Opodatkowanie przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - IPPB4/415-397/11-2/MP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.07.2011, sygn. IPPB4/415-397/11-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2011 r. (data wpływu 16.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania w ramach tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego oraz opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w działce stanowiącej drogę jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania w ramach tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.05.2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2007 r. Wnioskodawca nabył wraz z małżonką niezabudowaną działkę gruntu w drodze umowy sprzedaży oraz udział w innej niezabudowanej działce w drodze umowy darowizny. Pierwsza działka mogła być przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, druga stanowiła drogę dojazdową wewnętrzną. Obydwie działki były przedmiotem własności zbywcy. Działka przeznaczona pod zabudowę została podzielona na dwie równe części, którym nadano nowe numery. Na obydwu działkach (de facto na nabytej działce) zbudowany został dom mieszkalny o charakterze bliźniak, budowa zakończona w 2008 r., natomiast zawiadomienie o zakończeniu budowy zostało dokonane dopiero w 2011 r. Małżonkowie zameldowali się na pobyt stały w budynku w 2009 r. i są w nim zameldowani do dzisiaj.

W 2011 r. Wnioskodawca wraz z małżonką dokonali sprzedaży połowy zabudowanej działki, nabytej w 2007 r., czyli de facto jedną z działek po podziale, wraz z połową budynku mieszkalnego (połowa bliźniaka). Sprzedali także 1/10 swojego udziału w działce stanowiącej drogę dojazdową. Cena sprzedaży została ustalona łącznie za całość nieruchomości, ale wskazano, że cena za udział we współwłasności działki z drogą to 2000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł skorzystać w związku ze sprzedażą nieruchomości z tzw. ulgi meldunkowej oraz czy ulga ta dotyczy tak części budynku jak i gruntu, na którym posadowiony jest budynek...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako że do nabycia zbywanej nieruchomości doszło w 2007 r., to podatnik może skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej, która obowiązywała w latach 2007-2008. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 126 updof, wolne od podatku dochodowego były przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Przedmiotem sprzedaży jest część budynku mieszkalnego, oczywiście wraz z działką, na której ta część jest posadowiona, oraz udział w działce stanowiącej drogę.

W opinii Wnioskodawcy, część budynku nie da się sprzedać bez związanej z nim działki i stanowią one jedną, nierozerwalną całość, natomiast sprzedaż udziału w drodze stanowi de facto drugi przedmiot transakcji sprzedaży, jakkolwiek związany z tym pierwszym (praktycznie trudno sprzedać dom bez dostępu do niego).

Mając na uwadze powyższe, dochód uzyskany w części dotyczącej udziału w drodze podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Ponieważ udział został nabyty przez zbywcę w drodze darowizny, to przychód w tej części (cena ustalona na 2000 zł) będzie co do zasady równy dochodowi do opodatkowania. Natomiast dochód uzyskany ze zbycia zabudowanej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Według Wnioskodawcy, nie można akceptować stanowiska forsowanego generalnie przez organy podatkowe, że z cywilistycznego punktu widzenia mamy do czynienia ze sprzedażą nieruchomości gruntowej wraz z naniesieniem (jednej całości) natomiast z punktu widzenia prawa podatkowego ze sprzedażą dwóch przedmiotów: nieruchomości budynkowej, z którą może się wiązać zwolnienie i nieruchomości gruntowej, z którą nie będzie się wiązało prawo do zwolnienia.

Zdecydowanie przeciwko takiemu stanowisku opowiada się orzecznictwo sądów administracyjnych i można już mówić o ukształtowaniu się jednolitej linii orzeczniczej (przy czym jeden z sądów zmienił swoje stanowisko z niekorzystnego na korzystne dla podatników). Odwołując się do następujących orzeczeń: III SA/Wa 2040/09, III SA/Wa 2628/10, I SA/Gd 1353/10, I SA/OI 576/10 oraz I SA/OI 97/11 składy w nich orzekające wskazały m.in., że na gruncie polskiego porządku prawnego można wyróżnić trzy rodzaje nieruchomości: tj. nieruchomości gruntowe, nieruchomości budynkowe oraz nieruchomości lokalowe. Grunty o ile spełnione są wymagania art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego zawsze są nieruchomościami, natomiast budynki i lokale mogą stanowić nieruchomość tylko wyjątkowo, tj. jedynie w wypadkach przewidzianych wprost w przepisach. Zasadą jest, że budynki i ich części są częściami składowymi gruntu, na którym są posadowione (art. 48 Kodeksu cywilnego).

