POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-4/415-34/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. PD-4/415-34/2005, Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 08.03.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iżprzedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z wniesionego w dn. 08.03.2005 r. pisma wynika, że w dn. 01.10.2004 r. umową darowizny przekazała Pani swój udział 1/8 części nieruchomości położonej w K. dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej pod nazwą XXX w K., który jest zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Powyższą darowiznę w/w zakład przyjął. /rep. A nr zzz/2004 r. - Kancelaria Notarialna K., ul. G. Nr v/y.
Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym przysługuje prawo do dokonania odliczeń od dochodu ulgi z tytułu darowizny na rzecz organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego i o wolontariacie, gdyż nieruchomość ta została przekazana w/w zakładowi celem ochrony i promocji zdrowia.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.04.2004 r. odliczeniu od dochodu do opodatkowania podlegają darowizny przekazane na cele;
a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
b) kultu religijnego - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.

W istocie więc o zakresie tego zwolnienia decydują przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873).

Stosownie do art. 3 w/w ustawy - działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Organizacjami pozarządowymi są nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Z powyższego przepisu wynika, iż odliczeniu od dochodu podlegają jedynie te darowizny, które kumulatywnie spełniają następujące przesłanki:
- zostaną przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) oraz
- zostaną przekazane organizacjom pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r., prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.
Zatem beneficjent przekazywanych darowizn nie może należeć do sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Jednocześnie na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408 ze zm.) zakład opieki zdrowotnej może być utworzony między innymi przez ministra, centralny organ administracji państwowej, jednostkę samorządu terytorialnego i państwową uczelnię medyczną lub państwową uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych i wówczas zgodnie z art. 8 ust. 2 jest on publicznym zakładem. Publiczny zakład zgodnie z treścią art. 35b wskazanej ustawy prowadzony jest w formie samodzielnych zakładów pokrywających z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązań. Taki samodzielny zakład opieki zdrowotnej prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w tej ustawie, a wynika to z wyraźnego brzmienia art. 35 ust. 2 tej ustawy.

Z kolei art. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15 z 2003 r. poz. 148 ze zm.) enumeratywnie wylicza, które jednostki zalicza się do sektora finansów publicznych wskazując, że są to między innymi jednostki i zakłady budżetowe, a także samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej pod nazwą XXX w K. z adresem K., ul. G nr v/y jako należący do sektora finansów publicznych i działający w celu osiągnięcia zysku, nie spełnia przesłanek określonych w art. 3 ust. 2 i 3 cytowanej wyżej ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i nie posiada statusu organizacji o której mowa w art. 1 art. 26 ust. 1 pkt 9 lit a) w/w ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie może być beneficjentem przekazywanych darowizn pomimo tego, że przekazywana darowizna będzie spełniała cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to jest ochrony i promocji zdrowia.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta