- Interpretacja - I USB XVI/415/47/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.09.2005, sygn. I USB XVI/415/47/05, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
  • uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 29.07.2005 r. w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów otrzymanych na podstawie umów o dzieło i zlecenia, w ramach realizacji programów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

W dniu 29.07.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomocy "Słyszę Serce" otrzymało dotacje pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej na realizację programów "Czas" i "My z Europą - Europa z nami". Instytucjami uprawnionymi do rozdzielania środków pomocowych pochodzących bezpośrednio z Unii Europejskiej jest Fundacja Fundusz Współpracy, reprezentująca Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w ramach Phare 2001 (program "Czas") i Delegacja Komisji Europejskiej (program "My z Europą - Europa z nami"). Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomocy "Słyszę Serce" jest pierwszym beneficjentem pomocy uzyskanej w ramach realizowanych programów. Wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją programów Stowarzyszenie powierzyło osobom w ramach zawartych z nimi umów o dzieło i zlecenia. Wynagrodzenie tych osób pochodziło w całości ze środków pomocowych. W opinii Międzynarodowego Stowarzyszenia Pomocy "Słyszę Serce" jako płatnika, dochody te będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na mocy powołanego przepisu ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym korzystają dochody osób fizycznych, jeżeli łącznie są spełnione w/w przesłanki. Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować programu - zadania te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu. Nie zmienia się źródło środków finansowych - pochodzą one w dalszym ciągu z bezzwrotnej pomocy. A zatem, zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i dochody osób uzyskiwane na podstawie umów cywilnoprawnych (o dzieło, zlecenie), zawartej z beneficjentem (osobą prawną, jednostką organizacyjną), który (pierwszy) otrzymał bezzwrotną pomoc, spełniają przesłanki do zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. Natomiast dochody kolejnych podatników, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności zostały wyłączone ze zwolnienia. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomocy "Słyszę Serce" jest pierwszym beneficjentem pomocy. Środki na realizację projektów są przekazywane za pośrednictwem podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Stowarzyszenie powierzyło osobom w ramach zawartych z nimi umów o dzieło i zlecenia. W związku z powyższym, dochody osób, które bezpośrednio realizują cel programu (wykonują w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym) będą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. Zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien jednoznacznie wynikać z zawartych umów. Ponadto, płatnik - beneficjent pomocy powinien posiadać dokumentację potwierdzającą spełnienie pozostałych przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy. Brak takiej dokumentacji stanowi podstawę do obciążenia płatnika odpowiedzialnością za niepobrany podatek. Należy również mieć na uwadze, że płatnik dokonujący wypłat ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest obowiązany do wykazania tych przychodów w informacjach o dochodach PIT-11/8B, zgodnie z art. 42 ust. 5 w/w ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomocy "Słyszę Serce" jako płatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Pouczenie: Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeśli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty