Postanowienie - Interpretacja - DF/415-573/05/FD

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2005, sygn. DF/415-573/05/FD, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana ..............o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę w związku z organizacją promocji w ramach sprzedaży premiowej, gdy wysoki obrót stanowi zarówno podstawę do nabycia nagrody w ramach powyższej sprzedaży, jak również do wypłaty premii pieniężnej, przy czym premia jest już zaliczana do kosztów uzyskania przychodów

stwierdzam, że:

  • stanowisko przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

...spółka jawna ..., w której jednym ze wspólników jest Pan ......... , w celu zwiększenia poziomu sprzedaży i zachęty dla kontynuowania współpracy handlowej od stycznia bieżącego roku prowadzi promocyjną sprzedaż towarów znajdujących się w jej ofercie. Promocja przeznaczona jest dla przedsiębiorców zajmujących się hurtową sprzedażą materiałów budowlanych i polega na tym, iż każdy, kto w czasie trwania promocji zakupi towary od Spółki o wartości 600.000,00 zł netto i jednocześnie nie posiada przeterminowanych zobowiązań wobec spółki (szczegółowe zasady promocji określa regulamin) otrzyma nagrodę w postaci jednego miejsca na zamówionej wycieczce do Chin, bądź zamiennie w postaci 3 miejsc do Egiptu. Nagrody przyznawane w ramach przedmiotowej promocji stanowić będą przychód uczestników promocji z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Spółka jednocześnie wykorzystuje inne środki polityki handlowej i marketingowej w celu pozyskiwania i utrzymywania kontaktów handlowych. Wobec powyższego może dojść do sytuacji, iż zakup tych samych towarów będzie stanowić równocześnie podstawę do przyznania opustu wypłacanego w postaci wynagrodzenia oraz nagrody w sprzedaży premiowej w postaci miejsc na wycieczce.

Kwalifikując poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodów, należy uwzględnić przepisy art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), określające katalog wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 22 ust.1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera ścisłego katalogu wydatków, które mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony rzeczywiście przez podatnika,
  • poniesiony wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,
  • wydatek poniesiony jest w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika. Musi więc istnieć bezpośredni lub chociażby potencjalny związek przyczynowy między wydatkiem a uzyskanym przychodem. Kolejnym warunkiem jest właściwe udokumentowanie tego wydatku. Przesłanki te muszą być przy tym spełnione łącznie.

Podatnicy podejmują różnorodne formy działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, np.: premia pieniężna lub sprzedaż premiowa.

Premie pieniężne mogą być wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabycia określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób. Premie te nie są więc związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i można ją uznać za koszt uzyskania przychodów.

Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu określonych towarów lub usług. Należy ją utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usług dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wręczana jest nagroda. Może ona przybierać różną postać, jak np.: nieodpłatnie wydanie towaru, lub jak w omawianym przypadku opłacenia wycieczki zagranicznej. Ma to na celu zachęcić nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpłynąć na wzrost osiąganych przychodów. Jednocześnie należy odróżnić sprzedaż premiową od reklamy, ponieważ wręczanie nagród następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie z nabyciem jakiegoś towaru. Natomiast w ramach działań reklamowych rozdawanie różnego rodzaju upominków jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży i ma na celu zachęcenie do zakupu. Widać stąd, iż nie można utożsamiać sprzedaży premiowej z reklamą.

Wydatki związane z organizacją wycieczki w ramach sprzedaży premiowej, mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu.

Ustawodawca dopuszcza stosowanie powyższych form w celu osiągnięcia przychodu, równocześnie nie zabrania stosowania kilku form jednocześnie, tj.: w przypadku, gdy obrót stanowi zarówno podstawę nabycia nagrody w ramach sprzedaży premiowej, jak również do wypłaty wynagrodzenia w formie pieniężnej.

W świetle powyższego należy podkreślić, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje kategorii kosztów w prowadzonej działalności, lecz wiąże pojęcie kosztu z pojęciem przychodu. O tym co jest celowe w prowadzonej działalności gospodarczej i może mieć wpływ na uzyskanie przychodu decyduje podatnik prowadzący na własne ryzyko i rachunek działalność gospodarczą .

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku