Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2016, sygn. IPPB2/4511-1053/15-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
Dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie realizacji przez Spółkę obowiązków płatnika w związku z dokonywanymi wypłatami z tytułu dyskonta od obligacji dla podmiotów prowadzących rachunek zbiorczy w przypadku wypłat na rzecz podatników anonimowych w oparciu o dane przekazane w ramach informacji zbiorczej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2015 r. (data wpływu 27 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie realizacji przez Spółkę obowiązków płatnika w związku z dokonywanymi wypłatami z tytułu dyskonta od obligacji dla podmiotów prowadzących rachunek zbiorczy w przypadku wypłat na rzecz podatników anonimowych w oparciu o dane przekazane w ramach informacji zbiorczej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie realizacji przez Spółkę obowiązków płatnika w związku z dokonywanymi wypłatami z tytułu dyskonta od obligacji dla podmiotów prowadzących rachunek zbiorczy w przypadku wypłat na rzecz podatników anonimowych w oparciu o dane przekazane w ramach informacji zbiorczej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem działającym na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego oferującym m.in. usługi bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej. Wnioskodawca działając jako bank powierniczy, tj. jeden z podmiotów o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005 Nr 183, poz. 1538 ze zm., dalej: Ustawa o OIF) na podstawie art. 8a ust. 1 Ustawy o OIF zamierza prowadzić rachunki zbiorcze (konta typu omnibus). Na rachunkach tych mogą być rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do osób, dla których rachunki te są prowadzone, ale należące do innej osoby lub osób.
Art. 8a ust. 2 Ustawy o OIF wskazuje rodzaje podmiotów, dla których mogą być prowadzone rachunki zbiorcze (dalej: Posiadacz rachunku). Zgodnie z treścią tego artykułu rachunki te mogą być prowadzone dla:
- osób prawnych lub innych jednostek organizacyjnych z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które wykonują zadania w zakresie centralnej rejestracji papierów wartościowych i podlegają nadzorowi właściwego organu sprawującego nadzór nad instytucjami finansowymi w państwie członkowskim albo w państwie równoważnym;
- zagranicznych firm inwestycyjnych nie prowadzących działalności maklerskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uprawnionych do prowadzenia działalności w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby;
- zagranicznych firm inwestycyjnych prowadzących działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez otwierania oddziału, uprawnionych do prowadzenia działalności w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby;
- zagranicznych osób prawnych z siedzibą w państwie równoważnym, uprawnionych do prowadzenia działalności maklerskiej w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby, nieprowadzących działalności maklerskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do treści art. 8a ust. 3 Ustawy o OIF Posiadacz rachunku zbiorczego nie jest uważany za uprawnionego z zapisanych na tym rachunku zdematerializowanych papierów wartościowych. Przepis ten wskazuje także, iż do ustalania osób uprawnionych z takich papierów wartościowych nie stosuje się przepisów prawa polskiego. Za osobę uprawnioną ze zdematerializowanych papierów wartościowych zapisanych na takim rachunku (dalej: Podatnik, Osoba uprawniona) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważana jest osoba fizyczna albo osoba prawna wskazana Prowadzącemu rachunek przez Posiadacza rachunku jako osoba uprawniona ze zdematerializowanych papierów wartościowych zapisanych na tym rachunku w liczbie wynikającej z tego wskazania (art. 8a ust. 4 Ustawy o OIF).
Świadczenia wynikające ze zdematerializowanych papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym, otrzymane bezpośrednio lub pośrednio od emitentów, podmiot prowadzący rachunek zbiorczy przekazuje lub stawia do dyspozycji wyłącznie posiadaczowi tego rachunku. Natomiast Osobom uprawnionym z papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym nie przysługuje wobec podmiotu prowadzącego ten rachunek zbiorczy roszczenie o wydanie tych świadczeń.
Przepisy Ustawy o PIT oraz Ustawy o CIT nakładają na Prowadzącego rachunek obowiązki płatnika podatku dochodowego pobieranego z tytułu wypłat niektórych świadczeń na rzecz Osób uprawnionych z papierów wartościowych zapisanych na prowadzonych przez niego rachunkach zbiorczych (podatników), dokonywanych za pośrednictwem posiadaczy tych rachunków. Zgodnie z brzmieniem przepisów, zryczałtowany podatek będzie pobierany przez Wnioskodawcę w dniu przekazania należności z danego tytułu do dyspozycji Posiadacza rachunku zbiorczego.
Stosownie do regulacji art. 8b ust. 3 Ustawy o OIF, Podmiot prowadzący rachunek zbiorczy może żądać od posiadacza rachunku zbiorczego przekazania mu danych dotyczących osób uprawnionych z rejestrowanych na tym rachunku papierów wartościowych, w zakresie niezbędnym dla prawidłowego wykonania przez podmiot prowadzący rachunek zbiorczy przewidzianych w przepisach prawa podatkowego obowiązków związanych z powstałymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązaniami podatkowymi tych osób. Posiadacz rachunku zbiorczego, który nie posiada danych dotyczących takich osób, przekazuje podmiotowi prowadzącemu rachunek zbiorczy informację określającą odrębnie liczbę papierów wartościowych należących do osób fizycznych oraz do podatników podatku dochodowego od osób prawnych, według stanu na dzień określony przez podmiot prowadzący rachunek zbiorczy.
W związku z powyższym, w praktyce mogą mieć miejsce następujące sytuacje:
- sytuacja, w której Posiadacz rachunku będzie dysponował danymi umożliwiającymi identyfikację osób uprawnionych z papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym (dalej: Podatnicy ujawnieni),
- sytuacja, w której Posiadacz rachunku nie będzie dysponował informacjami pozwalającymi na identyfikację osób uprawnionych z papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym (dalej: Podatnicy anonimowi).
Przedmiotem niniejszego zapytania są obowiązki Wnioskodawcy, jako płatnika, w odniesieniu do wypłaty świadczeń na rzecz Podatników anonimowych z tytułu dochodów / przychodów z odsetek od papierów wartościowych takich jak obligacje dyskontowe, lub obligacje dyskontowo - odsetkowe (dalej: Obligacje). Wnioskodawca zauważa, że w praktyce gospodarczej, dochody i przychody z odsetek od papierów wartościowych, o których mowa powyżej, mogą mieć dwojaką formę: wynagrodzenie z papierów wartościowych może być wypłacane albo w formie odsetek, albo w postaci dyskonta. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą jego obowiązków jako płatnika w sytuacji dokonywania wypłat na rzecz Podatników anonimowych, będących podatnikami PIT oraz podatnikami CIT z tytułu papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych w okolicznościach, gdy wynagrodzeniem dla podatnika (jego przychodem podatkowym) będzie kwota dyskonta.
Właściwe obliczenie przez Wnioskodawcę podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym oraz pobranie i odprowadzenie należnego podatku w prawidłowej kwocie od wypłat należności na rzecz Podatników anonimowych będzie wymagało uzyskania przez Wnioskodawcę informacji o wysokości kwot (innych niż sama kwota wypłacanego świadczenia) wpływających na podstawę opodatkowania - w tym, przede wszystkim, wydatków poniesionych na nabycie lub objęcie przedmiotowych papierów wartościowych. W celu uzyskania ww. danych, Wnioskodawca będzie występował z formalnym, pisemnym zapytaniem do Posiadacza rachunku. W odniesieniu do wypłaty świadczeń na rzecz Podatników anonimowych z tytułu Obligacji, Posiadacz rachunku będzie przekazywał Wnioskodawcy informację zbiorczą, w której określona będzie odrębnie:
- liczba papierów wartościowych należących do osób fizycznych;
- liczba papierów wartościowych należących do podatników podatku dochodowego od osób prawnych; oraz
- zbiorczą informację o koszcie nabycia Obligacji przez Podatników na rynku pierwotnym lub wtórnym według stanu na dzień określony przez podmiot prowadzący rachunek (dalej: Informacja zbiorcza).
W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie potwierdzić prawidłowość swojego przyszłego postępowania w zakresie obowiązków płatnika, związanych z wypłatami z tytułu dyskonta od Obligacji zapisanych na rachunkach zbiorczych w odniesieniu do Podatników anonimowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
- Czy w świetle przepisów art. 26 ust. 1, ust. 2a i ust. 2b w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT oraz przepisów art. 30a ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 4d w zw. z art. 5a pkt 12 Ustawy o PIT, Wnioskodawca, jako płatnik w przypadku wypłat z tytułu dyskonta od Obligacji zapisanych na rachunku zbiorczym na rzecz Podatników anonimowych w celu obliczenia, poboru i wpłaty podatku, tj. ustalenia wartości dyskonta, będzie uprawniony do oparcia się o dane przekazane w ramach Informacji zbiorczej, obejmującej informacje o zbiorczym koszcie nabycia Obligacji przez Podatników anonimowych na rynku pierwotnym lub wtórnym...
- Czy Wnioskodawca, działając jako płatnik, będzie uprawniony do traktowania Informacji zbiorczej uzyskanej od Posiadacza rachunku tak, jakby uzyskana była od Podatnika a w konsekwencji w razie zawinionego przekazania nieprawidłowych danych, Wnioskodawca nie będzie, w świetle art. 30 § 1 w zw. z § 5 Ordynacji podatkowej ponosił odpowiedzialności za niepobrany podatek...
Niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w przedmiocie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania Nr 1 wniosku. W przedmiocie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Zdaniem Wnioskodawcy,
- W świetle przepisów art. 26 ust. 1, ust. 2a i ust. 2b w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT oraz przepisów art. 30a ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 4d w zw. z art. 5a pkt 12 Ustawy o PIT, Wnioskodawca, jako płatnik w przypadku wypłat z tytułu dyskonta od Obligacji zapisanych na rachunku zbiorczym na rzecz Podatników anonimowych w celu obliczenia, poboru i wpłaty podatku, tj. ustalenia wartości dyskonta, będzie uprawniony do oparcia się o dane przekazane w ramach informacji zbiorczej, obejmującej informacje o zbiorczym koszcie nabycia Obligacji przez Podatników anonimowych na rynku pierwotnym lub wtórnym.
