- Interpretacja - PDF/415-0052/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. PDF/415-0052/05, Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

(tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego przez pełnomocnika P., przedstawione we wniosku z dnia 03.06.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 20.06.2005 r. i z dnia 23.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu opodatkowania i wykazania w zeznaniu rocznym przychodów osiąganych za okres od stycznia do maja 2005 r. na terytorium kraju i dochodów osiąganych poza granicami kraju od czerwca do grudnia 2005 r. , jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 03.06.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek, uzupełniony pismami z dnia 20.06.2005 r. i z dnia 23.07.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że wnioskodawca w okresie od dnia 01.01.2005 r. do dnia 31.05.2005 r. uzyskiwał dochody z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Od czerwca 2005 r. przebywa na terenie Wielkiej Brytanii, w związku z zawarciem umowy z firmą W. na świadczenie usług stomatologicznych w ramach samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej (do wniosku dołączono tłumaczenie przedmiotowej umowy wchodzącej w życie w dniu 13.06.2005 r.). Ponadto wnioskodawca wskazał , że do Wielkiej Brytanii wyjechał z zamiarem stałego pobytu i do końca 2006 roku ośrodkiem jego życiowych interesów będzie Wielka Brytania. Wnioskodawca ma wątpliwości co do sposobu opodatkowania i wykazania w zeznaniu rocznym w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodów osiąganych w Polsce i w Wielkiej Brytanii.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem podatnika do opodatkowania dochodów osób fizycznych ma zastosowanie zasada rezydencji, która dotyczy nieograniczonego obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w przypadku osiągania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie zakładu na terytorium innego kraju zastosowanie będzie miała metoda wyłączenia z progresją, o której mowa w art. 27 ust. 8 polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika z umowy o zapobieganiu podwójnemu opodatkowaniu zawartej z Wielką Brytanią (Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20).

Stanowisko tut. organu podatkowego:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000 r. Dz.U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium RP, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym statuuje ograniczony obowiązek podatkowy, stanowiąc: "Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium RP miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium RP na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium RP (...)".

Opisane zasady stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest RP (art. 4a ustawy o podatku dochodowym).

W przedmiotowym przypadku taką umową jest umowa podpisana w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem PRL a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (opublikowana w Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20).

Art. 23 ust. 2 tej umowy stanowi, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski majątkowe, które - zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy - mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie, wtedy Polska pozwoli na potrącenie od polskiego podatku od dochodu lub zysków majątkowych (w zależności od konkretnego przypadku), należnego od tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie odpowiednio od tego dochodu lub zysków majątkowych. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która przypada proporcjonalnie na dochód lub zyski majątkowe, które mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie

Art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym stanowi, że jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1 art. 27, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium RP lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium RP, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1,
  2. ustala się stopę procentowa tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Inny sposób wyliczenia podatku wskazuje art. 27 ust. 9 tejże ustawy o podatku dochodowym, mianowicie: "Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium RP lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium RP, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalne przypada na dochód uzyskany w obcym państwie. Przepis art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio".

Zatem w przypadku osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce i uzyskującej dochody w Wielkiej Brytanii nie będzie miał zastosowania art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz zastosowanie będzie miał przepis art. 27 ust. 9 tejże ustawy, toteż tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika wyrażonego w w/w wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W odniesieniu zaś do wskazanego miejsca pobytu i centrum interesów życiowych tut. organ podatkowy przedstawia poniżej swoje stanowisko.

W piśmie z dnia 23.07.2005 r. uzupełniającym wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji wnioskodawca wskazał, że wyjechał do Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu do końca roku 2006. W celu ustalenia, jakiemu obowiązkowi podatkowemu podlega dana osoba należy ustalić jej miejsce zamieszkania. W tej sprawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowią, że miejsce zamieszkania osoby fizycznej znajduje się w tym państwie, w którym osoba ta posiada stałe miejsce zamieszkania. Z uwagi na to, że polskie prawo podatkowe nie zawiera definicji pojęcia "miejsca zamieszkania" można to pojęcie rozpatrywać w odniesieniu do regulacji zawartych w kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 25 kodeksu cywilnego miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której ta osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. W art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych chodzi o miejscowość, która stanowi centrum życiowe danej osoby; chodzi o taki związek danej osoby z określonym miejscem, które polega na ześrodkowaniu w tymże miejscu jej głównych pól aktywności, a zwłaszcza na osiedleniu się w tym miejscu. Miejsce zamieszkania, aby mogło być uznane za stałe , musi być traktowane przez daną osobę w taki sposób, żeby można było stwierdzić, że osoba ta robi wszystko, co niezbędne , aby go mieć do dyspozycji w każdym czasie, a nie tylko tymczasowo. Nie ma tutaj znaczenia długość pobytu, lecz jego charakter. Wyjazd nawet na długi okres czasu, np. w celach zarobkowych, nie powoduje utraty stałego miejsca zamieszkania. Zatem za niewystarczający w rozpatrywanym zakresie musi być uznany związek wyrażający się skoncentrowaniem w określonym miejscu tylko działalności zawodowej podatnika, chociażby nawet ta działalność w jego życiu zajmowała czasowo pozycję bardzo istotną, a nawet dominującą.

W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca poza ogólną deklaracją o tym, że centrum jego interesów życiowych będzie Wielka Brytania nie skonkretyzował swojego twierdzenia, nie wskazał jakie działania podjął dla zrealizowania swoich zamiarów zmiany miejsca zamieszkania, w

znaczeniu jakie nadają temu terminowi ww. przepisy. Zatem zdaniem tut. organu podatkowego w przedmiotowym przypadku nie można mówić - w momencie wydawania niniejszego postanowienia - o ograniczonym obowiązku podatkowym. Wnioskodawca podlega bowiem nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i za 2005 r. dochody uzyskane w Wielkiej Brytanii winny być rozliczone i wykazane w zeznaniu podatkowym w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce, z zastosowaniem ww. reguł zawartych w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Informuje się także, iż nin. interpretacji udzielono wg stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania nin. postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W przypadku zmiany przepisów podatkowych mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie nin. interpretacja stanie się nieaktualna.

Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej