DECYZJA - Interpretacja - FB/005-31/ZL/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2005, sygn. FB/005-31/ZL/05, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

DECYZJA


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacjapodatkowa (jednolity tekst Dz. U, z 2005 r. Nr 8, póz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia14 lutego 2005 r. na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa -Śródmieście z dnia 8 lutego 2005 r. Nr US-36/1CF/413/JP-7/05/UO stwierdzające, żestanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2005 r. w sprawieudzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,w stanie faktycznym opisanym we wniosku, jest niezgodne z przepisami prawa podatkowegoobowiązującymi w dacie wydania postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


orzeka


- zmienić zaskarżone postanowienie


Uzasadnienie


Z akt sprawy wynika, iż pismem z dnia 25 lutego 2005 r. Biuro Finansowewystąpiło z wnioskiem o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawapodatkowego w odniesieniu do stanu faktycznego, w którym, na podstawie art. 16 ustawy zdnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 100, póz. 1082 z późn. zm.)członkowie Krajowej Rady Sądownictwa otrzymują diety i zwrot kosztów według zasadobowiązujących przy podróżach służbowych.

Zgodnie ze stanowiskiem, przedstawionym w przedmiotowym wniosku, wymienioneświadczenia należą do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2 2000 r. Nr 14, póz, 176 z późn.zm.), tj. do przychodów otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane zpełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich i w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawysą wolne od podatku do wysokości 2.280 zł. miesięcznie.


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście uznał, że stanowiskoWnioskodawcy jest niezgodne z przepisami prawa podatkowego, obowiązującego w daciewydania zaskarżonego postanowienia.


W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, że wymienione wewniosku przychody członków Krajowej Rady Sądownictwa należy zaliczyć do przychodów zart. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części odnoszącej się doudziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej. Stąddo przychodów tych nie ma zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 omawianej ustawyzwalniający z opodatkowania diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywaneprzez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych iobywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia, nie podziela interpretacjiprawa podatkowego zawartej w zaskarżonym postanowieniu.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr100, póz. 1082 z późn. zm.) Krajowa Rada Sądownictwa (dalej "Rada") realizuje celeokreślone w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.


Rada wykonuje czynności określone w ustawach, a w szczególności czynności wymienionew art. 2 ust. 1 pkt 1-8 tej ustawy. W skład Rady wchodzą Pierwszy Prezes SąduNajwyższego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Minister Sprawiedliwości, osobapowołana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, posłowie Sejmu RzeczypospolitejPolskiej, senatorowie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, sędziowie Sądu Najwyższego orazsędziowie sądów wymienionych w art. 7 ust. 2-5 powołanej ustawy o KRS.


W związku z pełnieniem obowiązków w Radzie jej członkowie otrzymują diety oraz zwrotkosztów według zasad obowiązujących przy podróży służbowej.


W świetle przepisów wyżej powołanej ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa uznać należy,że diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów wypłacone członkom Rady, na podstawie art.16 ust. 1 tej ustawy, należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów otrzymywanych przez osobywykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich,bez względu na sposób powoływania tych osób (...). W konsekwencji do kwot wypłacanychz tych tytułów członkom Rady ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej wyżejustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zauważyć przy tym należy, iż w wyroku z 07.10.1997 r. III S.A. 253/96 LEX Nr 31582Naczelny Sąd Administracyjny podzielił pogląd wyrażony w orzecznictwie NSA, że wyrażenie"osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych iobywatelskich" należy rozumieć szeroko, gdyż nie ma legalnej definicji tego wyrażenia ani wprzepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa.

Izba Skarbowa w Warszawie