Należy zatem mówić o nieruchomości zabudowanej, np. budynkiem mieszkalnym (który nie stanowi jednak odrębnej nieruchomości), w konsekwencji przedmiotem obrotu nie jest budynek mieszkalny, lecz nieruchomość gruntowa zabudowana takim budynkiem. Co do zasady uznają, że tak samo należy transakcję cywilnoprawną postrzegać na gruncie podatku dochodowego, tzn. ulga meldunkowa powinna dotyczyć całości sprzedanej nieruchomości, tzn. gruntu i posadowionego na nim budynku mieszkalnego, jako całość, ponieważ nie mogą być przedmiotem odrębnej sprzedaży. Składy orzekające stwierdziły, iż według nich zamiarem ustawodawcy nie było, aby pojęcie budynku mieszkalnego rozumieć w oderwaniu od gruntu, z którym budynek ten jest trwale związany, a posłużenie się nim wynikało wyłącznie ze względów związanych z konstrukcją ulgi meldunkowej. Meldunku można bowiem dokonać jedynie w lokalu/budynku, a nie na gruncie (niezależnie od tego, czy jest zabudowany czy niezabudowany), czy na nieruchomości jako takiej. Nie można zatem było posłużyć się innym pojęciem. Według sądów pojęcie budynku mieszkalnego w kontekście przepisu statuującego ulgę meldunkową ma dwa znaczenia, tj. oznacza budynek mieszkalny stanowiący odrębną własność (tam gdzie jest to możliwe) oraz grunt zabudowany budynkiem mieszkalnym. Zatem zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 126 updof podlega cały dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, tj. zabudowanej budynkiem mieszkalnym działki gruntu.

Uzasadniając swoje stanowisko sądy wskazują także, że zawarty w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 updof katalog przedmiotów, których zbycie zostało zwolnione od podatku, nie jest wiernym odzwierciedleniem odpowiedniego katalogu z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, wskazującego co podlega opodatkowaniu. Dotyczy to także budynku mieszkalnego, gdzie w art. 10 zostały wymienione nieruchomości lub ich części lub udział w nieruchomości. Składy orzekające podkreślały, iż ich zdaniem wykładnia językowa nie będzie wystarczająca dla wyinterpretowania zakresu zwolnienia od podatku dochodowego w odniesieniu do analizowanego przepisu i nie mogą zaakceptować tylko takiej wykładni stosowanej przez organy podatkowe. Wobec bowiem braku w szczególności definicji nieruchomości czy budynku mieszkalnego w updof, wykładni art. 21 ust. 1 pkt 126 updof należało dokonywać łącznie z przepisami Kodeksu cywilnego, co prowadzi do przyjęcia tezy, że ulga meldunkowa powinna dotyczyć całości sprzedanego udziału w nieruchomości, tzn. gruntu czy też udziału w nim i posadowionego na nim budynku czy też udziału w takim budynku (czyli nieruchomości w rozumieniu prawa cywilnego). Na konieczność takiego rozumienia przepisu wskazuje także jego publiczne stosowanie.

Zgadzając się w całości z prezentowaną wyżej argumentacją, Wnioskodawca wskazał na jeszcze jeden aspekt sprawy. A mianowicie, organy podatkowe w niekorzystnych dla podatników stanowiskach podnoszą czasami, że gdyby zamiarem ustawodawcy było zwolnienie dochodu ze zbycia nieruchomości, a więc gruntu wraz z położonym na nim budynkiem to dałby temu wyraz w treści przepisu. Pomijając już wskazany wyżej aspekt praktyczny stosowania przepisu oraz techniczną możliwość zameldowania się na nieruchomości jako takiej, Wnioskodawca przypomina podobną sytuację, jaka miała miejsce w kontekście, tzw. ulgi odsetkowej. Otóż, zgodnie z art. 26b updof, w brzmieniu na 01 stycznia 2006 r., od podstawy opodatkowania można było odliczać wydatki na spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji związanej, m.in. z budową budynku mieszkalnego, czy zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Niby zatem jasne według rozumowania organów podatkowych - budynku i lokalu, a więc nie gruntu związanego z nimi. Oto jednak okazuje się, że ustawodawca w ust. 3 tego przepisu wyraźnie wskazuje, że odliczeniu nie podlegają jednak odsetki od kredytów wykorzystywanych na nabycie gruntów lub prawa użytkowania wieczystego gruntu związanych z inwestycją. Jeżeli zaś kredyt był wykorzystany i na inwestycję i na nabycie gruntu, to odliczeniu nie podlegały odsetki w takiej proporcji, w jakiej wydatki na grunt pozostawały w sumie wydatków. Nie można mieć zatem wątpliwości, że wtedy ustawodawca wyraźnie dał wyraz temu, że przez budynek mieszkalny czy lokal w kontekście ulgi odsetkowej nie pojmuje nieruchomości w rozumieniu Kodeksu cywilnego, ale tylko jej część będącą substancją mieszkalną. Czy zatem zasadne jest stawienie przez organy podatkowe tezy, że obecnie posługując się dokładnie tymi samymi pojęciami ustawodawca rozumie przez nie coś zgoła zupełnie innego... Zdaniem Wnioskodawcy nie i gdyby chciał, aby zwolnieniu nie był objęty dochód w części dotyczącej zbycia gruntu z budynkiem lub lokalem, to dałby temu wyraz wprost.

Podsumowując dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym podlega w całości zwolnieniu od podatku dochodowego z uwagi na zameldowanie podatników w tym budynku przez okres przekraczający 12 miesięcy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodów jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, które nastąpiło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego dla zastosowania opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, w związku z czym należy odnieść się do definicji zawartej w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 tego Kodeksu).

