
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2008 r. (data wpływu 5 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2007 r. został złożony ww. wniosek o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie należności z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podstawą i głównym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności rolniczej w zakresie produkcji roślinnej na własnych, bądź dzierżawionych gruntach ornych, a przede wszystkim:
- prowadzenie prac hodowlanych nad wytworzeniem nowych, bardziej plennych i wartościowych odmian roślin uprawnych,
- produkcja nasienna materiałów elitarnych i kwalifikowanych wyhodowanych własnych, a także innych odmian,
- przekazywanie nasion materiałów matecznych własnych i innych odmian do rozmnożenia w Przedsiębiorstwach Nasiennych,
- udzielanie licencji na reprodukcję odmian w kraju i za granicą,
- sprzedaż wyhodowanych odmian,
- sprzedaż i obrót materiałem siewnym własnych i innych odmian.
Wnioskodawca, ze względu na brak w PKD wyszczególnienia (zapisu) takiej działalności, po wielu konsultacjach, w Zgłoszeniu Działalności Gospodarczej, wykonywaną przez siebie działalność podał według zapisanych w PKD określeniach najbardziej zbliżonych do rodzaju swojej działalności:
- (...) - Uprawa zbóż (hodowla roślin, nasiennictwo, reprodukcja).
- (...) - Inne uprawy rolne (hodowla odmian, nasiennictwo, reprodukcja).
- (...) - Sprzedaż hurtowa nasion.
- (...) - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów.
Natomiast w zaświadczeniu o dokonaniu wpisu do ewidencji pozarolniczej działalności Wnioskodawcy
wpisano tylko tekst zawarty w PKD, który w bardzo ogólnym przybliżeniu może określać działalność w zakresie sprzedaży i obrotu materiałem siewnym:
- (...) - Sprzedaż hurtowa zboża, nasion i pasz dla zwierząt.
- (...) - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów.
Wnioskodawca, po przedłożeniu wymaganych dokumentów w Urzędzie Statystycznym, otrzymał numer identyfikacyjny Regon dla całości swojej działalności gospodarczej oraz zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego Regon dla jednostki lokalnej - gospodarstwa rolnego (dzierżawa gruntów ornych), a także zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego Regon - dla działalności handlowej.
Wnioskodawca, w zakresie działalności rolniczej, prowadzonej od ponad 12 lat, wspólnie z żoną wyhodował wiele odmian roślin rolniczych, które po przeprowadzonych kilkuletnich badaniach rejestrowych zostały wpisane do Rejestru Krajowego oraz Wspólnotowego Katalogu Odmian Roślin Rolniczych Unii Europejskiej.
Wnioskodawca wskazał, że materiały mateczne tych odmian, które zostały wyprodukowane w gospodarstwie rolnym (dzierżawa) Hodowcy, są przekazywane do dalszego rozmnożenia w gospodarstwach rolnych na elitarny materiał siewny, pod nadzorem Hodowcy i Przedsiębiorstwa Nasiennego. Zakupiony przez Przedsiębiorstwo Nasienne u Hodowcy elitarny materiał siewny (materiał bazowy) jest pod nadzorem Firmy Nasiennej rozmnażany w gospodarstwach rolnych na kwalifikowany materiał siewny, który w stopniu C 1 jest sprzedawany posiadaczom gruntów rolnych na zasiewy ich gruntów, co stanowi dalszą kontynuację działalności rolniczej. Od nabywców materiału siewnego Przedsiębiorstwo Nasienne pobiera opłatę licencyjną (hodowlaną), którą następnie przekazuje Hodowcy materiału siewnego (odmiany). Pobieranie opłaty licencyjnej nie następuje po wpisaniu odmiany do
Rejestru i uzyskaniu wyłącznego prawa do odmiany, ale dopiero po co najmniej trzykrotnym rozmnożeniu materiału Hodowcy w gospodarstwach rolnych prowadzących produkcję nasienną, która jest składnikiem działalności rolniczej.
Wnioskodawca podał, iż podstawowym celem pobierania opłat licencyjnych jest rekompensowanie kosztów prowadzonej hodowli twórczej i zachowawczej odmian roślin rolniczych.
