
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 28 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie
pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Działając na podstawie ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (dalej: ustawa o stopniach górniczych), która reguluje warunki i tryb nadawania stopni górniczych oraz zasady dotyczące noszenia mundurów, Wnioskodawca zlecił uszycie dla wybranych pracowników galowych mundurów górniczych. Mundury te będą szyte na miarę i zostaną następnie przekazane na własność pracownikom. Oprócz mundurów pracownicy otrzymają jeszcze pozostałe elementy stanowiące część składową zestawu galowego (tj. płaszcz, czako, szalik, rękawice i pióropusz).
Zgodnie z powołaną ustawą o stopniach górniczych (art. 10) osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo noszenia uroczystego munduru górniczego. Mundur noszony jest podczas: świąt państwowych, Dnia Górnika, uroczystości dekoracji orderami, odznaczeniami państwowymi i odznakami, uroczystości nadania stopnia górniczego i wręczenia honorowej szpady górniczej; innych uroczystości, ceremonii i wystąpień ważnych dla środowiska górniczego (art. 11 ustawy o stopniach górniczych).
Wnioskodawca nie zawarł w żadnym z wewnętrznych Regulaminów ani w Zakładowym Układzie Zbiorowym obowiązku posiadania i noszenia mundurów galowych przez osoby posiadające stopnie górnicze.
Wnioskodawca postanowił, że poniesie całość kosztów związanych z zakupem stroju galowego dla poszczególnych pracowników, pod warunkiem, że uprawnieni pracownicy wystąpią o tę refundację. Przedmiotowe stroje galowe zostaną przekazane na własność pracownikom (nie będą stanowić własności Spółki).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
Czy wartość nieodpłatnie przekazanego pracownikom górniczego stroju galowego będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku pracy uważa się m.in. wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje ponadto (art. 21 ust. 1 pkt 10), iż wolna od podatku dochodowego jest: wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.
W opinii Wnioskodawcy nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż noszenie tego munduru jest dla pracownika uprawnieniem nie zaś obowiązkiem (cytowany przepis nie odnosi się do mundurów honorowych jakim będzie w opinii Spółki mundur górniczy).
Zdaniem Wnioskodawcy, opinię tę potwierdził w swoim postanowieniu z dnia 2 marca 2005 r. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego (sygn. PD III 0090/1/8/05DP) wskazując, iż: wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika. W rozpatrywanym stanie faktycznym zwolnienie powyższe nie ma zastosowania, bowiem uprawnienie pracownika nie jest tożsame z jego obowiązkiem.
Powyższe stanowisko co do istoty sprawy zostało również potwierdzone przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia 1 marca 2006 r. (sygn. DM/P/415-0068/05/AP).
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe powoduje, że bezpośrednie zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem że świadczenie w postaci sfinansowania zakupu stroju galowego, oddanego następnie na własność pracownikowi, będzie dla tego pracownika przychodem ze stosunku pracy.
W opinii Wnioskodawcy powyższe zostało potwierdzone m.in. cytowanym już postanowieniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z dnia 2 marca 2006 r., w którym stwierdził on, że dofinansowanie przez zakład pracy zakupu mundurów górniczych: (...) jest przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatku, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone przez pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Reasumując, wobec braku szczególnych zwolnień przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość przekazanych mundurów zostanie pracownikom doliczona do przychodu (przychodem pracownika będzie koszt zakupu stroju galowego).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wniosek w zakresie zaistniałego zdarzenia dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych został rozstrzygnięty pismem z dnia 28 marca 2008 r. nr ILPB3/423-51/08-2/MC.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach
art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