Wprowadzenie rachunków zbiorczych do polskiego systemu prawa
Dnia 1 stycznia 2012 r. weszły w życie znowelizowane przepisy Ustawy o OIF, wprowadzone Ustawą z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2011 nr 234 poz. 1391, dalej: Ustawa o zmianie ustawy o OIF). W wyniku tej nowelizacji dodano do Ustawy o OIF m.in. art. 8a, który umożliwia prowadzenie przez wybrane podmioty w ramach depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski rachunków zbiorczych. Na rachunkach tych, jak wskazano powyżej, mogą być rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do osób, dla których rachunki te są prowadzone, lecz należące do innej osoby lub osób (Osób uprawnionych).
Jak wskazano w uzasadnieniu Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 22 lipca 2011 r. (dalej: Projekt), który po etapie prac legislacyjnych został uchwalony jako Ustawa o zmianie ustawy o OIF, celem wprowadzenia zmian był fakt, iż wprowadzenie rachunków zbiorczych otwiera rynek dla nowych inwestorów, ułatwia inwestowanie i w konsekwencji zwiększa napływ kapitału poprzez istotne podniesienie atrakcyjności oraz dostępności rynku z punktu widzenia inwestorów, emitentów i pośredników zagranicznych, rynki z wielopoziomowym systemem rejestracji są postrzegane jako łatwiej dostępne.
Ponadto, jak podkreśla się w piśmiennictwie
(por. M. Wierzbowski, L. Sobolewski, P. Wajda (red.), Ustawa o obrocie
instrumentami finansowymi
- obniżenie kosztów usług finansowych, skoro jeden rachunek potrzebny jest tylko dla większej liczby inwestorów, co oczywiście redukuje znacznie koszty odnoszące się do utrzymywania rachunku, jak też do transferów dokonywanych z jego wykorzystaniem,
- możliwość wykonywania przez posiadacza takiego rachunku praw głosu, tudzież innych uprawnień korporacyjnych na rachunek więcej niż jednego inwestora, co z kolei
- ogranicza obowiązki emitenta papierów wartościowych - z punktu widzenia ekonomiki działania - ponieważ wchodzi on w relacje z jednym tylko podmiotem, nie zaś z wieloma, jako że zobowiązany jest on rozpoznawać. tj. identyfikować, jedynie posiadacza rachunku, nie rzeczywistych uprawnionych .
Analiza funkcjonowania rachunków zbiorczych omnibus pokazuje, iż w większości przypadków Osoby uprawnione, korzystające z rachunków zbiorczych chcą zachować swoja anonimowość (Podatnicy anonimowi). Zauważyć należy, iż Ustawodawca dostrzegł tę praktykę rynkową. W Projekcie wskazano bowiem, że cechą charakterystyczną wskazanych rachunków jest to, że dopuszczają możliwość, iż nie będą one pozwalać na identyfikację osób uprawnionych z zapisanych na nich papierów wartościowych. Taka struktura rachunków papierów wartościowych, w której Osoby uprawnione nie ujawniają swojej tożsamości, jest w praktyce preferowanym modelem wśród inwestorów zagranicznych z uwagi na to, że pozwala na zaoferowanie klientom bardziej atrakcyjnych warunków usług powierniczych poprzez zwiększoną efektywność operacyjną. Konsekwencja powyższego jest taka redakcja przepisu art. 8b ust. 3 Ustawy o OIF, która przewiduje, że Posiadacz rachunku zbiorczego, który nie posiada danych dotyczących takich osób, przekazuje podmiotowi prowadzącemu rachunek zbiorczy informację określająca odrębnie liczbę papierów wartościowych należących do osób fizycznych oraz do podatników podatku dochodowego od osób prawnych, według stanu na dzień określony przez podmiot prowadzący rachunek zbiorczy. Powyższe implikuje wskazane dalej konsekwencje na gruncie Ustawy o PIT jak i Ustawy o CIT zarówno dla Prowadzącego rachunek, jak i Posiadacza rachunku.
Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego na podstawie obowiązujących przepisów.
Zgodnie z treścią art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Rozwinięciem powyższego w zakresie wypłat niektórych świadczeń z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych są przepisy szczegółowe Ustawy o PIT (art. 41) i Ustawy o CIT (art. 26), w myśl których obowiązki płatnika podatku dochodowego ciążą w takiej sytuacji na Prowadzącym rachunek.
Na podstawie art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a; 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
W myśl ust. 4d wskazanego artykułu, Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
Stosownie zaś do regulacji ust. 10 tego artykułu, W zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane. Podatek pobiera się w dniu przekazania należności z danego tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego.
W świetle art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT 19% zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się, z zastrzeżeniem art. 52a, m.in. od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych.
W odniesieniu zaś do przepisów Ustawy o CIT, wskazać należy, iż z art. 26 ust. 1 wynika, że Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. la-le. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo nie pobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.
