
Temat interpretacji
Czy nagrody przyznane za szczególne osiągnięcia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych czy też mogą być zakwalifikowane jako darowizna.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 roku (data wpływu 4 grudnia 2008 roku) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2008 (data wpływu 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przekazanych trenerom paraolimpijczyków oraz Wójtowi Gminy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 grudnia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przekazanych trenerom paraolimpijczyków oraz Wójtowi Gminy.
Pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. Nr ITPB2/415-1112/08-2/ENB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska. Powyższe uzupełniono w dniu 5 lutego 2009 r.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zakupił i przekazał nagrody dla trenerów paraolimpijczyków oraz dla Wójta Gminy o wartości jednostkowej przekraczającej 760 zł. Nagrody te były przyznane za szczególne dokonane osiągnięcia. Osoby które otrzymały nagrody nie łączy z Wnioskodawcą stosunek pracy ani żaden inny stosunek cywilnoprawny. Wnioskodawca nie zawierał z obdarowanymi umów o darowiznę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy nagrody przekazane osobom wskazanym we wniosku podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe nagrody należy zakwalifikować jako darowizny poczynione na rzecz Wójta Gminy i trenerów paraolimpijczyków, bowiem zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się, że przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego. Świadczenie jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona nie zobowiązuje się do jakikolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Zatem biorąc pod uwagę charakter przedmiotowy nagród należy stwierdzić, iż spełniają one warunki konieczne dla wystąpienia instytucji darowizny. Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie będą miały przepisu ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 5 tej ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Zatem obowiązek zapłaty podatku spoczywać będzie na obdarowanym. Wnioskodawca wskazał również, że zalicza się on do III grupy podatkowej, a na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 tej ustawy opodatkowaniu podlega nabycie od jednej osoby własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4902 zł. Wobec powyższego, jeżeli obdarowani dotychczas nie uzyskali od Wnioskodawcy żadnych darowizn, lub uzyskali ale w kwocie mniejszej aniżeli 4902 zł nie mają obowiązku zapłaty podatku od danej darowizny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przepisów tej ustawy nie stosuje się między innymi do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Zatem w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy kwestią niezbędną jest ustalenie czy przedmioty przekazane przez Wnioskodawcę mają charakter nagrody której opodatkowanie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też były darowizną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami) opodatkowaną według przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wskazać należy, że brak jest definicji ustawowej słowa nagroda, wobec powyższego koniecznym jest odniesienie się do definicji słownikowej. Nagroda w myśl Współczesnego Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Langenscheidt Polska, pod redakcją prof. dr hab. Bogusława Dunaj wydanie z 2007 roku. tom I str. 906 - to wartościowy przedmiot, suma pieniężna itp., będące wyróżnieniem za jakieś osiągnięcie, zwycięstwo (np. w zawodach sportowych, konkursie) lub wynagrodzenie, zapłata za wyrządzone szkody, doznane krzywdy, poniesione straty; rekompensata, odszkodowanie.
Przepisy podatkowe nie definiują również pojęcia darowizna, a zatem w przypadku nabycia tytułem darowizny należy mieć na względzie art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy zatem do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Bezpłatność oznacza, że przedmiotowa umowa jest nieekwiwalentna w tym znaczeniu, iż darczyńca nie może liczyć na żadne świadczenie wzajemne. Bezpłatności świadczenia nie należy mylić z uregulowaną w art. 893 Kodeksu cywilnego, możliwością zobowiązania obdarowanego do oznaczonego działania lub zaniechania w formie polecenia.
Jak przedstawiono we wniosku, Wnioskodawca zakupił i przekazał nagrody dla trenerów paraolimpijczyków oraz dla Wójta Gminy o wartości jednostkowej przekraczającej 760 zł. Nagrody te były przyznane za szczególne dokonane osiągnięcia. Osoby które otrzymały nagrody nie łączy z Wnioskodawcą stosunek pracy ani żaden inny stosunek cywilnoprawny. Wnioskodawca nie zawierał z obdarowanymi umów o darowiznę.
Z powyższego wynika, że nagrody przedstawione we wniosku, otrzymane za szczególne osiągnięcia nie spełniają kryteriów charakteryzujących darowiznę bowiem Wnioskodawca przekazując te świadczenia nie dokonał tego tylko po to aby nastąpiło przysporzenie majątkowe u osób nagrodzonych. Nagrody te były formą wyróżnienia, wyrażenia uznania dla osób uhonorowanych, gdyż musiały one wykazać się pewnymi osiągnięciami aby tę nagrodę otrzymać. Z samej istoty darowizny wynika, że nie powinna być ona uzależniona od dokonania jakichkolwiek czynności, ponieważ umowa darowizny utraciłaby wówczas swój szczególny charakter (za wyjątkiem polecenia zawartego w umowie darowizny).
Należy zatem uznać, że nagrody wskazane we wniosku będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Należy również wskazać, że w przedmiotowej sytuacji bez znaczenia będzie pozostawała wartość nagród, tj. fakt że ich wartość jednostkowa przekracza kwotę 760 zł , bowiem kwota ta wynika ze zwolnienia przedmiotowego uregulowanego w art. 21 ust. pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Ponieważ nagrody przedstawione we wniosku nie stanowiły wygranych w konkursach wskazanych w przepisie lub nagród związanych ze sprzedażą premiową zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sytuacji, a opodatkowaniu podlega cała wartość otrzymanej nagrody.
Nagrody podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 42a ww. ustawy, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca jest obowiązany wartość nagród wydanych osobom wskazanym we wniosku ująć w PIT-8C wystawionym tym osobom. Wnioskodawca w tym przypadku nie będzie obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota będzie stanowiła dla tych osób przychód z innych źródeł, który będą obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy w którym nagrody otrzymali.
Podkreślenia jednakże wymaga, że każdorazowo decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania konkretnej czynności ma kwalifikacja formy prawnej udzielonego świadczenia i treść konkretnej umowy wiążącej strony o ile została ona zawarta. Należy także zauważyć, że strony mogą dokonać wyboru rodzaju czynności w jaki chcą przekazać gratyfikację, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, ale także z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie. Zatem w sytuacji gdy wskazane we wniosku osoby otrzymałyby od Wnioskodawcy przedmioty na podstawie umowy darowizny, i ich otrzymanie nie byłoby uzależnione od jakiejkolwiek formy odpłatności wówczas świadczenie to mogłoby mieć charakter darowizny.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
