Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Star... - Interpretacja - USI/4/415-36/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.10.2004, sygn. USI/4/415-36/04, Urząd Skarbowy w Stargardzie Szczecińskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim, na pisemne zapytanie Płatnika - Urząd Gminy udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący pytanie Płatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż Urząd Gminy realizuje Uchwałę Rady Gminy z dnia 25 marca Nr XIX/119/04 w sprawie przyjęcia Programu Wsparcia Rolnictwa w Gminie Kobylanka w Zakresie Ochrony Środowiska. Podstawami do opracowania niniejszego programu, tak jak wynika z jego treści, są w głównej mierze przepisy art. 47 ust. 7 ustawy Prawo wodne (program działań ograniczających odpływ azotu ze źródeł rolniczych) i art. 84 ustawy Prawo ochrony środowiska (program ochrony środowiska) oraz wytyczne zawarte w Rozporządzeniu Nr 9/2003 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 28 listopada 2003 r., które stanowi o konieczności ograniczenia odpływu azotu ze źródeł rolniczych.

Cytowane normy prawne w podstawach opracowania programu określają obowiązki, a obarczeni nimi zostali prowadzący gospodarstwa rolne. W powiązaniu z wejściem w życie innych przepisów dostosowanych do prawa unijnego powodują, że gospodarstwa rolne będą obarczone dużymi kosztami. Przepisy te jednak nie wskazują źródła finansowania ich realizacji. Rozporządzenie Dyrektora Zarządu Gospodarki Wodnej, wręcz nakłada na samorządy terytorialne obowiązek uczestniczenia w programie.

Celem programu jest ochrona gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, ochrona wód zlewni Jeziora Miedwie przed skutkami nieodpowiedniego nawożenia i pomoc rolnictwu dla zapewnienia ekologicznej produkcji rolnej, poprzez wsparcie finansowane w wysokości 50% kwalifikowanych wydatków wymienionych w § 11 uchwały. Uchwała przewiduje refundację wydatków poniesionych na ekologiczne środki w postaci wypłaty dotacji rolnikom w odniesieniu do jednego gospodarstwa rolnego z terenu Gminy. Z prawa skorzystania z Programu wyłączeni są przedsiębiorcy prowadzący działy specjalne rolnictwa.

Forma dokonywania wydatków w Programie tj. refundacje - są formą dotacji czyli bezzwrotnego wydatku, niezwiązanego z jakimkolwiek konkretnym wzajemnym świadczeniem, służąca realizacji określonych celów lub zadań i ma formę pieniężną.Źródłem finansowania są wpływy Gminy, pochodzące z podatku rolnego.

Na tle takich okoliczności faktycznych Płatnik formułuje stanowisko, iż:

Refundacja otrzymana od Gminy w formie dotacji stanowi źródło przychodów zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przychód rolnika z działalności nie spełniającej wymagań określonych w art. 2 ust. 2 ustawy nie stanowi przychodu z działalności rolnej i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym beneficjent winien uwzględnić uzyskane przychody z Programu w rocznym zeznaniu podatkowym, na podstawie wystawionej przez Urząd Gminy informacji PIT-8C.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska płatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 należą dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 dopłaty.

Zważywszy, że rolnicy nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają do nich zastosowania przepisy art. 14 ustawy.

Cel jaki realizuje Urząd Gminy wspólnie z osobami prowadzącymi gospodarstwa rolne, którego programem jest ochrona gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, ochrona wód zlewni Jeziora Miedwie przed skutkami nieodpowiedniego nawożenia i pomoc rolnictwu dla zapewnienia ekologicznej produkcji rolnej, poprzez wsparcie finansowe, wiąże się bezpośrednio z przedmiotem działalności rolnika - wytwarzaniem produktów rolniczych lub zwierzęcych i wynika właśnie z konieczności zabezpieczenia środowiska, przed pewnymi niepożądanymi następstwami tej działalności.

Refundacja, czyli zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi zdaniem organu podatkowego przychodu, a jedynie pozwala zmniejszyć wydatki ponoszone na preferowany z tych czy innych względów w tej sytuacji ekologicznych, sposób prowadzenia produkcji podstawowej.

W związku z powyższym zmniejszenie kosztów produkcji poprzez wsparcie finansowe w wysokości 50 % kwalifikowanych wydatków poniesionych przez prowadzących gospodarstwa rolne nie można zaliczać do przychodów z innych, ponieważ są one przychodem ściśle związanym z działalnością rolniczą i jako takie nie są objęte przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Stargardzie Szczecińskim