Należy podkreślić, że przepisy Ustawy o PIT oraz Ustawy o CIT w sposób szczególny regulują zasady poboru podatku od wypłacanych należności następujących na rzecz osób uprawnionych będących Podatnikami anonimowymi za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rachunek zbiorczy.
Art. 30a ust. 2a
ustawy o PIT stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu należności,
o których mowa w ust. 1 pkt 2 . Podatek
pobierany jest według stawki 19%. Odnosząc się do
ustawy o CIT, stosownie do regulacji art. 26 ust. 2a tej ustawy, w
przypadku gdy wypłata należności z tytułu określonego w art. 21 ust. 1
lub w art. 22 ust. 1 dokonywana jest na rzecz podatników będących
osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach
zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie
przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, podatek, o
którym mowa w ust. 1. płatnik pobiera w wysokości wynikającej z art. 21
ust. 1 albo art. 22 ust. 1 od łącznej wartości dochodów (przychodów)
przekazanych przez niego na rzecz wszystkich takich podatników za
pośrednictwem posiadacza rachunku zbiorczego.(...). W przypadku wypłaty
z tytułu odsetek, o których mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy o CIT stawka
zryczałtowanego podatku wynosi 20%. W konsekwencji,
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na powołane powyżej
przepisy Ustawy o PIT i Ustawy o CIT, będzie on płatnikiem podatku
dochodowego pobieranego z tytułu wypłat świadczeń wskazanych w
zdarzeniu przyszłym Obligacji zapisanych na rachunkach zbiorczych. Jak
wskazuje się zaś w uzasadnieniu Projektu zmiany Ustawy o OIF w
odniesieniu do Anonimowych podatników w celu prawidłowego obliczenia
podstawy opodatkowania podatki te będą naliczane według ich stawki
podstawowej w taki sposób, jakby całość świadczenia wypłacanego z
danego tytułu na rzecz wszystkich posiadaczy papierów zarejestrowanych
na tym samym rachunku zbiorczym, była wypłacana jednej osobie (art. 30a
ust.2a ustawy PIT oraz art. 26 ust. 2a ustawy CIT). Zasady obliczania podstawy opodatkowania (dochodu /
przychodu) z tytułu wypłat dyskonta od Obligacji. Jak
wynika z powołanych powyżej regulacji, w przypadku dokonywania wypłat
należności na rzecz Podatników Anonimowych będących osobami
uprawnionymi z papierów wartościowych rejestrowanych na rachunku
zbiorczym - zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych - Wnioskodawca
będzie zobowiązany do pobrania podatku w odpowiedniej wysokości od
łącznej wartości dochodów (przychodów) przekazanych przez niego na
rzecz wszystkich takich podatników za pośrednictwem posiadacza rachunku
zbiorczego. W konsekwencji, w celu prawidłowego wywiązania się z
funkcji płatnika, Wnioskodawca powinien określić łączną wartość
dochodów (przychodów) przekazanych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem
Posiadacza rachunku zbiorczego na rzecz Podatników Anonimowych. Prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania ma szczególnie
znaczenie w przestawionym opisie zdarzenia przyszłego, gdzie
wynagrodzeniem (rzeczywistym dochodem z papieru wartościowego) Osoby
uprawnionej z tytułu Obligacji zapisanych na rachunku zbiorczym jest
kwota dyskonta. W Ustawie o PIT pojęcie dyskonta
zostało przez ustawodawcę wyraźnie zdefiniowane. Zgodnie z art. 5a pkt
12 Ustawy PDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o dyskoncie - (...) oznacza
to różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez
emitenta a wydatkami poniesionymi na nabycie papieru wartościowego na
rynku pierwotnym lub wtórnym, o w przypadku nabycia papieru
wartościowego w drodze spadku lub darowizny - różnicę między kwotą
uzyskaną z wykupu a wydatkami poniesionymi przez spadkodawcę lub
darczyńcę na nabycie tego papieru wartościowego. W
świetle art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy PDOF, do przychodów z kapitałów
pieniężnych zalicza się m.in. odsetki / dyskonto od papierów
wartościowych. Natomiast art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy
o PIT stanowi, że od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i
dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany
podatek dochodowy. Ustęp 3 tego artykułu precyzuje, że jeżeli nie jest
możliwa identyfikacja poszczególnych wykupywanych papierów
wartościowych, przyjmuje się, że kolejno są to papiery wartościowe
począwszy od nabytych przez podatnika najwcześniej (FIFO). W przeciwieństwie do Ustawy o PIT, Ustawa o CIT nie
definiuje pojęcia dyskonta. Natomiast, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1
ustawy o CIT Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników; o których mowa w art. 3
ust. 2, przychodów z odsetek (...) ustala się w wysokości 20%
przychodów. Choć przepisy ustawy o CIT nie wskazują
literalnie na opodatkowanie przychodów z tytułu dyskonta, to
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, w której w ustawie o
CIT mowa jest o odsetkach, nie było potrzeby odwoływać się do pojęcia
dyskonta. Jak wskazuje się bowiem w doktrynie (K. Winiarski W związku z tym, jak wskazuje się w
interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 sierpnia 2012
r. (sygn. IPPB5/423-471/12-2/AM) Nie powinno (...) ulegać wątpliwości,
że w zakresie znaczeniowym odsetek mieści się wynagrodzenie wypłacane
posiadaczowi dłużnych papierów wartościowych w postaci dyskonta.
Operacja dyskontowania jednostki kapitału jest operacją dualną do
operacji oprocentowania jednostki kapitału, a własności funkcji
dyskontowania jednostki kapitału wynikają z własności funkcji
oprocentowania jednostki kapitału. Dyskontowanie jest zatem
odwrotnością kapitalizacji, czyli szukania obecnej wartości przyszłych
(oczekiwanych) dochodów. (...) Za prawidłowością dokonanej wykładni,
opartej na dorobku doktryny prawa podatkowego, przemawia również treść
umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz Komentarz do Modelowej
Konwencji OECD, jak również art. 2 lit. a implementowanej do polskiego
porządku prawnego dyrektywy Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w
sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz
należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych państw
członkowskich (Dz. Urz. UE L157 z 26.06.2003 z późn. zm.), dla których
wspólnym mianownikiem jest szerokie rozumienie terminu odsetki jako
przychodu z wszelkiego rodzaju roszczeń (wierzytelności). Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy również na
gruncie Ustawy o CIT w zakresie pojęcia odsetek, o których mowa w art.
21 ust 1 pkt 1, mieści się pojęcie dyskonta, będącego wynagrodzeniem
posiadacza z tytułu papierów wartościowych. W
konsekwencji, mając na uwadze powołane powyżej regulacje, nie budzi
wątpliwości, że ustalenie podstawy opodatkowania jaką jest w
przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego dyskonto wymaga posiadania
przez Wnioskodawcę, jako płatnika, informacji o cenie emisyjnej lub
cenie nabycia papieru wartościowego przez Podatnika. Taka informacja
przekazywana będzie Prowadzącemu rachunek na jego żądanie przez
Posiadacza rachunku w ramach Informacji zbiorczej. Taki wniosek należy także wyprowadzić z redakcji art. 30a
ust. 2a ustawy o PIT, który odnosi się do poboru przez płatnika podatku
od należności wypłacanych uprawnionym z instrumentów przechowywanych na
rachunkach zbiorczych, w przypadku gdy uprawnieni z tych instrumentów
nie zostali ujawnieni płatnikowi. Przepis ten bowiem w sposób wyraźny
odnosi się do wymienionych tam rodzajów należności wypłacanych przez
Płatnika jako do dochodów (przychodów). Otóż w przypadku wypłaty
należności na rzecz podatników nieujawnionych, gdyby racjonalny
ustawodawca nie wymagał od płatników, aby ci podczas poboru podatku
uwzględniali ujawnione w informacji zbiorczej koszty uzyskania tych
należności przypisane do nieujawnionych uprawnionych, wówczas przepis
ten powinien posługiwać się literalnie wyłącznie terminem przychody.
Fakt, iż przepis ten posługuje się przede wszystkim terminem dochody
wskazuje, że w odniesieniu do dyskonta od papierów wartościowych, czy
np. należności z tytułu udziału w funduszach kapitałowych Płatnik
winien posługiwać się w odniesieniu do uprawnionych nieujawnionych
informacją zbiorczą i pobierać podatek od faktycznych dochodów, a więc
kwot uwzględniających koszty ich uzyskania oraz pobierać podatek od
przychodów wyłącznie w przypadku takich należności, w odniesieniu do
których systemowo koszt ich uzyskania nie występuje (np. odsetki,
dywidendy). Ponadto, przyjęcie podejścia, w myśl
którego Prowadzący rachunek nie uwzględnia przekazanej mu w ramach
Informacji zbiorczej informacji dotyczącej kosztu nabycia Obligacji i
pobiera podatek od kwoty brutto, tj. kwoty wykupu papieru wartościowego
przez emitenta, bez pomniejszenia jej o cenę zakupu papieru
wartościowego przez Podatnika na rynku pierwotnym lub wtórnym,
godziłoby w opłacalność lokowania na rachunkach zbiorczych takich
instrumentów jak wskazane we wniosku. Zyskiem Podatnika każdorazowo
jest bowiem właśnie dyskonto i od tej wartości Płatnik zobowiązany jest
pobrać podatek dochodowy. Potencjalny pobór podatku od całości wypłaty
spowodowałby zaś, iż Podatnicy mogliby nie odzyskać nawet kwoty
zainwestowanej. W wyniku powyższego, Wnioskodawca
stoi na stanowisku, że podstawę opodatkowania z tytułu należności
wypłacanych na rzecz Podatników anonimowych będącymi Osobami
uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym
stanowić będzie kwota dyskonta rozumiana jako różnica między kwotą
uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta, a kwotą
wydatków poniesionych na nabycie papieru wartościowego na rynku
