ta jednostka, która dokonała ich faktycznej wypłaty.

Brak jest zapisu, który pozwalałby uznać nowego pracodawcę, wstępującego w miejsce dotychczasowego pracodawcy, za tego samego płatnika. Uznanie dwóch różnych podmiotów za tego samego płatnika jest również nie do pogodzenia z zasadą orzekania o odpowiedzialności płatnika za niedopełnienie obowiązków lub z obowiązkami sporządzania rocznych informacji PIT-11.

Pracodawca, który wchodzi w miejsce dotychczasowego, nie może odpowiadać własnym majątkiem za niedopełnienie obowiązku wpłacania zaliczek pobranych przez poprzednika. Każdy z nich ponosi odpowiedzialność jedynie za te obowiązki, do których wykonania był zobowiązany (wyjątki przewidziano w Ordynacji podatkowej w przepisach dotyczących odpowiedzialności następców prawnych lub osób trzecich). Nowy pracodawca nie może również sporządzać pracownikowi informacji rocznej za okres jego pracy u poprzedniego pracodawcy.

Stosownie do art. 39 ust. 2 w/w ustawy, jeżeli obowiązek poboru przez zakład pracy zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są obowiązani sporządzać informację PIT-11 i przekazać ja podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka.

Ustawodawca nie sprecyzował bliżej sytuacji, w której nastąpić ma ustanie poboru zaliczek, co oznacza, iż chodzi tu o każdy taki przypadek, w tym również przejście pracowników do nowego pracodawcy w trybie art. 23 Kodeksu pracy. W tych, zatem przypadkach, w których dotychczasowy pracodawca będzie miał względem pracownika zaległe płatności, obowiązek sporządzenia informacji PIT-11 powstanie nie w momencie przejścia pracownika do nowego pracodawcy, lecz w miesiącu następnym po uregulowaniu względem pracownika wszystkich zobowiązań.

W omawianej sprawie powyższe oznacza, iż przejście pracowników do innego pracodawcy bez rozwiązywania umowy o pracę rodzi obowiązek sporządzania przez "G" informacji PIT-11 i przekazania ich pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach