Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 23 ust. 1... - Interpretacja - US.III-415/21/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.02.2006, sygn. US.III-415/21/05, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 23 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.11.2005 r. (data wpływu 25.11.2005 r.), uzupełnionego w dniu 13.12.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącej prawa zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów obowiązkowych miesięcznych wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) przez pracodawców zatrudniających w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy 25 pracowników, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu postanawia uznać, że stanowisko podatnika jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 25.11.2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek pana o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący interpretacji przepisów ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), który został uzupełniony w dniu 13.12.2005 r. Zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku i jego uzupełnieniu prowadzi pan działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi ślusarskie, produkcja i regeneracja części zamiennych oraz handel częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Złożony wniosek zawiera zapytanie czy obowiązkowe miesięczne wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) dokonywane przez pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem pana przedmiotowych wpłat zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można uznać za koszt uzyskania przychodu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, rozpatrując powyższy wniosek, stwierdza, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 cytowanej ustawy. Kosztami uzyskania przychodów są więc wydatki, które mają bezpośredni lub pośredni związek z przychodem, a ustawodawca nie wymienił ich w art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. W związku z powyższym przepisem dokonane przez pana wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), wymienione w art. 23 ww. ustawy nie stanowią kosztu uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Urząd Skarbowy w Mielcu