pierwotnym lub wtórnym określoną w przekazanej wnioskodawcy Informacji
zbiorczej. Tak ustalona wartość dyskonta będzie
opodatkowana: Informacja zbiorcza przekazywana przez
Posiadacza rachunku. Zgodnie z treścią powoływanego
wcześniej art. 8b ust. 3 Ustawy o OIF, Podmiot prowadzący rachunek
zbiorczy może żądać od posiadacza rachunku zbiorczego przekazania mu
danych dotyczących osób uprawnionych z rejestrowanych na tym rachunku
papierów wartościowych, w zakresie niezbędnym dla prawidłowego
wykonania przez podmiot prowadzący rachunek zbiorczy przewidzianych w
przepisach prawa podatkowego obowiązków związanych z powstałymi na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązaniami podatkowymi tych
osób. Posiadacz rachunku zbiorczego, który nie posiada danych
dotyczących takich osób, przekazuje podmiotowi prowadzącemu rachunek
zbiorczy informacje określająca odrębnie liczbę papierów wartościowych
należących do osób fizycznych oraz do podatników podatku dochodowego od
osób prawnych, według stanu na dzień określony przez podmiot prowadzący
rachunek zbiorczy. W ocenie Wnioskodawcy, odczytując
przepis literalnie, w odniesieniu do Podatników anonimowych, którzy jak
wskazuje praktyka rynkowa są osobami najczęściej korzystającymi z
rachunków, w celu zadośćuczynienia obowiązkom wynikającym z art. 8b
ust. 3 Ustawy o OIF Posiadacz rachunku zobowiązany jest przekazać
informację określającą: Ponadto, w celu umożliwienia Wnioskodawcy
obliczenia prawidłowej podstawy opodatkowania, Posiadacz rachunku
będzie przekazać Wnioskodawcy także zbiorczą informację o kosztach
nabycia przez Podatników Anonimowych Obligacji na rynku pierwotnym lub
wtórnym według stanu na dzień określony przez podmiot Prowadzący
rachunek. Konsekwencją braku przekazania powyższej
informacji może być brak możliwości prawidłowego obliczenia podstawy
opodatkowania. Takiej sytuacji dotyczy interpretacja Dyrektora Izby
Skarbowej w Warszawie wydana dnia 12 września 2012 r. (sygn.
IPPB2/415-550/12-4/MG), wydana w zakresie obowiązków Prowadzącego
rachunek w stanie faktycznym, w którym jedynymi informacjami znanymi
Wnioskodawcy będą: status podatkowy podatnika (osoba fizyczna lub
podatnik podatku dochodowego od osób prawnych) oraz kwota dokonywanej
wypłaty. We wskazanej interpretacji uznano, iż taka informacja nie
pozwoli Wnioskodawcy na prawidłowe obliczenia podstawy opodatkowania
niektórych świadczeń wypłacanych z rachunków zbiorczych i odprowadzenie
podatku w prawidłowej wysokości, tj. od dyskonta od papierów
wartościowych, ponieważ informacje o cenie zakupu papieru wartościowego
nie będą Wnioskodawcy znane. Jednakże, z
przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika,
w ramach Informacji zbiorczej Posiadacz rachunku będzie przekazywał
także powyżej wskazaną informację pozwalającą na prawidłowe ustalenie
dyskonta. W ocenie Wnioskodawcy, w celu obliczenia prawidłowego
obliczenia dyskonta powinien on bowiem dysponować dwoma informacjami,
tj.: Z uwagi na powyższe należy uznać, że Informacja zbiorcza
przekazana przez Posiadacza rachunku, w której określi on odrębnie
liczbę papierów wartościowych należących do osób fizycznych oraz liczbę
papierów wartościowych należących do podatników podatku dochodowego od
osób prawnych, według stanu na dzień określony przez Prowadzącego
rachunek oraz zawrze zbiorczą informację o koszcie nabycia przez
Podatników anonimowych Obligacji na rynku pierwotnym lub wtórnym,
będzie wystarczająca do prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania w
postaci dyskonta od tych papierów wartościowych. W konsekwencji,
Wnioskodawca będzie naliczał i pobierał zryczałtowany podatek PIT i CIT
należny od wypłat na rzecz Podatników anonimowych od tak ustalonej
łącznej kwoty dyskonta, będącej podstawą opodatkowania. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko
Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia
przyszłego jest nieprawidłowe. Wnioskodawca działając
jako bank powierniczy, tj. jeden z podmiotów o których mowa w art. 4
ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z 29 lipca 2005
r. (Dz. U. 2014, poz. 1538 z późn. zm.) na podstawie art. 8a ust. 1 ww.
ustawy zamierza prowadzić rachunki zbiorcze (konta typu omnibus).
Rachunki zbiorcze charakteryzują się tym, że mogą być na nich
rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do
osób, dla których rachunki te są prowadzone, ale należące do innej
osoby lub osób. Podmiot, dla którego prowadzony jest
rachunek zbiorczy (posiadacz rachunku zbiorczego), nie jest uważany za
uprawnionego z zapisanych na tym rachunku zdematerializowanych papierów
wartościowych. Z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, do ustalania osób
uprawnionych z takich papierów wartościowych nie stosuje się przepisów
prawa polskiego ( art. 8a ust. 3ww. ustawy). Osoba
wskazana podmiotowi prowadzącemu rachunek zbiorczy przez posiadacza
tego rachunku jako osoba uprawniona z papierów wartościowych zapisanych
na takim rachunku jest uważana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
za osobę uprawnioną ze zdematerializowanych papierów wartościowych
zapisanych na tym rachunku w liczbie wynikającej z tego wskazania (art.
8a ust. 4 ww. ustawy). Natomiast w myśl art. 8a ust.
6 ww. ustawy świadczenia wynikające ze zdematerializowanych papierów
wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym, otrzymane bezpośrednio
lub pośrednio od emitentów, podmiot prowadzący rachunek zbiorczy
przekazuje lub stawia do dyspozycji wyłącznie posiadaczowi tego
rachunku. Osobom uprawnionym z papierów wartościowych zapisanych na
rachunku zbiorczym nie przysługuje wobec podmiotu prowadzącego ten
rachunek zbiorczy roszczenie o wydanie tych świadczeń. Podmiot prowadzący rachunek zbiorczy może żądać od
posiadacza rachunku zbiorczego przekazania mu danych dotyczących osób
uprawnionych z rejestrowanych na tym rachunku papierów wartościowych, w
zakresie niezbędnym dla prawidłowego wykonania przez podmiot prowadzący
rachunek zbiorczy przewidzianych w przepisach prawa podatkowego
obowiązków związanych z powstałymi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej zobowiązaniami podatkowymi tych osób. Posiadacz rachunku
zbiorczego, który nie posiada danych dotyczących takich osób,
przekazuje podmiotowi prowadzącemu rachunek zbiorczy informację
określającą odrębnie liczbę papierów wartościowych należących do osób
fizycznych oraz do podatników podatku dochodowego od osób prawnych,
według stanu na dzień określony przez podmiot prowadzący rachunek
zbiorczy (art. 8b ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie z art.
9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu
podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem
dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od
których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru
podatku. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy
źródłami przychodów są: kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym
odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit.
a)-c). W świetle art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy PDOF, do
przychodów z kapitałów pieniężnych zalicza się m.in. odsetki / dyskonto
od papierów wartościowych. Należy podkreślić, że w
rozumieniu art. 5a pkt 12 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o
dyskoncie - oznacza to różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru
wartościowego przez emitenta a wydatkami poniesionymi na nabycie
papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym, a w przypadku
nabycia papieru wartościowego w drodze spadku lub darowizny różnicę
między kwotą uzyskaną z wykupu a wydatkami poniesionymi przez
spadkodawcę lub darczyńcę na nabycie tego papieru wartościowego; Natomiast art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT stanowi, że od
uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów
wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Przepisy ust. 1 pkt 15 stosuje się z uwzględnieniem umów o
unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita
Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej
umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie
(niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem
udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika
uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30a ust. 2 ww.
ustawy). Od dochodów (przychodów) z tytułu
należności, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 4 lub 5, przekazanych na
rzecz podatników uprawnionych z papierów wartościowych zapisanych na
rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi
ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 5a pkt
11, podatek, o którym mowa w ust. 1, płatnik pobiera według stawki
określonej w ust. 1 od łącznej wartości dochodów (przychodów)
przekazanych przez niego na rzecz wszystkich takich podatników za
pośrednictwem posiadacza rachunku zbiorczego (art. 30a ust. 2a ww.
ustawy). Zgodnie z art. 5a pkt 27 ilekroć w ustawie
jest mowa o rachunku zbiorczym oznacza to rachunek zbiorczy w
rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi; Na mocy art. 30a ust. 6 ustawy
zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i
9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z
zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e. Na podstawie art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT płatnicy, o
których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek
dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do
dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów
określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a; 13 i 16 oraz art. 30a
ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. W myśl
ust. 4d wskazanego artykułu, zryczałtowany podatek dochodowy od
dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w
zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24
ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o
którym mowa w art. 30a ust 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy,
podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników,
jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi
zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika
następuje za pośrednictwem tych podmiotów. Stosownie
zaś do regulacji ust. 10 tego artykułu, w zakresie papierów
wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami
zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust 1 pkt
4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art.
