
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2008 r. (data wpływu 23.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 30.07.2002 r. aktem notarialnym Rep. Nr (...) o umowie darowizny i zniesienia współwłasności nieruchomości Wnioskodawca i jego małżonka nabyli na zasadach współwłasności ustawowej udział ½ części 16 działek niezabudowanych. Następnie w dniu 7.06.2006 r. nastąpiło zniesienie współwłasności tych działek (udziału ½) otrzymanych jako udział w darowiźnie i po zniesieniu współwłasności ustawowej Wnioskodawca i jego żona otrzymali część działek.
W dniu 01.05.2006 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej wraz z żoną pod nazwą J.... Następnie działki kolejno były wnoszone wkładem
niepieniężnym do spółki cywilnej J.... I tak np. 2 działki zostały wniesione do spółki cywilnej tytułem wkładu niepieniężnego Aktem Notarialnym Rep. A Nr (...) z dnia 22.11.2006 r. działki zostały w spółce uznane i zaewidencjonowane jako towary handlowe. Na tych działkach stopniowo są budowane budynki mieszkalne. Pierwsza działka wraz z wybudowanym budynkiem mieszkalnym została sprzedana przez spółkę J... w dniu 02.08.2007 r., druga działka wraz z budynkiem została sprzedana przez Spółkę w dniu 16.04.2008 r. Na dzień 31.12.2006 r. Spółka wykazała w remanencie rocznym (spis z natury) 2 działki budowlane oraz prace budowlane w toku na łączną wartość remanentu w kwocie 378 273,11 zł. Następnie w sierpniu 2007 r. Spółka sprzedała działkę wraz z wybudowanym na niej budynkiem mieszkalnym. Spółka w sierpniu 2007 r. wykazała przychód ze sprzedaży tej działki wraz z budynkiem w kwocie 770 093,46 zł. Wspólnicy spółki od dochodu w sierpniu zapłacili zaliczkę na podatek dochodowy od osób
fizycznych. Następnie Wnioskodawca i jego żona złożyli PIT-23 oraz zapłacili 10% podatek od wartości sprzedanej działki, którą wcześniej otrzymali jako udział w drodze darowizny, znieśli współwłasność i wnieśli wkładem do Spółki. Następnie za rok 2007 zostało złożone rozliczenie roczne PIT-36 wg. zasad określonych dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w momencie wniesienia działek do spółki powstał obowiązek podatkowy ?
Czy w przypadku obowiązku zapłaty zryczałtowanego 10% podatku wartość działek sprzedanych powinna być wyłączona z
opodatkowania w działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej J... ?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on składać PIT-23 i płacić 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ w takim przypadku sprzedaż działki jest dwa razy opodatkowana tj. z działalności gospodarczej jako przychód w spółce ze sprzedaży działki wraz z wybudowanym na niej budynkiem oraz zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.
W opinii Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku w momencie wnoszenia działek do spółki. Obowiązek zapłaty podatku następuje tylko po sprzedaży działek wraz z budynkiem w prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej J....
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych klasyfikuje przychody uzyskiwane przez podatników według określonych źródeł.
Zgodnie z zasadą autonomii poszczególnych źródeł przychodów, Ustawodawca wyróżnia jako osobne źródła przychodów m.in.:
- pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy) oraz
- odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww.
ustawy).
Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r., zasady opodatkowania dochodów
z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a c ustawy
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.).
Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.
Zgodnie zaś z art. 28 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.), przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.
Ponadto zgodnie z ust. 2 tego przepisu podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów (...)
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, liczą od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Jednakże treść wyżej powołanego przepisu (art. 10 ust. 1 pkt 8) jednoznacznie wskazuje, iż zbycie nieruchomości (działek) w ramach (w wykonaniu) prowadzonej działalności gospodarczej wyklucza opodatkowanie zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym określonym w art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji przychody ze zbycia przedmiotowych działek należy zakwalifikować do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy tj. do przychodów z działalności gospodarczej.
Zatem Wnioskodawca i jego żona nie są zobowiązani są do złożenia PIT-23 i do zapłaty zryczałtowanego podatku w wysokości 10% uzyskanego przychodu w związku ze sprzedażą działek (które wcześniej otrzymali jako udział w formie darowizny, znieśli współwłasność, dokonali ich podziału, a następnie w formie wkładu niepieniężnego wnieśli do Spółki).
Analizując natomiast kwestię powstania obowiązku podatkowego w momencie wniesienia działek do spółki cywilnej należy odwołać się do regulacji prawnych dotyczących zasad działania spółek cywilnych, zawartych w art. 860-875 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).
Zgodnie z art. 860 § 1 K.c. przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów. Stosownie do art. 861 § 1 K.c. wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki własności lub innych praw albo świadczeniu usług. Wniesiony wkład może być pieniężny lub niepieniężny (aport).
Przedmiotem wkładu niepieniężnego mogą być m.in. nieruchomości, które mogą być wnoszone do spółki w dwojaki sposób: na własność lub do używania przez spółkę. Z chwilą przeniesienia własności nieruchomości na wspólników staje się ona majątkiem wspólnym wszystkich wspólników na zasadzie współwłasności łącznej.
Wkład w postaci nieruchomości w momencie jego wniesienia do spółki cywilnej nie rodzi u wspólników wnoszących wkład żadnych skutków w podatku dochodowym, gdyż nie wiąże się to z odpłatnym zbyciem nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, o czym jest mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym precyzuje bowiem, iż przepisów ww. ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości z chwilą jego wniesienia do spółki cywilnej nie rodzi u wspólników wnoszących wkład żadnych skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