Podano, że w odróżnieniu od Państwowych Ośrodków Hodowlanych, które od początku swojej działalności korzystały w pełni z dotacji budżetowej, a także ze środków finansowych Państwa przeznaczonych na wyposażenie i całą infrastrukturę hodowlano-nasienną oraz inne cele inwestycyjne, Wnioskodawca nie otrzymuję żadnej dotacji na pokrycie kosztów prowadzonych prac hodowlanych. Pierwsze wpływy z opłat licencyjnych Wnioskodawca uzyskał w 2006 roku w kwocie 55.000 zł, a w 2007 roku około 170.000 zł, podczas gdy koszty prac hodowlanych wynoszą około 300.000 zł
rocznie.
Wnioskodawca podał, że wpływy z opłat licencyjnych muszą pokryć nie tylko bieżące koszty roczne, ale także uregulować zaległości powstałe w ciągu 12 lat pracy prowadzonej nad hodowlą nowych odmian, które obecnie wynoszą ponad 2 min złotych.
Wnioskodawca, aby umożliwić prowadzenie prac hodowlanych nad wytworzeniem nowych odmian roślin rolniczych musiał wraz z żoną zaangażować nie tylko wszystkie własne środki finansowe wypracowane w ciągu całego okresu pracy, ale także środki całej rodziny, która teraz oczekuje na ich zwrot.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, należności z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej za reprodukcję i sprzedaż wytworzonych odmian następuje w wyniku działalności rolniczej (wytworzenie i utrzymywanie odmiany oraz produkcja materiału nasiennego), zatem są dla Hodowcy przychodem z działalności rolniczej, która zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlega opodatkowaniu.
Pobieranie opłaty licencyjnej nie następuje po wpisaniu odmiany do Rejestru i przyznania wyłącznego prawa do odmiany, ale dopiero po co najmniej trzykrotnym rozmnożeniu materiału Hodowcy w gospodarstwach rolnych prowadzących produkcję nasienną, która jest składnikiem działalności rolniczej.
Możliwość pozyskania opłaty licencyjnej (hodowlanej) następuje w ostatnim etapie wieloletniego procesu produkcji rolniczej, jest od niej całkowicie zależna i integralnie związana z działalnością rolniczą.
Pobranie opłaty licencyjnej za reprodukcję wyhodowanej odmiany jest uwarunkowane wyprodukowaniem w każdym roku nasion kwalifikowanych i tylko od tej produkcji może być naliczona.
Odmiana rośliny uprawnej jest populacją roślin o zbliżonych właściwościach biologiczno-rolniczych, jest biologiczną jednostką materialną w postaci roślin i nasion - wytworzona, utrzymywana i rozmnażana w wieloletnim i wieloetapowym procesie produkcji roślinnej, jest źródłem i nośnikiem postępu w działalności rolniczej, z którą jest w całym procesie integralnie związana.
Wytworzenie nowej odmiany rośliny rolniczej trwa od 12 do 20 lat, jest wieloletnim, pracochłonnym i kosztownym przedsięwzięciem i w całym tym okresie, jak również w czasie jej dalszego funkcjonowania (utrzymywanie odmiany, produkcja nasienna) realizowane jest w procesie działalności rolniczej, w którym odmiana jest produktem tej działalności.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należności z tytułu opłat licencyjnych i sprzedaży odmian nie są przychodem z praw majątkowych (prawa autorskie) określonych przepisami art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Stosownie do treści art. 2 ust. 2 ww. ustawy działalnością rolniczą, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Należy zatem zauważyć, że przychody z tytułu uzyskanych opłat licencyjnych nie zostały wymienione w katalogu przychodów zaliczanych do przychodów z działalności rolniczej.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) c).
Za przychód z praw majątkowych w myśl art. 18 ww. ustawy uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Należy przy tym zauważyć, że w myśl art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1300 ze zm.) posiadacz gruntów rolnych może, za opłatą uiszczaną na rzecz hodowcy, używać materiału ze zbioru jako materiału siewnego odmiany chronionej wyłącznym prawem, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. a) ww. ustawy przez hodowcę rozumie się osobę, która wyhodowała albo odkryła i wyprowadziła odmianę.
Zatem hodowca ma prawo do pobierania pożytków (tzw. opłaty licencyjnej) za korzystanie z nasion odmian przez niego wyhodowanych albo odkrytych i wyprowadzonych, w rozumieniu ww. ustawy.
Z powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż należności uzyskane z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej za reprodukcję i sprzedaż wytworzonych odmian roślin rolniczych stanowią przychody z praw majątkowych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg zasad określonych ww. ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