24 ust 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o
którym mowa w art. 30a ust 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki
zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są
wypłacane. Podatek pobiera się w dniu przekazania należności z danego
tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jako podmiot prowadzący
rachunki zbiorcze na których będą zapisane papiery wartościowe będzie
dokonywał wypłat m.in. z tytułu dyskonta od obligacji zapisanych na
rachunku zbiorczym na rzecz podatków anonimowych. Świadczenia
wynikające ze zdematerializowanych papierów wartościowych zapisanych na
rachunku zbiorczym, otrzymane bezpośrednio lub pośrednio od emitentów,
Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący rachunek zbiorczy będzie
przekazywał lub stawiał do dyspozycji wyłącznie posiadaczowi tego
rachunku, bowiem osobom uprawnionym z papierów wartościowych zapisanych
na rachunku zbiorczym nie przysługuje wobec podmiotu prowadzącego ten
rachunek zbiorczy roszczenie o wydanie tych świadczeń. Zryczałtowany
podatek będzie pobierany przez Wnioskodawcę jako płatnika podatku
dochodowego od osób fizycznych w dniu przekazania należności danego
tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego. Wnioskodawca
wskazał, że może zaistnieć sytuacja, w której posiadacz rachunku nie
będzie dysponował informacjami pozwalającymi na identyfikację osób
uprawnionych z papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym.
Właściwe obliczenie przez Wnioskodawcę podstawy opodatkowania podatkiem
dochodowym oraz pobranie i odprowadzenie należnego podatku w
prawidłowej kwocie od wypłat należności na rzecz Podatników anonimowych
będzie wymagało uzyskania przez Wnioskodawcę informacji o wysokości
kwot (innych niż sama kwota wypłacanego świadczenia) wpływających na
podstawę opodatkowania - w tym, przede wszystkim, wydatków poniesionych
na nabycie lub objęcie przedmiotowych papierów wartościowych. W celu
uzyskania ww. danych, Wnioskodawca będzie występował z formalnym,
pisemnym zapytaniem do posiadacza rachunku. W odniesieniu do wypłaty
świadczeń na rzecz Podatników anonimowych z tytułu Obligacji, posiadacz
rachunku będzie przekazywał Wnioskodawcy informację zbiorczą, w której
określona będzie odrębnie, liczba papierów wartościowych należących do
osób fizycznych, oraz zbiorczą informację o koszcie nabycia obligacji
przez Podatników na rynku pierwotnym lub wtórnym według stanu na dzień
określony przez podmiot prowadzący rachunek. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą jego obowiązków jako
płatnika w sytuacji dokonywania wypłat na rzecz Podatników anonimowych,
będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu
papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych w
okolicznościach, gdy wynagrodzeniem dla podatnika (jego przychodem
podatkowym) będzie kwota dyskonta. Mając na uwadze
wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawiony opis zdarzenia
przyszłego organ podatkowy stwierdza, co następuje. Organ podatkowy zauważa, że dodany przez ustawodawcę w art.
30a ustęp 2a, dotyczy obowiązku płatnika do poboru zryczałtowanego
podatku dochodowego w wysokości 19% od całości kwoty wypłaconej na
rzecz posiadacza rachunku na podstawie informacji, które papiery
wartościowe są własnością osób fizycznych w przypadku braku danych
dotyczących identyfikacji osób uprawnionych z papierów
wartościowych. Zatem należy mieć na uwadze, że w
przypadku przekazywanych wypłat na rzecz podatników uprawnionych z
papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których
tożsamość nie została płatnikowi ujawniona (anonimowych), płatnik ma
obowiązek dokonać poboru podatku według stawki określonej w ww. art.
30a ust. 1 od łącznej wartości dochodów (przychodów) przekazanych przez
niego na rzecz wszystkich takich podatników za pośrednictwem posiadacza
rachunku zbiorczego. Z powyższego wynika, że brak
danych umożliwiających identyfikację osób uprawnionych z papierów
wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym uniemożliwia pobranie
podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłat z tytułu przychodu w
postaci dyskonta od obligacji na podstawie zbiorczej informacji o
koszcie nabycia obligacji przez anonimowych podatników. Ponadto organ podatkowy zauważa, że podatek od przychodu z
dyskonta jest obliczany od różnicy między ceną zakupu danego papieru
wartościowego na rynku pierwotnym, jak i wtórnym, a kwotą uzyskiwaną z
tytułu wykupu przedmiotowego papieru wartościowego. Ceną zakupu, o
której wyżej mowa, jest kwota wydatkowana przez nabywcę danego papieru
wartościowego za jego wartość nominalną. W świetle
powyższego aby dokonać ustalenia przychodu z dyskonta należy posiadać
wiedzę o koszcie nabycia danego papieru wartościowego (obligacji),
którą należy odonieść do kwoty uzyskanej z wykupu danego papieru
wartościowego, tj. pomniejszyć ją o cenę zakupu tego papieru
wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym. Tak uzyskany przychód
podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób
fizycznych, bowiem jak wskazano powyżej na mocy art. 30a ust. 6 ustawy
zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 pobiera
się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. W
przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie posiadał jedynie
informację zbiorczą o cenie nabycia obligacji przez anonimowych
podatników na rynku pierwotnym lub wtórnym według stanu na dzień
określony przez podmiot prowadzący rachunek, zatem na podstawie
przedmiotowej informacji płatnik nie będzie posiadał danych
umożliwiających ustalenie przychodu z dyskonta w stosunku do danego
papieru wartościowego. Interpretacja dotyczy
zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu
prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na
piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w
którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do
usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012,
poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach
art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia
odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli
organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu
dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie