
Temat interpretacji
Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami tegoż funduszu określa ustawa z dnia 4 marca 1994 r . o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Natomiast zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z tego funduszu ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi. Przy czym, jeżeli pracownicy danego pracodawcy nie są zrzeszeni w związku zawodowym, regulamin uzgadnia pracodawca z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców m. in. udzielania zwrotnej i bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Warunki te generalnie wynikają z regulaminu korzystania z funduszu przez uprawnione osoby, który zawiera postanowienia o preferencyjnym oprocentowaniu pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe.Skoro regulamin ZFŚS ustala oprocentowanie pożyczek na jednolitym poziomie 3%, to skorzystanie z tej możliwości nie wywołuje skutków podatkowych. Co do zasady bowiem, pożyczki udzielone przez zakład pracy z ZFŚS pracownikowi, nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przychodem takim jest umorzona kwota pożyczki (jako nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie). Powyższej informacji udzielono według stanu prawnego na dzień jej wydania i w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny.