Mając na uwadze powyższe przepisy Kodeksu cywilnego należy stwierdzić, iż w przypadku wybudowania budynku na własnym gruncie, grunt ten wraz z budynkiem stanowi jedną rzecz (nieruchomość). Budynek trwale związany z gruntem, jako część składowa gruntu nie może być przedmiotem odrębnej własności. Wyjątek stanowią budynki wzniesione na gruncie będącym w wieczystym użytkowaniu z wniosku wynika jednak, że taka sytuacja nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie.

Oznacza to, że w przypadku odpłatnego zbycia takiej nieruchomości gruntu stanowiącego własność zbywcy, zabudowanego budynkiem mieszkalnym - w sytuacji kiedy podatnik nabył prawo własności gruntu, po czym rozpoczął budowę i wybudował na nim budynek mieszkalny, istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia gruntu, bowiem pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia gruntu, niezależnie od tego, kiedy na gruncie tym wzniesiono budynek oraz oddano go do użytku zgodnie z przepisami prawa budowlanego. W powyższym przypadku nie ma znaczenia moment wybudowania budynku a także fakt, kiedy budynek został oddany do użytku. Najistotniejsze znaczenie ma data nabycia przez Wnioskodawcę gruntu, którego budynek jest częścią składową. Za datę nabycia nieruchomości w takim wypadku uznać należy datę nabycia gruntu, niezależnie od tego kiedy na gruncie tym wybudowano budynek.

Skoro w przedmiotowej sprawie nabycie przez Wnioskodawcę działki gruntu oraz udziału w drodze dojazdowej miało miejsce w 2007 r., to dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia połowy działki wraz z połową budynku mieszkalnego (bliźniakiem) oraz udziału w drodze dojazdowej, należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ustawy).

Natomiast, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Pamiętać przy tym należy, że każdy z małżonków jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zatem każdy z nich powinien rozliczyć i wykazać przychód, koszty oraz dochód (w tym dochód zwolniony) stosownie do udziału posiadanego w będącej przedmiotem odpłatnego zbycia nieruchomości.

Jednakże zauważyć należy, iż ustawodawca przewidział w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., możliwości zwolnienia osiągniętego z tytułu odpłatnego zbycia przychodu z opodatkowania.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do budynku lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia, w przedmiotowej sprawie do dnia 30 kwietnia 2012 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w budynku mieszkalnym, który jest przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca był zameldowany na pobyt stały od 2009 r. do dzisiaj. Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca spełnił jeden z warunków uprawniających Go do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej był zameldowany na pobyt stały w zbywanym budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Jeżeli więc w przewidzianym terminie Wnioskodawca złoży oświadczenie o tym, że spełnia warunki uprawniające Go do skorzystania z ulgi meldunkowej, to ma prawo do zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie zwolniony z płacenia 19% podatku, jednakże wyłącznie w części przypadającej na sprzedany budynek mieszkalny.

Zauważyć bowiem należy, że ustawodawca, konstruując przesłanki uprawniające do skorzystania z omawianej ulgi, nie użył w ww. przepisie sformułowania nieruchomość, a posłużył się katalogiem rzeczy i praw (posiadającym walor katalogu zamkniętego), których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem.

Zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania przychód uzyskany z odpłatnego zbycia m.in. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku. Przepis ten nie obejmuje swoją dyspozycją gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym budynkiem. Oznacza to więc, że przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości w części przypadającej na grunt, udział w gruncie związany z budynkiem podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie został objęty dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 126 jako zwolniony. Istotnie, budynek mieszkalny wybudowany na gruncie jest ściśle związany z tym gruntem, tak więc sprzedaż przedmiotowego budynku musi także obejmować grunt przynależny do tego budynku. Nie oznacza to jednak, że zwolnienie na podstawie ulgi meldunkowej dotyczyć może zarówno przychodu przypadającego na sprzedany budynek jak i grunt.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy wskazuje bowiem jednoznacznie na objęcie zwolnieniem przychodu ze sprzedaży budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, a nie na objęcie zwolnieniem przychodu ze zbycia nieruchomości. Oznacza to, że brak jest prawnych podstaw do rozciągania zwolnienia również na grunt czy udział w gruncie. Przychód ze zbycia nieruchomości przypadający na grunt lub udział w gruncie związany ze zbywanym budynkiem mieszkalnym podlega zatem opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga meldunkowa) będzie przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie do wysokości przychodu uzyskanego ze sprzedaży przypadającego na budynek mieszkalny. Natomiast przychód ze sprzedaży przypadający na grunt, na którym posadowiony jest budynek mieszkalny oraz udział w działce stanowiącej drogę, podlegał będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Dodatkowo należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej wydana na podstawie złożonego wniosku interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako występującego z wnioskiem. Jeżeli natomiast Pana żona, jest zainteresowana otrzymaniem interpretacji indywidualnej, może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w swojej, indywidualnej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie