POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB/PDW/415-14/05/KP

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. PB/PDW/415-14/05/KP, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Podatnik w 2004 roku poniósł koszt przyłączenia do kanalizacji. Dokumentem potwierdzającym poniesienie wymienionego wydatku był dowód zapłaty wystawiony przez Urząd Gminy oraz zawarta umowa o wykonanie usługi przyłączenia do kanalizacji. W związku z powyższym wątpliwość podatnika sprowadza się do ustalenia, czy dowód wpłaty oraz umowa zawarta z Urzędem Gminy stanowią dowody dokumentujące poniesione wydatki w sposób umożliwiający obniżenie podatku za 2004 rok o wydatek związany z przyłączeniem do kanalizacji w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Zdaniem podatnika fakt, że nie posiada on faktury VAT, a jedynie dowód wpłaty i umowę nie daje podstaw do dokonania odliczenia tych wydatków w zeznaniu podatkowym za 2004 rok .

Przepis art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm. ) stanowi podstawę do zastosowania przez podatnika ulgi w podatku dochodowym z tytułu wydatków poniesionych w latach 2004-2005 na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczonych na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Wydatki te podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 716 z późn. zm) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

W świetle powołanego wyżej przepisu, dla uzyskania ulgi konieczne jest równoczesne spełnienie następujących warunków tj.

  1. poniesienie wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r opublikowanym w Dz.U nr 156, poz. 788 oraz wykazanie, że wydatki te zostały poczynione na lokal mieszkalny lub budynek mieszkalny znajdujący się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ( art. 27a ust. 7 pkt. 2 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku), do którego podatnikowi przysługuje tytuł prawny, przy czym za tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego, o którym wyżej uważa się m.in.- tytuł własności, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu (budynku)mieszkalnego
  2. udokumentowanie wydatków fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej- dowodem tej wpłaty ( art. 27a ust.6 pkt.1 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku),
  3. wydatki nie zostaną odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostaną zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu ( art. 27a ust. 7 pkt. 1 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.)

Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, że Podatnik dysponuje jedynie umową o wykonanie usługi przyłącza oraz dowodem zapłaty na udokumentowanie faktu poniesienia wydatku związanego z przyłączeniem do kanalizacji.

W obowiązującym stanie prawnym przy uldze dot. remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego, dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku w danym roku podatkowym, który uprawnia do skorzystania z przedmiotowej ulgi jest wyłącznie faktura wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia z tego podatku.

Zatem z uwagi na fakt, iż podatnik nie posiada faktury VAT dot. wydatku związanego z przyłączeniem do kanalizacji, a jedynie dowód wpłaty i umowę o wykonanie usługi, uznać należy iż Wnioskodawca nie spełnił wymogów uprawniających do skorzystania z ulgi i nie może poniesionego wydatku odliczyć od podatku za 2004 rok.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego wskazuje, iż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udokumentowanie poniesionych wydatków w sposób wskazany w art. 27a ust.6 pkt.1 ustawy jest nie jedynym, a jednym z kilku warunków umożliwiających skorzystanie z tzw. ulgi remontowo-budowlanej.

Urząd Skarbowy w Wejherowie