
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2007r., w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po
rozpatrzeniu wniosku, złożonego w dniu 22.06.2007 r., uzupełnionego pismami złożonymi w dniach 04.09.2007 r. i 11.09.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych uznaje za nieprawidłowe stanowisko, przedstawione we wniosku w indywidualnej sprawie, dotyczącej:
- ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, w zakresie dotyczącym powstałych w toku produkcji i wykorzystanych dla potrzeb zakładu odpadów.
UZASADNIENIE
We wniosku, złożonym w dniu 22.06.2007 r., uzupełnionym pismami złożonymi w dniu 04.09.2007 r. i 11.09.2007 r. zawarto żądanie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2007 r., w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa zgodnie z art. 14a § 3 w/w ustawy.
We wniosku w sprawie udzielenia interpretacji prawa podatkowego oraz w pismach uzupełniających złożonych w dniach 04.09.2007 r. i 11.09.2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:
Przedsiębiorstwo zakupuje drewno, które następnie przerabia i sprzedaje jako: deski, klepki, podłogi i tym podobne wyroby. W procesie tym powstają odpady: kawałki drewna, wióry.
Odpady te spalane są w kotłowni przedsiębiorstwa. Ponieważ do opalania wykorzystywane są przedmiotowe odpady firma nie zakupuje materiałów opałowych, takich jak: koks czy węgiel.
Zdaniem Podatnika, wyrażonym w piśmie uzupełniającym złożonym w dniu 11.09.2007 r., aby prawidłowo prowadzić księgę przychodów i rozchodów należy prawidłowo zarejestrować powyższe zdarzenia gospodarcze tzn. przeksięgować część wartości towarów z zakupów towarów handlowych do kolumny pozostałe wydatki. W ocenie Podatnika kwestią wątpliwa jest ustalenie przedmiotowej wartości towarów przenoszonych z zakupów towarów na pozostałe wydatki.
Faktury dokumentujące zakupy handlowe wymieniają poszczególne rodzaje drewna i cenę jednostkową za każdy z nich. Odpad przeznaczany do spalenia nie jest identyfikowalny jest mieszanką poszczególnych rodzajów drewna. Zdaniem podatnika, prawidłowe będzie ustalenie wartości przenoszonej z zakupów towarów handlowych na pozostałe wydatki jako iloczynu średniej ceny zakupu przerobionego drewna w okresie kwartału i ilości odpadu powstałego z przerobionego w tym kwartale drewna. Podatnik wnosi o potwierdzenie, że powyżej przedstawione rozumowanie jest prawidłowe.
Ustosunkowując się do przedstawionego zagadnienia oraz przedstawionego stanowiska Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej wyjaśnia, co następuje:
Według pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących zał. 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych, według cen zakupu, na podstawie właściwych dowodów księgowych. Oznacza to, że w momencie dokonania zakupu towarów handlowych (materiałów) należy je zaksięgować w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jeżeli podatnik podejmie decyzję o innym wykorzystaniu nabytych towarów handlowych, bądź materiałów to w dniu wykorzystania tych towarów (materiałów) np. na potrzeby związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa np. jako materiał opałowy do ogrzania zakładu, wówczas towary (materiały) te przestają być towarami handlowym i materiałami, dla ewidencjonowania których przewidziana jest kol. 10 księgi.
Podatnik winien dokonać wówczas przesunięcia wartości tych towarów (materiałów) z kolumny 10 księgi przychodów i rozchodów, do odpowiedniej kol. księgi, w której ewidencjonowane są pozostałe koszty (pozostałe wydatki) związane z funkcjonowaniem zakładu.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie mamy do czynienia z opisaną powyżej sytuacją ponieważ, jak wyjaśnia podatnik, wszystkie zakupione materiały podstawowe, których zakup ujęto w kol. 10 księgi, zostały przekazane do przerobu, tym samym nie jest zasadne wyksięgowanie ich z kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Podatnik wyjaśnia, że w toku przerobu tych materiałów powstają odpady: wióry, kawałki drewna, odpady te zdefiniowane są w § 3 pkt 1 lit.g powołanego powyżej rozporządzenia jako materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową.
Obowiązujące przepisy w zakresie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) nie nakładają na podatników obowiązku ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych związanych z wykorzystaniem w prowadzonej działalności gospodarczej odpadów, powstałych w toku przerobu (produkcji). Tym samym, przedstawiony we wniosku w sprawie udzielenia interpretacji mechanizm ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych związanych z powstaniem odpadów oraz przedstawiony sposób wyliczania wartości odpadów dla celów przeksięgowań w obrębie kosztów uzyskania przychodów, nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa.
Zważyć jednakże należy, że ze względu na to, iż w wyniku powstania dużej ilości odpadów może w znaczny sposób dojść do zmniejszenia przychodów, w stosunku do tego jakich należałoby oczekiwać przy zastosowaniu marży. Dlatego, dla celów dowodowych, wydaje się być wskazane sporządzenie odpowiednich dokumentów (protokołów spalenia) i odnotowanie tego faktu w kolumnie ostatniej księgi, przewidzianej do dokonywania wpisów uwag do treści zapisów w poszczególnych kolumnach księgi.
Jednocześnie należy wskazać, że jeżeli w terminach wskazanych przez ustawodawcę w § 27 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia (terminy przewidziane dla sporządzenia spisów z natury towarów), w zakładzie będą znajdować się nie wykorzystane odpady (odpady, które nie zostały spalone) to wówczas, zgodnie z § 27 ust. 1 w/w rozporządzenia, winny być one również objęte spisem z natury. Wówczas, co wynika z § 29 ust. 1 w/w rozporządzenia, odpady użytkowe wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego przydatność do dalszego ich użytkowania. Prawidłowe wydaje się wówczas oszacowanie wartości tych odpadów z uwzględnieniem ich przydatności do dalszego użytkowania jako materiału opałowego. Tym samym nie można do wyliczenia wartości odpadów, które będą przeznaczone jako materiał opałowy, przyjmować ceny zakupu przerobionego drewna.
Reasumując, wyrażone we wniosku stanowisko w sprawie w zakresie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, w zakresie dotyczącym powstałych w toku produkcji i wykorzystanych dla potrzeb zakładu odpadów i wyceny tych odpadów - uznano za nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- zgodnie z art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2007 r. dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę,
- stosownie do art. 14b § 1 i § 2 tej ustawy, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie wydania niniejszego postanowienia w sprawie będącej przedmiotem zapytania, w stosunku do podatnika nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
