Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa ... - Interpretacja - PD-II/412/1/2005

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.01.2005, sygn. PD-II/412/1/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej obowiązany jest do dokonania zmiany udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego informacji, jeżeli stwierdzi, że jest ona nieprawidłowa.

Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach uznał, że stanowisko zawarte w piśmie z dnia 2004.12.03, znak: OG/005/312/PDII/62/2004 należy sprostować w następującym zakresie:

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 16 oraz ust. 13 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika i podróży służbowej osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju z zastrzeżeniem ust. 13.

Z powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy podatkowej wynika, że odnosi się ona zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Przy czym przepis ten odrębnie określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. W zakresie, do którego odnosi się pytanie Klubu, a więc w stosunku do osób niebędących pracownikami zwolnieniem objęte są diety i inne należności otrzymywane w związku z szeroko rozumianą podróżą, spełniającą dodatkowo przesłanki wymienione w ust. 13 art. 21 ustawy.

Stosownie do ust. 13 art. 21 powołanej ustawy w stosunku do osób niebędacych pracownikami zwolnienie, o którym wyżej mowa może być stosowane, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub
- przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Z pisma jednostki wynika, iż Klub "M" jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, którego celem statutowym jest upowszechnianie i organizowanie kultury fizycznej i sportu. Młodzież biorąca udział w treningach organizowanych przez "M" ponosi z tego tytułu pewne koszty. W związku z tym klub podjął decyzję o wypłacaniu zawodnikom m. in. diet z tytuły podróży i ryczałtów z tytułu zwrotu kosztów dojazdu.

W świetle powyższego dla osób niebędących pracownikami podróż, w związku, z którą otrzymywane są świadczenia, o których mowa w przepisie, nie musi wiązać się z wykonywaniem zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podmiotu wypłacającego te świadczenia. W przypadku tych osób "podróży" nie należy, bowiem utożsamiać z "podróżą służbową" - pojęciem zdefiniowanym w kodeksie pracy i odnoszącym się do pracowników.

Wolne od podatku (w ramach ustawowych limitów) są świadczenia otrzymywane przez osoby niebędace pracownikami w związku z każdą podróżą odbytą w celu realizacji zadań stowarzyszenia.

A zatem w świetle powołanych wyżej przepisów opisany w zapytaniu ekwiwalent w postaci diet oraz ryczałtowym zwrocie kosztów dla młodzieży uprawiającej sport (dojeżdżającej i uczestniczącej w treningach) będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie w/w art. 21 ust. 1 pkt 16 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie ekwiwalentu wypłacanego za pranie odzieży dla młodzieży uczestniczącej w treningach tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż art. 21 ust. 1 pkt 11 w/w ustawy zwalnia z opodatkowania między innymi ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej wypłacany dla pracowników wynikający z przepisów BHP.
Przepis ten nie ma, więc zastosowania do świadczeń finansowych wypłacanych z tego tytułu dla zawodników przez klub.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach